تبیان، دستیار زندگی
حلال و حرام ها از جنس وهابیت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو فتوای جدید و جالب از وهابی ها

خوانندگی با نیت آرامش و استراحت حلال است!
وهابی

شیخ «عائض قرنی» در غفلت به سر می‌برد. وی ابتدا خوانندگی را حرام اعلام کرد و مدتی بعد با یک خواننده سرشناس (محمد عبدو) همکاری کرده و خوانندگی کرد و با هدف توجیه کار خود اعلام کرد که به دلیل صدای زیبای وی با او همکاری کرده است.

شیخ «عادل کلبانی» چهره سرشناس وهابیت امام جماعت سابق مسجدالحرام که به «اوباما»ی عربستان مشهور است، طی اظهاراتی بی سابقه خوانندگی را حلال اعلام کرد.

وی در این باره گفت: به گفته‌ی «إبن حزم» خوانندگی اگر با نیت آرامش و استراحت باشد و در آن فحاشی وجود نداشته باشد، کاری غیر حرام است. البته شرط دیگر این مسأله این است که خوانندگی دغدغه اصلی فرد نباشد. عدم وجود زن در این کار نیز دیگر شرط حلال بودن آن است.

متأسفانه می‌بینیم وقتی فردی مانند شیخ «یوسف قرضاوی» با یک زن نامحرم دست داد، برخی افراد او را به شدت مورد حمله و انتقاد قرار دادند

چهره سرشناس وهابیت که سال گذشته به دلیل توهین به شیعیان از امامت مسجدالحرام عزل شد، در ادامه افزود: تحریم مطلق خوانندگی کاری نادرست است، همانطور که اجازه مطلق خوانندگی نیز کاری نادرست است. بنابراین باید حد میانه را بگیریم و با گذاشتن شرایط خاص و قوانین ویژه، آن را کاری حلال بدانیم.

«عادل کلبانی» در ادامه با هدف اثبات ادعای خود گفت: «إبن کثیر» و «نووی» نیز معتقدند که اگر خوانندگی برای مناسبت‌های مختلف و جشن‌های شادی باشد، کاری حلال به شمار می‌رود. بنده خوانندگی را جایز می‌دانم همانطور که شیخ «یوسف قرضاوی» و شیخ «عبدالله جدیع» نیز آن را جایز و حلال می‌دانند.

امامت جماعت عزل شده مسجدالحرام در ادامه با حمله به دیگر چهره سرشناس وهابیت، گفت: شیخ «عائض قرنی» در غفلت به سر می‌برد. وی ابتدا خوانندگی را حرام اعلام کرد و مدتی بعد با یک خواننده سرشناس (محمد عبدو) همکاری کرده و خوانندگی کرد و با هدف توجیه کار خود اعلام کرد که به دلیل صدای زیبای وی با او همکاری کرده است.

وهابیت

وی همچنین ضمن انتقاد شدید از برخی چهره‌های وهابی گفت: متأسفانه می‌بینیم وقتی فردی مانند شیخ «یوسف قرضاوی» با یک زن نامحرم دست داد، برخی افراد او را به شدت مورد حمله و انتقاد قرار دادند اما برای مثال اگر همین کار را فردی مانند شیخ «سلمان العوده» یا شیخ «محمد نجیمی» و یا شیخ «عائض قرنی» و غیره انجام می‌دادند، می‌گفتند دنیا و زمانه تغییر کرده و وضعیت موجود و مصلحت چنین ایجاب کرده که دست بدهند.

شیخ «عادل کلبانی» در ادامه شیخ «محمد نجیمی» را به دلیل اختلاط و حضور در میان تعداد زیادی زن محجبه و غیرمحجبه به شدت مورد حمله و انتقاد قرار داد و گفت: اگر به محض منتشر شدن عکس «نجیمی» او می‌آمد و به طور واضح و مستقیم می‌گفت اشتباه کرده‌ام هیچ مشکلی پیش نمی‌آمد، اما اینکه بیاید و بخواهد با عبارات اسلامی اشتباه خود را توجیه کند، این مشکل بسیار بزرگی است. این در حالی بود که چندی پیش شیخ «عبدالرحمن براک» اختلاط با زنان نامحرم را حرام اعلام کرده و قتل مختلط کننده را جایز دانسته بود و شیخ «نجیمی» نیز این فتوا را به شدت تأیید کرده بود. این یعنی تناقضات در رفتار.

وی همچنین در پایان افزود: بنده «نجیمی» و «قرنی» را از نظر شخصی مورد انتقاد قرار نمی‌دهم بلکه منتقد افعال و رفتار آنان هستم. اختلاف نظر من با آنان دوستی و محبت میان ما را از بین نمی برد. بنده با این شیوخ هیچ مشکل شخصی ندارم.

در‌ گذشته یعنی پیش از دسترسی افراد به اینترنت، پسران عربستانی تنهای برای دانستن چگونگی چهره دختری كه می‌خواستند با وی ازدواج كنند، به شرح، توضیح و توصیفات مادر یا خواهر خود كه به خواستگاری می‌رفتند اكتفا می‌كردند

ارتباط 2 نامزد از طریق اینترنت حرام است!

رابطه میان دو نامزد از طریق شبکه های اینترنتی و رد و بدل کردن عکس از سوی وزارت دادگستری عربستان حرام اعلام شده است.

مشاور وزارت دادگستری عربستان سعودی كه در گذشته وجود رابطه میان دو نامزد از طریق اینترنت و دیدن چهره وی در یاهو مسنجر را اقدامی شرعی می‌دانست، به تازگی این كار را حرام اعلام كرده است.

شیخ "عبدالمحسن عبیكان" در این باره گفت: در گذشته اجازه داده بودم كه مرد چهره نامزد خو را از طریق اینترنت ببیند اما اكنون به این نتیجه رسیدم كه امكان دارد مرد ضعیف النفس باشد و در صورت ازدواج نكردن با آن دختر، از عكس او در فضای اینترنت سوءاستفاده كند بنابراین نظر قبلی خود را پس می گیرم و ارتباط از طریق اینترنت بدین شكل را حرام اعلام می‌كنم.

ازدواج

وی در ادامه افزود: هنگامیكه از من پرسیدند آیا جایز است كه از طریق یاهو مسنجر چهره نامزد را دید یا خیر، چنین گفتم كه اساسا دیدن چهره دختر پیش از ازدواج با هدف ازدواج حق مسلم مرد است و كار حلالی به شمار می‌رود و در سنت نبوی نیز چنین آمده اما اگر قرار باشد از طریق اینترنت موجب سوءاستفاده و نشر فحشا شود، بنابراین حرام است.

گفتنی است به رغم صدور چنین فتوایی اما به دلیل برخی عادات و تقالید بسیار سنتی و رادیكال موجود در عربستان سعودی كه گاهی حتی مانع دیدن چهره دختر پیش از ازدواج می‌شوند، طی چند سال اخیر بسیاری از پسران از طریق اینترنت چنین كاری می‌كردند.

در‌ گذشته یعنی پیش از دسترسی افراد به اینترنت، پسران عربستانی تنهای برای دانستن چگونگی چهره دختری كه می‌خواستند با وی ازدواج كنند، به شرح، توضیح و توصیفات مادر یا خواهر خود كه به خواستگاری می‌رفتند اكتفا می‌كردند.

در پایان گفتنی است خبرهای چنین فتواهایی که امروز با نام مفتیان وهابی و یا شبکه القاعده در رسانه های غربی منتشر شده و به اسلام منتسب می‌شود به روایت‌هایی مضحک در مورد القاعده تبدیل شده است، با این حال نوک پیکان تمام چنین تبلیغاتی مسلمانان هستند که در بیشتر کشورهای غربی با نام تروریست و خشونت طلب از آنان یاد می‌شود.

منابع: جهان نیوز، شیعه آنلاین

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور