تبیان، دستیار زندگی
رودخانه کرج از کوههای سر به فلک کشیده رشته کوه‌های البرز، از کانون آب‌گیر ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رودخانه کرج و سد امیر کبیر

رودخانه کرج و سد امیر کبیر

رودخانه کرج از کوه های سر به فلک کشیده رشته کوه‌های البرز، از کانون آب‌گیر خرسنگ کوه سرچشمه گرفته و در انتها به دریاچه ی نمک واقع در نزدیکی شهر قم وارد می‌شود. در گذشته این رودخانه تمامی باغ های شهر کرج و منطقه ییلاقی سرحد آباد و شهر شهریار و ساوجبلاغ را آبیاری می‌کرد ولی در چند سال اخیر به دلیل رشد بی‌رویه در کلان شهر تهران میزان عمده آب این رودخانه برای مصرف شرب به تهران منتقل می‌شود.

سد امیر کبیر (سد کرج) که در مقیاس جهانی یکی از بزرگ ترین سدهاست و اولین سد چند منظوره ایران محسوب می گردد، بر روی این رودخانه ساخته شد. سد امیر کبیر در شمال شهر کرج و در 25 کیلومتری محور کرج به چالوس واقع شده است و دریاچه این سد که به و سیله رودخانه پرآب کرج تغذیه می‌گردد، یکی از مهم ترین مراکز طبیعی پرورش ماهی است و امکانات مطلوبی را جهت ورزش مفرح و پر طرفدار ماهی‌گیری فراهم آورده است.

رودخانه کرج و سد امیر کبیر

سد امیر کبیر با اهداف كنترل سیلاب های بهاره و جلوگیری از خسارت های ناشی از سیل و تأمین آب شرب تهران، تنظیم آب برای مصارف آبیاری و كشاورزی اراضی حومه كرج  و تولید انرژی «برق – آبی» جهت كمك به شبكه سراسری برق به ویژه در ساعات اوج مصرف به میزان سالانه 150000 مگاوات ساعت، تأسیس شد.

رودخانه کرج و سد امیر کبیر

نیروگاه آبی سد امیركبیر با یك خط انتقال نیرو به طول ۶۰ كیلومتر با ۱۰۷ برج فولادی به مركز انتقال نیروگاه طرشت تهران پیوست و در حال حاضر  تحت نظارت سازمان آب قرار دارد.

رودخانه کرج و سد امیر کبیر

بازدید از رودخانه کرج و سد امیر کبیر به شما در پیشبرد پروژه های آبگرمکن خورشیدی، ویژگی های منحصر به فرد آب، آلودگی آب، اندازه گیری مشخصه های یک رودخانه محلی، بررسی کیفیت و سلامت آب و بررسی میزان مصرف انرژی در کشور های مختلف و یافتن الگوی مناسب برای قیمت گذاری برق شهر، کمک خواهد کرد.

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: فاطمه گودرزی