تبیان، دستیار زندگی
در غار یخ مراد دنیا وارونه است. جاذبه از آسمان به زمین وارد می شود انگار که قدم به قدم جلوی پایتان قندیل های یخی قد کشیده اند! دنیای وارونه غار یخ، شاید کم نظیرترین هنر طبیعت باشد که جای زمین و آسمان را برای شما عوض می کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قندیل ها از زمین می رویند!

غار یخ مراد

در غار یخ مراد دنیا وارونه است! جاذبه از آسمان به زمین وارد می شود انگار که قدم به قدم جلوی پایتان قندیل های یخی قد کشیده اند! دنیای وارونه غار یخ، شاید کم نظیرترین هنر طبیعت باشد که جای زمین و آسمان را برای شما عوض می کند و فرصت می دهد تا چند ساعتی از چهارچوب های بدیهی دنیا فاصله بگیرید!

قبل از آنکه راهی این غار شوید، باید بدانید که قرار نیست با یک غار معمولی رو به رو شوید. غار یخ مراد، نه تنها از نظر جاذبه های طبیعی سرآمد است، بلکه به دلیل دشواری مسیر درون اش، مهارت های خاصی را می طلبد که شاید تنها کوهنوردان و حرفه ای های دنیای گردشگری از پس آن برآیند. بنابراین اگر فکر بازدید کامل از این غار 250 متری را در سر دارید، بهتر است لوازم کوهنوردی تان را هم همراه ببرید!

غار یخ مراد، نه تنها از نظر جاذبه های طبیعی سرآمد است، بلکه به دلیل دشواری مسیر درون اش، مهارت های خاصی را می طلبد که شاید تنها

کوهنوردان و حرفه ای های دنیای گردشگری از پس آن برآیند

وارد غار یخی که شدید، مسیر شیب دار غار شما را در خود می بلعد. آنقدر که هر چه جلوتر می روید، بیشتر به پایین کشیده می شوید. تا جایی که چشم باز می کنید و می بینید که به اعماق سرد کوه رسیده اید و چشمه‌های یخ زده در کف زمین ورودتان را به عمق غار خوش آمد می گویند!

غار یخ مراد

دهانه غار سه متر پهنا و هشت متر ارتفاع دارد که در ماه های اسفند و فروردین، با قندیل‌های بسیار زیبایی تزئین می شوند. آنقدر که اگر تاب سرمای غار را داشته باشید و در زمستان سری به یخ مراد بزنید، زیباترین تصاویر عمرتان را در آنجا خواهید دید. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که قدیمی های منطقه، قندیل های آویزان از دهانه غار را به دخیل های مراد دهنده ای تعبیر می کردند و معتقد بودند یخ موجود در اعماق غار برای درمان ناباروری زنان موثر است! همین دلیل نامگذاری غار به یخ مراد بوده است. یعنی یخ هایی که مراد مردم روستا را می دهند!

قدیمی های منطقه، قندیل های آویزان از دهانه غار را به دخیل های

مراد دهنده ای تعبیر می کردند و معتقد بودند یخ موجود در اعماق غار برای درمان ناباروری زنان موثر است! به همین دلیل آن را یخ مراد نامیده اند

سرمای این غار به اندازه ای است که تا خرداد ماه هم می‌توانید قندیل‌های یخ را در آن ببینید. اما از همه این ها شگفت انگیزتر، چند طبقه بودن غار است. به طوری که در بخشی از غار، می توانید چهار طبقه طبیعی را با اختلاف ارتفاع بیش از ۳۰ متر پیش رویتان ببینید. چیزی که در میان غارهای ایران کم نظیر است! از آن جالب تر این است که دمای طاق غار با دمای کف غار ناهمسان است!

غار یخ مراد

برای دیدن غار یخ باید به حوالی روستای آزادبر و روستای کهنه ده در منطقه گچسر و جاده چالوس سفر کنید. به عبارت بهتر، اگر از تهران راهی این غار می شوید، باید 65 کیلومتر از پایتخت فاصله بگیرید تا پس از رسیدن به دو راهی گچسر، در قسمت غربی جاده راه فرعی شنی را پنج کیلومتر ادامه دهید و به روستای کهنه ده و شپش برسید. یعنی جایی که به روستای آزاد بر متصل می شود.

از این جا به بعد، با راهنمایی بومیان منطقه، می توانید دهانه تاریک غار را در میان کوه های آن حوالی ببینید.


گروه گردشگری تبیان- رستم زاد