تبیان، دستیار زندگی
هارد دیسکها برای افزایش سرعت راه اندازی و افزایش طول عمری باتری (مصرف برق کمتر) رو به سمت حافظه های Flash می آورند. دیگر نمی خواهد زمان زیادی برای راه اندازی سیستم خود منتظر بمانید. باتریهای نوت بوکتان عمر بیشتری خواهند داشت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرعت حافظه های Flash از هارد دیسکها بالاتر می رود


هارد دیسکها برای افزایش سرعت راه اندازی و افزایش طول عمری باتری (مصرف برق کمتر) رو به سمت حافظه های Flash می آورند.

دیگر نمی خواهد زمان زیادی برای راه اندازی سیستم خود منتظر بمانید. باتریهای نوت بوکتان عمر بیشتری خواهند داشت. اطلاعات با یک اقدام ساده بازگشت داده می شوند. اینها وعده هایی است که حافظه ها یا درایوهای SSD (solid-state-memory) بیان می کنند که می خواهند حافظه های فلش را جایگزین هاردهای معمولی کنند.

سامسونگ در حال کار کردن بر روی دو نوع محصول می باشد : SSD های خالص و درایوهای هیبریدی ای که هاردهای قدیمی و حافظه های فلش را ترکیب می کنند و نوع دیگر SSD هایی که تمام مزیتهایی را که در بالا ارائه شد به شما عرضه می کنند اما قیمت آنها از درایوهای امروزی بسیار بالاتر است. درایوهای هیبریدی زمان عمر باتری بیشتری را پیشنهاد می کنند و زمان راه اندازی کمتری را فراهم می کنند اما باید قیمت کمی داشته باشند.

شرکت گیگا بایت رویه دیگری را در پیش گرفته است : یک کارت PCI به همراه یک حافظه که سیستم شما می تواند آن را به عنوان یم درایو مورد استفاده قرار دهد. این کارت در دسترسی به داده ها سرعت بیشتری را ارائه می کند، به علاوه اینکه انرژی را بیشتر ذخیره می کند اما یک توان ثابت و دائمی برای ذخیره فایلها نیاز دارد.

درایوهای فلش

شرکتها پیش از این حافظه های SSD را به عنوان درایوهایی که چندین هزار دلار برای هر گیگابایت قیمت دارند استفاده می کنند. اما درایوهای فلش نسبت به آنها رشد بهتری داشته اند که استفاده از انها را دائمی تر می کند. کارایی بیشتر یک امر نسبی است. البته که قیمت حافظه های فلش در هر گیگابایت هنوز بیش از 50 برابر یک هارد درایو می باشد.

این هزینه اضافی درایوهایی را فراهم می کند که مانند هدهای دستگاه های خواننده و نویسنده موبایلها انرژی را به طور حریصانه مصرف می کنند نمی باشد. نتیجه نهایی عمر بیشتر باتری نوت بوکها می باشد که حدود 30 دقیقه بیشتر از زمان معمولی آن خواهد شد. همچنین مصرف انرژی کمتر در هنگام اتصال به برق و محافظت در برابر اطلاعات بیشتر در هنگامی که ضربه هاب شدیدی به سیستم وارد آید. مزیت دیگر این است که زمانی که شما به واسطه محدودیت در باتری مدام منتظر راه اندازی مجدد سیستم و یا خاموش شدن ان می باشید استفاده از حافظه های SSD فرصت ذخیره بیشتر اطلاعات را در هر مرتبه به شما می دهد.

درایوهای سامسونگ که می باید قبل از اینکه شما این مطلب را بخوانید به بازار عرضه شده باشند در دو نوع 1.8 اینچی و 2.5 اینچی و در محدوده ظرفیتی بین 2 تا 16 گیگابایت به همراه یک نوع 32 گیگابایتی اضافی می باشند که هنوز قیمتی از انها ارائه نشده است. این نوع SSD‌ها ابتدا در نوت بوکها و Tablet PC ها ارائه می شوند.

حافظه های ترکیبی

درایوهای هیبریدی و ترکیبی ای که مایکروسافت و سامسونگ طرح ان را دارند می بایست عمر بیشتر باتری و زمان کمتر بوت را در سیستمهای کامپیوتری فراهم کنند و قیمت ناچیزی بیشتر از درایوهای معمولی داشته باشند. زمانی که نوت بوک شما بیکار می شود یا به حالت خواب می رود شما می توانید داده ها را به جای بخشهای رایج قبلی بر روی درایوهای هیبریدی فلش 64 یا 128 مگابایتی ذخیره کنید. اطلاعاتی که بر روی درایوهای فلش ذخیره شده اند تقریبا سریعا در دسترس می باشند و در حالی که زمان بیدار شدن سیستم و راه اندازی آن را کاهش می دهند.

بخش حافظه فلش درایوهای ترکیبی همچنین می تواند به عنوان یک نوع ذخیره کننده قدرتمند عمل کند که برای اینکه بتوانید فقط با اطلاعاتی کار کنید که بر روی ان ذخیره شده است به اندازه کافی بزرگ می باشد. این امکان تنها به شما سرعت بیشتر را ارائه نمی کند بلکه به هر دو بخش مکانیکی و حافظه نهان درایو اجازه می دهد که برای مدت زمان زیادی خاموش بوده و در انرژی مصرفی صرفه جویی شود.

برای استفاده از این حافظه قدرتمند سیستم عامل کامپیوتر شما باید از این تکنولوژی پشتیبانی کند. مایکروسافت قرار است که پشتیبانی از این تکنولوژی را در سیستم عامل اینده خود که قرار است در سال اینده عرضه شود قرار دهد.

درایوهای RAM

شما برای بدست اوردن مزیتهای درایوهای SSD نیازی به استفاده از حافظه های فلش ندارید. کارتهای PCI 50 دلاری گیگابایت توانایی استفاده از حافظه های DDR با ظرفیت 4 گیگا بایت را به منظور ساختن درایوهایی که مانند درایوهای معمولی کامپیوتر شما را می باشند را دارا می باشند. این کارتها IRAM نام دارند و قرار است در تابستان امسال عرضه شوند و می توانند کارایی سیستم شما را بهبود بخشیده و انرژی کمتری را مصرف کنند و پوشش هارد درایوهای شما را عوض کنند. یک باتری قابل شارژ می تواند داده ها را در صورت قطع برق به مدت یک نصف روز به صورت ایمن نگهداری کند اما نمی تواند به طور دائمی اطلاعات حیاتی را بر روی یک کارت نگهداری کند.

درایوهای هیبریدی یا کارتهای گیگابایت باید یک تعادل مناسب میان قیمت و کارایی را ارائه دهند. اما تا زمانیکه قیمت افت بیشتری داشته باشد کاربران زیادی ممکن است این طور فکر کنند که امنیت فوق العاده داده ها و ذخیره بیشتر انرژی ارزش قیمت بالای SSDهای خالص را ندارد.