تبیان، دستیار زندگی
لیگ نهم حرفه‌ای باشگاه‌های كشورمان با همه فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید تا برگی دیگر از دفتر قطور خاطرات فوتبال ایران ورق بخورد ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنده و بازنده های لیگ نهم

برنده و بازنده های لیگ نهم

لیگ نهم حرفه‌ای باشگاه‌های كشورمان با همه فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید تا برگی دیگر از دفتر قطور خاطرات فوتبال ایران ورق بخورد؛ برگی پر از اشك‌ها و لبخندها، شك‌ها و تردیدها، وجدها و غم‌ها و خاطرات ومخاطرات رنگارنگ.

حالا لیگ نهم هم یك «قصه» شده است. قصه‌ای كه وقتی بعدها بزرگتر‌ها بخواهند برای كوچكتر‌ها تعریفش كنند، از ورزشگاه بزرگ یك تیم شهرستانی خواهند گفت كه در بیشتر روزهای مسابقاتش، لب‌به‌لب پر می‌شد، از پرسپولیسی‌هایی كه برای هزارمین بار درمیانه‌های فصل دریافتند از لیگ برایشان آبی گرم نمی‌شود و همان بهتر كه بروند سراغ حذفی، از استقلالی‌هایی كه دست به یك ریسك زدند و مربی قهرمان خودشان را اخراج كردند تا تمام طول فصل را در حاشیه باشند و از ابومسلمی كه «تیم مردم» بودن را به معنای واقعی كلمه مفهوم بخشید، نه از بابت انبوه تماشاگرانش كه به پشتوانه خیل مدعیان سهامش ... !

روزنامه گل اندكی پس از پایان این فصل پرماجرا، شاید فرصت مناسبی فراهم شده باشد برای انداختن نگاهی دقیق‌تر به چهره آنهایی كه امسال بردند و بار خودشان را بستند و یا باختند و عرصه را به دیگران واگذار كردند. این شما و این هم برنده‌ها و بازنده‌های لیگ نهم حرفه‌ای....

برنده ها

1- علی كریمی

سلطان دریبل آسیا، اگرچه در لیگ نهم به ویژه نیم فصل دوم فروغ همیشگی‌اش را نداشت، اما آمار و ارقام نشان می‌دهد او در دومین سال بازگشتش به فوتبال ایران هم موثرترین بازیكن لیگ برتر كشورمان بود. كریمی كه لیگ نهم را به اجبار، بیرون از تیم محبوبش سپری كرد، امسال علاوه بر 14 گلی كه زد، 9 پاس گل برای هم تیمی‌هایش ارسال كرد و 5 پنالتی هم گرفت تا برای همیشه از او به عنوان اثرگذارترین ستاره این فصل فوتبال كشورمان یاد شود. امسال فوتبال ایران از شماره هشت منحصر به فردش خاطرات زیادی را در آرشیو خود بایگانی كرد؛ از درگیری با تماشاگران تراكتورسازی گرفته تا رونمایی از پیراهن پرسپولیس در بازی رفت با این تیم.... آیا جادوگر در لیگ آینده هم به فوتبال ایران افتخار می‌دهد؟ كسی نمی‌داند!

ابراهیم زاده و قلعه نویی

2- امیر قلعه‌نویی

جنگ بزرگ با واعظ آشتیانی را با اقتدار به سود خودش پایان داد. حالا اگرچه لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران كماكان تیمی را ندارد كه دو فصل متوالی موفق به كسب عنوان قهرمانی شده باشد، اما امیر قلعه‌نویی توانست نام خودش را به عنوان اولین مربی فاتح دو عنوان پی‌درپی قهرمانی در لیگ برتر به كتاب ركوردها اضافه كند. قلعه‌نویی برنده بزرگ لیگ نهم حرفه‌ای است، گرچه كماكان حرف و حدیث‌هایی در مورد نوع موفقیت‌های او وجود دارد و البته كماكان در آسیا نیز ناموفق است.

3- منصور ابراهیم زاده

ذوب آهن در لیگ نهم حرفه‌ای موفق شد از عنوان نایب قهرمانی‌اش دفاع كند! منصور ابراهیم زاده تیمی را در فولاد شهر ساخته كه واقعا قابل احترام است و فعلا تنها نماینده ایران در آسیا محسوب می‌شود. تداوم موفقیت‌های ذوب‌آهن اگرچه هنوز با قهرمانی در لیگ برتر همراه نشده، اما مخاطب پیگیر فوتبال را وادار به ستایش می‌كند. با این همه، ذوبی‌ها این فصل نسبت به سال گذشته در جام‌حذفی ناكام بودند و مجبور شدند فصل را بدون جام به پایان برسانند.

4- فرهاد مجیدی

بدون شك یكی از بزرگ‌ترین احیاشدگان فوتبال كشورمان در لیگ نهم بود. مهاجم پا به سن گذاشته استقلالی‌ها كه انتظار می‌رفت در بازگشتش به فوتبال ایران كم فروغ ظاهر شود، فصل گذشته درخشش چندانی نداشت، اما امسال به چهره اول تیم صمد تبدیل شد تا جور گلزنی خط حمله آبی‌پوشان را یك تنه به دوش بكشد. مجیدی در آسیا هم خوش درخشید و عنوان آقای گلی غرب قاره را به خودش اختصاص داد.

5- عمادرضا

ابراهیم توره زوج سنگالی - عراقی سپاهان در لیگ نهم روی هم 37 گل به ثمر رساندند تا بیش از 50 درصد گل‌های این فصل سپاهان را به نام خودشان سند بزنند و روی پله اول و دوم بهترین گلزنان لیگ نهم قرار بگیرند. این دو بازیكن عنوان بهترین زوج خارجی خط حمله در فوتبال ایران را از آن خودشان كردند، اما همیشه با هم اختلافاتی داشتند كه به ویژه این اواخر بدجوری قوت گرفته بود.

کریم باقری و حبیب کاشانی

6- كریم باقری

بزرگترین موفقیت امسال آقا كریم، شوت سركش و مهلكی بود كه در واپسین دقایق در داربی 68 پایتخت، طاق دروازه استقلال را فرو ریخت و طلسم 6 داربی مساوی تهران را باطل كرد.

كاپیتان سرخپوشان این فصل هم عملكرد موفقیت‌آمیزی داشت و اولین نفری بود كه قراردادش را با پرسپولیس برای فصل بعد تمدید كرد.

7- رسول كر‌بكندی

درحضورش از میانه‌های فصل در صبای قم، توانست اوضاع این تیم را سروسامان بدهد. اگر نبود نامهربانی ضیافت پنالتی‌ها، احتمالا كر‌بكندی می‌توانست فصل را با جام به اتمام برساند، اما همینطوری هم باید او را جزو برنده‌‌های فصل تلقی كرد؛ به ویژه از آنجایی‌كه در نیم فصل دوم سیر صعودی صبا را سرعت بخشید و سرانجام این تیم را روی پله ششم جدول رده‌بندی حفظ كرد.

8- غلامرضا رضایی

بی‌تردید یكی از مهمترین دلایل بقای فولاد در لیگ برتر، پیوستن غلامرضا رضایی به این تیم بود ؛ بازیكنی كه با 7 گل زده، 13 امتیاز برای شاگردان فانوس به دست جلالی صید كرد و اجازه نداد اهواز هم مثل مشهد و شیراز هر دو نماینده‌اش را در سطح اول فوتبال ایران از دست بدهد. موفقیت رضایی به ویژه آنجا ارزشمندتر می‌شود كه بدانیم او در ابتدای فصل هم با استیل آذین به مشكل برخورده بود.

9- میلاد زنیدپور

از دیگر ستاره‌های موفق فوتبال ایران در لیگ نهم بود كه 10 گل زد و 7 پاس گل برای هم تیمی‌هایش ارسال كرد.

وقتی به جایگاه راه‌آهن در جدول رده‌بندی لیگ نگاه می‌كنیم، دیگر تردیدی باقی نمی‌ماند كه یكی از دلایل ابقای این تیم در دقیقه 90، همین درخشش زنیدپوری بوده كه حالا به تیم‌ملی هم دعوت شده است.

10- محمد محمدی

زمانی كه به استقلال رفت، خیلی‌ها گمان كردند برای نیمكت‌نشینی آبی پوشیده تا سال‌های آخر دوران بازیگری‌اش را دور از قفس توری سپری كند، اما در كمال ناباوری توانست دروازه‌بان ثابت 5ا6 فصل اخیر استقلال را نیمكت‌نشین خودش كند و یكی از موفق‌ترین دروازه‌بانان لیگ نهم لقب بگیرد.

11- فراز كمالوند

احتمالا هیچ‌وقت در سراسر زندگی‌اش نمی‌توانست حتی برای یك لحظه پیش خودش فكر كند كه روزی به چنین محبوبیتی دست پیدا می‌كند. اما تراكتوری كه خودش بالا آورده بود، در نیمه بالایی جدول حفظ كرد تا تبریزی‌ها آنقدر خاطرخواهش شوند كه برایش آستین هم بالا بزنند.

ابومسلم مشهد

بازنده ها

1- ابومسلم

افتادند، سیاه‌جامه‌های محبوب و ریشه‌دار خراسانی افتادند تا خیال آقایان مدیر و سیاستگذار در این فوتبال راحت شود. حالا دیگر اصولا در سطح اول فوتبال این مملكت ابومسلمی وجود ندارد كه 100 نفر آدم سر سهامش به جان هم بیفتند. مشكی‌ها سقوط كردند تا آقایانی كه برادری‌شان را ثابت نكردند، اما بر سر ارث و میراث هر روز غائله‌ای جدید راه می‌انداختند، یك نفس راحت بكشند. نوش‌جانتان دوستان؛ بیچاره كهنه سربازهای سكوی این تیم 50 ساله، طفلك مردم فوتبالدوست مشهد... بگذریم؛ انگار همیشه پای یك «مدیر» در میان است!

2- شهرام شفیعی‌ ‌زاده

ركورددار تعویض مربی در تاریخ بشریت، آنقدر در راس كادرفنی استقلال‌اهواز دست به اعمال تغییر و تحول زد كه در نهایت این تیم پرهوادار خوزستانی موفق شد حتی جای ابومسلم را هم در قعر جدول بگیرد و با اقتدار به لیگ یك سقوط كند. یادش به خیر آن روزهایی كه در اوج خوش‌خوشان استقلال با باقری‌نیا، شفیعی‌زاده می‌گفت:«ما به فكر آسیاییم و برای نیفتادن فولاد، فقط می‌توانیم دعا كنیم»... یادش به خیر!

3- مقاومت

چراغ فوتبال در شیراز هم خاموش شد تا مقاومت هم درست به همانجایی برود كه پیش‌تر برق رفته بود. این تیم شیرازی ظاهرا آنقدر به غلام پیروانی خو گرفته بود كه حتی یك فصل را هم نتوانست بدون شاغلام سپری كند و به سرعت برق و باد راهی دسته اول شد. در مورد مقاومت، نكته جالب به سناریوی مشابه سقوط این تیم با داستان افتادن برق مربوط می‌شود؛ آنجا كه هر دو تیم ابتدای فصل اوج گرفتند و هر چه به انتهای كار نزدیك شدیم، بدتر از دیروز شدند... خداحافظ كاكوها، جایتان خالی است!

4- عباس انصاری‌‌فرد

گرچه آنقدر اعتماد به نفس دارد كه می‌گوید «تیم من قهرمان جام‌حذفی شده»، اما تردیدی نیست كه حاج عباس توانست ركورد جدیدی در «سوءمدیریت» از خودش در فوتبال ایران به جا بگذارد! مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس كه البته هنوز هم پس از ماه‌ها جانشینش تعیین نشده، از اواسط لیگ هشتم پرسپولیسی شد، اما نه تنها در آن فصل به موفقیتی دست نیافت، بلكه در لیگ نهم نیز تیم بدی را بست كه در بعضی از مواقع واقعا تحمل‌ناپذیر به نظر می‌رسید. بدون شك بزرگترین ضربه انصاری‌فرد به سرخپوشان، رد كردن علی كریمی بود؛ ستاره‌ای كه ناسزاوارانه از خانه‌اش جدا شده و حالا دوری‌اش از پرسپولیس تمدید هم می‌شود. خسته نباشید حاجی جان!

خداداد عزیزی و اشپیتیم آرفی

5- اشپیتیم آرفی

آقای گل سابق لیگ‌برتر، كلی پول گرفت تا در پرسپولیس روی نیمكت بنشیند و میانگین خوش‌تیپی ذخیره‌های این تیم را بالا ببرد! كشف خداداد عزیزی و مهاجم ششدانگ پیام، بزرگترین خرید ناموفق لیگ نهم لقب گرفت تا به فكر تغییر شغل و بازگشت احتمالی به همان حرفه شریف «مانكنی» بودن به سرش بزند.

6- خداداد عزیزی

غزال تیزپا، در سقوط دادن دو سوم تیم‌های افتاده به لیگ یك در فصل جاری نقش داشت! خداداد عزیزی كه در دو مقطع با عناوین سرمربی و مشاور در استقلال اهواز فعالیت می‌كرد، اواخر فصل به ابومسلم پیوست تا بلكه تیم شهرش را از خطر سقوط نجات بدهد، اما نشد كه نشد. غزال كماكان «بد» تیم انتخاب می‌كند و اگر قرار باشد تجربیات آینده‌اش در عرصه مربیگری هم همین كیفیت را داشته باشد، این دوره برای او خیلی سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت خاتمه پیدا خواهد كرد.

7- وحید طالب‌لو

زننده آخرین گل دریافتی استقلال در لیگ نهم(!) پسری تركه‌ای بود كه روزگاری استقلالی‌ها رویاهای جام گرفتن‌شان را روی دست‌ها او بنا می‌كردند، اما این دست‌های در آخرین دقایق آخرین داربی تهران هر چقدر به خودشان كش دادند به توپ آقا كریم نرسیدند تا طعم تلخ گره خوردن درهم، روی نیمكت ذخیره‌ها را بپیچد. این اما پایان كار نبود. دست‌های وحید ماه‌ها بعد درصدد انتقام برمی‌آمدند و توپی را به طاق دروازه دوختند كه می‌تواند نسخه استقلال آسیایی را برای فصل بعد بپچید. چه پایان دراماتیكی داشت طالب‌لو در لباس آبی!

8- علیرضا منصوریان

سرمربی كاملا ناموفق پاس همدان، اول فصل بذری را در خاك هگمتانه كاشت كه این اواخر محصولش داشت پاس را به لیگ یك تبعید می‌كرد. اما ابر و باد و مه و خورشید و تراكتور دست به دست هم دادند تا پاس سابقا بزرگ(!) در لیگ‌برتر ماندگار شود. علی منصوریان شاید قلب شیر داشته كه توسط قطبی به تیم‌ملی دعوت شده، وگرنه نتایج او در پاس نشان می‌دهد چندان از مربیگری سررشته ندارد!

مظلومی سرمربی پیشین مس و ابومسلم

9- پرویز مظلومی

ركورد زد و توانست تنها مربی لیگ نهم باشد كه از دو تیم اخراج می‌شود! سرمربی ناموفق مس و ابومسلم، تیم مشهدی را انداخت، اما هر چه كرد، نتوانست مس را هم به همین سرنوشت دچار كند! این آقا پرویز، آقا پرویز موفق لیگ‌های هفتم و هشتم نبود. بود؟

10- علیرضا نیكبخت‌واحدی

هیچ بازیكنی نمی‌توانست به قشنگی نیكبخت خودش را مصدوم كند و به دوران حرفه‌ای‌اش پایان بدهد! ستاره پا به سن گذاشته استیل‌آذین كه سابقه درخشیدن در پرسپولیس و استقلال را هم داشته، در لیگ نهم فصلی كابوس‌وار را گذراند تا در30 سالگی در آستانه بازنشستگی قرار بگیرد! علی نیكی كه تازه اواخر فصل یادش آمده بود باید وزن كم كند، آنقدر ناامیدكننده ظاهر شد كه حتی در مقطعی طعم اخراج را هم چشید. خداحافظ آقای نیكبخت؛ تو تمام شدی!

11- مسعود عنایت

وضعیت داوری‌ها در لیگ نهم بهتر از قبل كه نبود هیچ، بدتر هم شد. با این همه آنچه مجاب‌مان می‌كند عنایت را در سیاهه بازنده‌ها بگنجانیم، همین حرف و حدیث‌هایی است كه این اواخر در مورد آلودگی احتمالی برخی از داوران مطرح شده... نه دیگر، واقعا تحمل این یكی را نداشتیم، دست مریزاد استاد!

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری