تبیان، دستیار زندگی
بازار موبایل سال 2010 در آستین چه دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سال پیوند با شبکه های اجتماعی

در خیابان مشغول قدم زدن هستید، تلفن همراه تان را به طرف کافی شاپی که در سمت راست خیابان است نگه می دارید، روی صفحه نمایش پیامی می بینید مبنی بر اینکه این کافی شاپ هم اکنون قهوه رایگان سرو می کند.

یا در خیابان های شهر به دنبال کار می گردید، شرکتی که قصد دارد نیروی جدید استخدام کند آگهی تبلیغاتی خود را با این شیوه به شما می ‌رساند.

شما اكنون هر جا و هر زمانی امکان دسترسی به فیس بوک یا توییتر و ارتباط با دوستان تان را با استفاده از موبایل دارید، همه اینها را می توان مرهون نرم افزارهایی دانست که باعث تحول صنعت تلفن همراه شده اند.

وجود آیفون اپل را به عنوان یک پدیده نرم افزاری در صنعت موبایل نمی توان دست کم گرفت. این گوشی از انتشار اولین نسخه در سال 2007 انقلابی در این صنعت به وجود آورد و هم ‌اکنون نسخه  GS3 آن عنوان محبوب ترین گوشی همراه را در سراسر دنیا کسب کرده است.

با آنكه هنوز آمار رسمی منتشر نشده اما این گوشی با نرم افزارهای کاربردی و برنامه های سرگرم کننده ای که دارد به نظر می رسد شروع فوق العاده ای در سال 2010 داشته است.

اما اپل آرام ننشسته و درصدد تولید نسل دیگری از گوشی آیفون است.

ماتیو بت (Matthew Bath)، سردبیر نشریه WHICH می گوید: نمی توان این واقعیت را که آیفون اپل طی دو سال انقلابی در صنعت تلفن همراه به وجود آورد نادیده گرفت.

سال پیوند با شبکه های اجتماعی

البته آیفون رقبایی هم در بازار دارد که در عرصه سیستم عامل، سر سخت ‌ترین شان آندرویید گوگل است. گوگل در صدد عرضه نسخه 0/2 پلات فورم آندرویید با نام Eclair است.

این نسخه جدید علاوه بر فناوری بلوتوث، چند عملکرد دیگر را در یک دستگاه گرد آورده است.

رقیب دیگر اپل، مایکروسافت است که قصد دارد ویندوز موبایل 7 را امسال به بازار عرضه کند.

لوک پیتر، جانشین سردبیر نشریه T3 Magazine می گوید: بسیاری از ایده ها و برنامه های بزرگ سال 2010 به انتشار نسخه 2 آندرویید گوگل که پیشتر محبوبیت زیادی در بازار موبایل کسب کرد، بستگی دارد.

مایکروسافت که در سال 2009 نسخه 5/6 ویندوز موبایل را روانه بازار کرد قصد دارد با انتشار نسخه 7 یک سری ویژگی های جدید به آن بیفزاید و اصلاحاتی در آن ایجاد کند.

در واقع مایکروسافت قصد دارد همان راهی را که اپل و گوگل پیمودند، بپیماید و عقب ماندگی خود را جبران کند.

دسترسی به شبکه های اجتماعی از طریق موبایل

دسترسی به شبکه های اجتماعی از طریق موبایل در سال 2010 به موضوع مهمی تبدیل می شود.

نوکیا ادعا می کند N900 یک تلفن همراه نیست و از آن با عنوان یک کامپیوتر قابل حمل یاد می کند. این دستگاه اگرچه کوچک است، یک کامپیوتر دستی است که از سرعت پردازش بالایی برخوردار است و دقیقاً شبیه یک کامپیوتر دسکتاب عمل می کند

سال پیوند با شبکه های اجتماعی
سال پیوند با شبکه های اجتماعی

با وجود نرم افزارهای مختلف و محبوبی که به بازار عرضه شده دسترسی به وب سایت های شبکه اجتماعی از طریق تلفن همراه مدام ساده تر می شود.

وب سایت های فیس بوک، مای اسپیس و توییتر نرم افزارهایی برای سیستم عامل های مختلف موبایلی ارایه کردند که موفقیت زیادی هم به دست آورد.

سال پیوند با شبکه های اجتماعی

بت می گوید: تلفن های همراه همیشه به اینترنت وصل هستند و می توانند فیس بوک، توییتر و مای اسپیس را در یک صفحه و کنار هم قرار دهند تا کاربران در هر جایی و در حال حرکت با دوستان و خانواده شان در تماس باشند.

به این ترتیب امکان دسترسی به اینترنت و نیز توانایی اتصال به شبکه های اجتماعی، تلفن های همراه را به یک کامپیوتر کوچک تبدیل کرده است.

کارشناسان معتقدند شرکت های موبایلی قصد دارند روی افزایش سرعت پردازش و رایانش موبایلی در سال 2010 کار کنند.

سال پیوند با شبکه های اجتماعی

اكنون گوشی هایی چون N900 نوکیا به کاربران امکان اجرای چند نرم افزار را در یک زمان می دهند.

نرم افزارهای موبایلی

از نسل دیگر نرم افزارهای موبایلی می توان به "نقشه گوگل" اشاره کرد که نرم افزار محبوبی است. کاربران به سادگی از طریق تلفن همراه شان می توانند نشانی و مکانی را که می خواهند پیدا کنند. آخرین نرم افزارهایی که در این زمینه عرضه شده اند اطلاعاتی را ارایه می دهند که دقیقا کاربر را به آن چیزی که مدنظرش است، می رساند.

سال پیوند با شبکه های اجتماعی

" Augmented reality" فناوری پیشرفته دیگری است. این سرویس ایده ای است که در سال 2009 مطرح شد و قرار است روی گوشی های تلفن همراه اعمال شود. به این معنا که شرکت ها لایه های اطلاعاتی را به شکل ویدیویی برای شما به تصویر می کشند و اطلاعاتی را در‌باره مکانی که در آن واقع هستید، ارایه می دهند.

مثلا شما می توانید هنگامی که در خیابان قدم می زنید تلفن همراه تان را روبه ‌روی کافی شاپ بگیرید و اطلاعاتی درباره آن کافی شاپ دریافت کنید.

همچنین نرم افزارهایی وجود دارد که به کاربران امکان می دهد مکان جمع شدن دوستان را روی نقشه بیابند.

ماتیو بت تاکید می کند سال 2010 سال نرم افزار است و انتظار می رود تعداد دانلود ‌نرم افزار افزایش یابد و کاربران از این امکان برخوردار خواهند بود كه از فروشگاه های نرم افزاری برای شخصی سازی گوشی همراه شان نرم افزارهایی مثلا برای پیدا کردن مکان پارک اتومبیل تا اسکن بارکد در سوپرمارکت محل دانلود کنند.

اما آیا مردم از همه این نوآوری های نرم افزاری استفاده می کنند؟

برگرفته از فناوران

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی