تبیان، دستیار زندگی
انسان اسلام تنها یك حیوان مستقیم القامه كه ناخنی پهن دارد و با دو پا راه می‏رود و سخن‏ می‏گوید نیست، این موجود از نظر قرآن ژرف‏تر و مرموزتر از این است كه‏ بتوان آن را با این چند كلمه تعریف كرد. قرآن انسان را مدح‌ها و ستایش‌ها كرده و هم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انسان اسلام کیست؟

دعا

انسان در جهان‌بینی اسلامی داستانی شگفت دارد. انسان اسلام تنها یك حیوان مستقیم القامه كه ناخنی پهن دارد و با دو پا راه می‏رود و سخن‏ می‏گوید نیست، این موجود از نظر قرآن ژرف‏تر و مرموزتر از این است كه‏ بتوان آن را با این چند كلمه تعریف كرد. قرآن انسان را مدح‌ها و ستایش‌ها كرده و هم مذمت‌ها و نكوهش‌ها نموده است . عالی‏ترین مدح‌ها و بزرگترین مذمت‌های قرآن درباره‏ انسان است، او را از آسمان و زمین و از فرشته برتر و در همان حال از دیو و چارپایان پست‏تر شمرده است.

از نظر قرآن انسان موجودی است كه توانایی دارد جهان را مسخر خویش سازد و فرشتگان را به خدمت خویش بگمارد، و هم می‏تواند به‏ "اسفل السافلین" سقوط كند. این خود انسان است كه باید درباره‏ خود تصمیم بگیرد و سرنوشت نهایی خویش را تعیین نماید. سخن خویش را از ستایش‌های انسان در قرآن تحت عنوان "ارزشهای انسان" آغاز می‏كنیم.

ارزش‌های انسان

1- انسان خلیفه‏ خدا در زمین است. «روزی كه خواست او را بیافریند، اراده خویش را به فرشتگان اعلام‏ كرد.  آنها گفتند: آیا موجودی می‏آفرینی كه در زمین تباهی خواهد كرد و خون خواهد ریخت؟ او گفت: من چیزی می‏دانم كه شما نمی‏دانید.» «اوست كه شما انسانها را جانشین‌های خود در زمین قرار داده تا شما را در مورد سرمایه‏هایی كه داده است در معرض آزمایش قرار دهد.»

آفرینش انسان، آفرینشی حساب شده است، تصادفی نیست. انسان‏ موجودی انتخاب شده و برگزیده است

2- ظرفیت علمی انسان بزرگترین ظرفیت‌هایی است كه یك مخلوق ممكن است‏ داشته باشد. "تمام اسماء را به آدم آموخت (او را به همه‏ حقایق آشنا ساخت). آنگاه از فرشتگان(موجودات ملكوتی) پرسید: نامهای اینها را بگویید چیست. گفتند: ما جز آنچه تو مستقیما به ما آموخته‏ای نمی‏دانیم آنچه‏ را تو مستقیما به ما نیاموخته باشی ما از راه كسب نتوانیم آموخت. خدا به آدم گفت: ای آدم! تو به اینها بیاموز و اینها را آگاهی ده. همین كه آدم فرشتگان را آموزانید و آگاهی داد، خدا به فرشتگان گفت: نگفتم كه من از نهان‌های آسمانها و زمین آگاهم(می‏دانم چیزی را كه حتما نمی‏دانید) و هم می‏دانم آنچه را شما اظهار می‏كنید و آنچه را پنهان‏ می‏دارید ؟ "

ارتباط دعا

3- او فطرتی خدا آشنا دارد، به خدای خویش در عمق وجدان خویش آگاهی‏ دارد. همه‏ انكارها و تردیدها، بیماریها و انحراف‌هایی است از سرشت‏ اصلی انسان. «هنوز كه فرزندان آدم در پشت پدران خویش بوده(و هستند و خواهند بود) خداوند(با زبان آفرینش) آنها را بر وجود خودش گواه گرفت و آنها گواهی دادند.» چهره‏ خود را به سوی دین نگه‏دار، همان كه سرشت خدایی است و همه‏ مردم را بر آن سرشته است.»

4- در سرشت انسان علاوه بر عناصر مادی كه در جماد و گیاه و حیوان وجود دارد، عنصری ملكوتی و الهی وجود دارد. انسان تركیبی است از طبیعت و ماورای طبیعت، از ماده و معنی، از جسم و جان. «آن كه هر چه را آفرید نیكو آفرید و آفرینش انسان را از گل آغاز كرد، سپس نسل او را از شیره‏ كشیده‏ای كه آبی پست است قرار داد، آنگاه او را بیاراست و از روح خویش در او دمید.»

5- آفرینش انسان، آفرینشی حساب شده است، تصادفی نیست. انسان‏ موجودی انتخاب شده و برگزیده است.


برگرفته از کتاب انسان در قرآن، مرتضى مطهرى

تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان