تبیان، دستیار زندگی
در دوره معاصر شیوه‌های مختلفی از طنز تلویزیونی، محاوره‌ای، مطبوعاتی، رادیویی و غیره را می‌بینیم و می‌شنویم و می‌دانیم که گاهی طنز با توهین همراه است و جوهر اصلی آن نمودار نمی‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیر طنزنویسی از قرن پنجم

طنز

ابوالقاسم غلامی‌مایانی در کتابی با نام «جوهر طنز» سیر تاریخی طنز‌نویسی را از قرن پنجم هجری تا دوران معاصر بررسی کرده است.‌ او درباره این کتاب که به زودی منتشر می‌شود، گفت: هدف اصلی از نگارش این کتاب، تبیین رسالت واقعی طنز است.

به گزارش ایبنا، غلامی‌مایانی دریاره این کتاب گفت: در دوره معاصر شیوه‌های مختلفی از طنز تلویزیونی، محاوره‌ای، مطبوعاتی، رادیویی و غیره را می‌بینیم و می‌شنویم و می‌دانیم که گاهی طنز با توهین همراه است و جوهر اصلی آن نمودار نمی‌شود.

وی افزود: رسالت اصلی طنز مبارزه با بی‌رسمی‌ها، نامردمی‌ها و بی‌عدالتی‌هاست و مقصود این است که از مسایل دردناک جامعه، خنده‌ناک صحبت شود؛ ضمن آنکه مشخص کند با هیچکس رودررو نیست و جنگ‌طلبی نمی‌کند.

این پژوهشگر افزود: در این کتاب حدود 64 واژه غریب‌المعانی، همراه با طنز بررسی شده؛ به این ترتیب که مثلا گاهی طنز با اغراق، غلو و مبالغه همراه می‌شود، ‌ولی از جنس آن‌ها نیست.

در  کتاب جوهر طنز، طنز‌نویسی را از قرن پنجم  تا دوره معاصر و حتی در نوشته‌های عمران صلاحی، مد نظر داشته و به تفکیک واژه‌های غریب‌المعانی در قالب طنز پرداخته‌ام

وی در ادامه توضیحاتش درباره این کتاب گفت: طنز ممکن است لباس شوخی،‌ مطایبه و حتی داستان کوتاه یا شعر بپوشد، ولی طنز، در حقیقت، خودش را نمایان می‌سازد و آن لباس برای او عاریت است؛ چرا که در نهایت درصدد است تا خاطی را ادب کند.

غلامی‌مایانی با اشاره به دیگر اختصاصات این کتاب تصریح کرد: در  کتاب جوهر طنز، طنز‌نویسی را از قرن پنجم  تا دوره معاصر و حتی در نوشته‌های عمران صلاحی، مد نظر داشته و به تفکیک واژه‌های غریب‌المعانی در قالب طنز پرداخته‌ام.

به گفته مایانی این کتاب حدود 160 صفحه است و به زودی از سوی انتشارات آوای کلار منتشر می‌شود.

غلامی‌مایانی نویسنده و پژوهشگر است.

«طنز در طنز»(انتشارات عابد)، «نصایح لقمان حکیم در قالب مثنوی»(انتشارات عابد)، «از رمان‌نویسی تا مینی‌مالیزم»(انتشارات چشمه آدینه)، «از خاطره‌نویسی تا داستان‌نویسی»(انتشارات چشمه آدینه)و «هنر چیست و هنرمند کیست»(انتشارات اندیشه معاصر)، نام برخی از کتاب‌های منتشر شده او به شمار می‌آیند.


تنظیم از گروه کتابخوانی تبیان