تبیان، دستیار زندگی
نیکلاس کوپرنیکوس هفته گذشته به طور رسمی در کلیسای بزرگ فرومبورک در شمال لهستان به خاک سپرده شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوپرنیک به خاک سپرده شد

نیکلاس کوپرنیکوس هفته گذشته به طور رسمی در کلیسای بزرگ فرومبورک در شمال لهستان به خاک سپرده شد.

انتقال جسد کوپرنیک (1473 – 1543) از گوری بی نام و نشان به آرامگاهی در کلیسای بزرگ فرومبورک به دستور اسقف کاتولیک این شهر صورت گرفت. اسقف یاشک یزیرسکی در مراسم خاکسپاری کوپرنیک گفت: «این مراسم تدفین، ارزشی نمادین دارد و به مثابه آشتی میان علم و ایمان است.» او افزود: «علم و ایمان می‌توانند با هم آشتی کنند.»

کوپرنیک در آستانه عصر جدید در پروس شرقی با تکیه بر مشاهدات عینی و مطالعات ریاضی در نظریات رایج پیرامون مرکزمداری زمین در آرایش کیهانی تردید کرد. تا زمان او ستاره‌شناسی سنتی بر پایه نظریات نجوم یونان باستان به زمین‌مداری کائنات معتقد بود و آیین کاتولیک نیز بر پایه سِفر آفرینش (تورات) به همین اعتقاد باور داشت.

کوپرنیک فرضیه زمین‌مداری را در منظومه بطلمیوس، که مورد قبول عامه بود، نقض کرد. پیش از کوپرنیک نظریات پراکنده‌ای، در شرق و غرب، دایر بر مرکز نبودن زمین مطرح شده بود، اما تنها او بود که با بیانی مستدل و منسجم، نظریه منظومه شمسی را تدوین کرد.

کوپرنیک به همرا یک داروی گیاهی
اجزای نظریه کوپرنیک

كوپرنیك در منظومه خود خورشید را مركز قرار داد كه زمین و دیگر سیارات به دور آن می‌چرخند. بیشتر اجزای منظومه کوپرنیک تا روزگار ما معتبر است. بنابر این نظریه:

1- مركزی دقیق و هندسی برای مدار اجرام آسمانی وجود ندارد.

2- خورشید در مرکز قرار گرفته است، زمین و دیگر سیارات به دور آن گردش می‌کنند.

3- زمین علاوه بر حركت گردشی به دور خورشید، به دور خود نیز می‌چرخد.

کوپرنیک که دهها سال برای تکمیل پژوهش‌های خود تلاش کرده بود، از اهمیت کشف خود باخبر بود و دریافت‌های علمی خود را پنهان نگه می‌داشت. تنها اندکی پیش از مرگ کوپرنیک بود که برخی از نظریات او منتشر شد.

کلیسا به آرای علمی کوپرنیک با خشم و نفرت واکنش نشان داد. مارتین لوتر – پایه‌گذار مذهب پروتستان- عقاید او را در تقابل آشکار با احکام الهی دانست.

در سده‌های بعد تنها دانشمندان اندکی بودند که به آرای کوپرنیک توجه نشان دادند.

گالیلو گالیله‌، اخترشناس ایتالیایی، که به عقاید کوپرنیک رسیده بود، از جانب کلیسا تکفیر شد. تنها در سال 1992 بود که پاپ ژان پل دوم گالیله را مورد بخشش قرار داد.

آرامش ابدی برای اخترشناس جسور

روز شنبه 22 می 2010 جسد نیکلاس کوپرنیکوس با مراسم کامل مذهبی در کلیسای بزرگی که زمانی در آن موعظه کرده بود، به خاک سپرده شد. بر روی گور او یادبودی پرشکوه قرار گرفت.

جستجوی بقایای جسد کوپرنیک از شش سال پیش شروع شد. پس از کاوش‌‌های فراوان و به کمک تحلیل ژنتیکی جمجمه و استخوان‌های این اخترشناس پیدا شد.

به نقل از: جام جم آنلاین

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر