تبیان، دستیار زندگی
«كپی برابر اصل» با دیگر آثار كیارستمی متفاوت است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«كپی برابر اصل» با دیگر آثار كیارستمی متفاوت است

علیرضا رئیسیان

علیرضا رییسیان گفت: یكی به خاطر وضعیت اقتصادی اروپا و دیگری بحث انتخاب فیلم‌های بخش مسابقه و جنبی این جشنواره است كه باعث شده رونق گذشته را نداشته باشد

علیرضا رییسیان گفت: نمایش «چهل سالگی» در بازار جشنواره فیلم كن بسیار موفق بود و ارتباطات خوبی با چند جشنواره معتبر به وجود آمد. این كارگردان كه در هنگام برگزاری جشنواره‌ی فیلم كن در آنجا حاضر بوده، با بیان این‌كه جشنواره امسال رونق سال‌های پیش را نداشت اظهار داشت: یكی به خاطر وضعیت اقتصادی اروپا و دیگری بحث انتخاب فیلم‌های بخش مسابقه و جنبی این جشنواره است كه باعث شده رونق گذشته را نداشته باشد و در واقع بیشتر درگیر اسامی آدم‌ها هستند و این تكرار اسامی در بخش‌های مختلف جشنواره همه را خسته كرده است.

وی ادامه داد: تا روز جمعه كه در كن حضور داشتم هیچ فیلمی بیشتر از امتیاز 3/4 از منتقدین نگرفت و كیفیت فیلم‌ها صدای همه را درآورده بود و این نشان می‌دهد سطح فیلم‌ها بیشتر متوسط بوده است.

رییسیان با اشاره به بازار جشنواره‌ی فیلم كن یادآور شد: من طی 23 سال گذشته چهاربار در كن حضور داشتم و امسال هم برای پنجمین بار با هزینه شخصی‌ام به این جشنواره رفتم و در مقایسه این سال‌ها معتقدم بازار این دوره از جشنواره پررونق نبود.

این كارگردان درباره‌ فیلم «كپی برابر اصل» عباس كیارستمی نیز اظهار داشت: این فیلم شكل و رفتار كاملا اروپایی دارد و با كارهای دیگر كیارستمی كاملا متفاوت است. او در این فیلم روش‌های قبلی را كنار گذاشته و یك میزانسن خاصی را اجرا كرده است كه من در مجموع از فیلم خوشم آمد.وی افزود: ژولیت بینوش هم در این فیلم بازی متفاوتی را ارائه داد و جایزه گرفتن او را پیش‌بینی می‌كردیم.

رییسیان با ارزیابی حضور بین‌المللی سینمای ایران در دوسال اخیر به ایسنا گفت: چیزی كه شاهدش هستیم در جشنواره‌هایی در رده‌ی A فیلم‌های ایرانی را انتخاب نمی‌كنند كه دو نكته در این عدم انتخاب مهم است، یكی خود فیلم‌هایی كه ارسال می‌شود كه نگاه سفارشی پشت آن است و كمتر مورد استقبال واقع می‌شود.

وی ادامه داد: دوم رفتار این جشنواره‌ها است كه فرمول ناگفته‌ای را دنبال می‌كند و از سینمای ایران به دنبال فیلم سیاسی مخالف هستند. مانند اتفاقی كه در جشنواره‌ی فیلم برلین افتاد و موضوعش را باب میل خودشان تغییر دادند.

رییسیان تاكید كرد: این نگاه، سینمای هنری ایران را تضعیف خواهد كرد و باید آثار پرقدرتی تولید كنیم كه داخل آن تظاهر به یك امر سفارشی دیده نشود و باید به‌صورت هماهنگ با این دیدگاه جشنواره‌ها مقابله كنیم تا در نهایت سینمای ایران از سمت اصلی‌اش منحرف نشود و حضوری موفق و تاثیرگذار مانند سابق در جشنواره‌های بین‌المللی داشته باشیم.


تنظیم از مسعود عجمی