تبیان، دستیار زندگی
در حال حاضر، بدلیل فاصله افتادن بین بلوغ جسمی و بلوغ اجتماعی بدلیل بیکاری، اشتغال به تحصیل و عدم وجود فرصت های شغلی بعد از فارغ التحصیلی و متعاقب آن عدم مهیا شدن زمینه های ازدواج و تشکیل خانواده برای تعداد زیادی از جوانان، دامنه مزاحمت های خیابانی و روابط
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سو تفاهمی به نام عشق

درباره ی عشق(برای پسران)

دادن وعده ازدواج بهانه بسیاری از دوستی های خیابانی و ارتباطات نامتعارف دختران و پسران نوجوان و جوان می باشد که با بررسی های به عمل آمده اغلب آنها منجر به ازدواج نمی گردد و ... معمولاً با سوء استفاده های جسمی و مالی همراه بوده و در بسیاری از موارد، در همه جوامع انسانی ازدواج و آئین مربوط به آن یکی از مهمترین راه های تشکیل خانواده می باشد، تشکیل خانواده علاوه بر رفع نیازهای جسمی و روحی بهترین و مطمئن ترین چهارچوب جهت کسب آرامش، پرورش ابعاد شخصیتی و تربیت فرزندان می باشد. فرهنگ هر جامعه نحوه و آئین مربوط به تشکیل خانواده را ترسیم می کند و هر اقدامی در خارج از قواعد و چهار چوب ترسیم شده از فرهنگ جامعه که بر گرفته از باورهای اعتقادی اعضاء جامعه می باشد آسیب زا تلقی می گردد.

مقصود و مراد از دوستی دختران و پسران، رابطه ای گرم و آتشین و عمدتاً پنهانی که از طریق دیدارهای مخفیانه، رد و بدل کردن نامه و یابرقراری ارتباط تلفنی ایجاد می شود، می باشد.

دادن وعده ازدواج بهانه بسیاری از دوستی های خیابانی و ارتباطات نامتعارف دختران و پسران نوجوان و جوان می باشد که با بررسی های به عمل آمده اغلب آنها منجر به ازدواج نمی گردد و معمولاً با سوء استفاده های جسمی و مالی همراه بوده و در بسیاری از موارد، اینگونه ارتباطات با لکه دار شدن آبروی خانوادگی و فامیلی که با باورها و اعتقادی مذهبی و فرهنگی جامعه در تعارض می باشد خاتمه می یابد.

ارتباط بین دختر و پسر موضوعی است که از دیر باز مسائل مهم فرهنگی و اجتماعی بوده و اکنون نیز با عنایت به جوانی جمعیت در کشورمان از موضوعات مهم با گستره وسیع می باشد.

توجه و تمایل به جنس مخالف از تظاهرات و قوع پدیده بلوغ در دختران و پسران می باشد که در اوایل نوجوانی در سنین ( 19- 12 ) نمود پیدا می کند، این تمایل گاهی درونی است و در جلوه های رفتاری نوجوان و فرد نمود پیدا نمی کند و گاهی بیرونی است و در قالب توجه به خود و دوستی های خیابانی جلوه گر می شود که مقصود و مراد از دوستی دختران و پسران، رابطه ای گرم و آتشین و عمدتاً پنهانی که از طریق دیدارهای مخفیانه، رد و بدل کردن نامه و یابرقراری ارتباط تلفنی ایجاد می شود، می باشد.

در حال حاضر، بدلیل فاصله افتادن بین بلوغ جسمی و بلوغ اجتماعی بدلیل بیکاری، اشتغال به تحصیل و عدم وجود فرصت های شغلی بعد از فارغ التحصیلی و متعاقب آن عدم مهیا شدن زمینه های ازدواج و تشکیل خانواده برای تعداد زیادی از جوانان، دامنه مزاحمت های خیابانی و روابط پنهانی بین دختران و پسران عمدتاً بصورت خیابانی و در قالب وعده عشق و ازدواج بعضاً تا سنین 30 سالگی و حتی 35 سالگی تداوم یافته است.منظور از بلوغ جسمی وقوع پدیده بلوغ و بحران هویت و منظور از بلوغ اجتماعی، داشتن شغل و توانایی اداره زندگی مستقل و تشکیل خانواده می باشد.

دامنه مزاحمت های خیابانی و روابط پنهانی بین دختران و پسران عمدتاً بصورت خیابانی و در قالب وعده عشق و ازدواج بعضاً تا سنین 30 سالگی و حتی 35 سالگی تداوم یافته است

با توجه به اینکه برقراری دوستی های خیابانی از دیدگاه خانواده و جامعه با نگرش به فرهنگ جامعه انحراف و تخلف محسوب می گردد و معمولاً نتایج ناخوشایندی به دنبال دارد لذا این نوع ارتباطات می تواند ناشی از این باشد که یا در درون خانواده به مسائل و اعتقادات دینی بهاء و ارزش لازم داده نمی شود، وقوع رفتارها و ارتباطات حاکم بر خانواده با باورهای مذهبی فاصله دارد و یا اینکه خانواده دچار بحران و تنش می باشد.

توصیه های پیشگیرانه

1- پرهیز از گسترش اختلافات به متن خانواده و تضعیف امنیت روانی – عاطفی اعضاء خانواده و فرزندان.

2- تخصیص اوقاتی جهت فرزندان و ایجاد ارتباط های دوستانه با فرزندان از سوی والدین.

3- ارائه الگوهای مناسب همسر گزینی و راهنمایی و مشاهده در راستای آگاهی از معیارهای فرزندان.

4- توجه به بحران دوره نوجوانی و آشنا ساختن نوجوان نسبت به دلایل بروز احساسات و تمایلات جدید و نحوه حل و سازگاری با شرایط جدید.

5- پرهیز از بروز تنش از سوی والدین و حل مشکلات خود و کمک به حل مشکلات عاطفی به خصوص از جانب مادر.

6- ارائه آگاهی های لازم نسبت به وجود دام ها و مفاسد موجود در جامعه و تجهیز آنها به مهارت های سالم زیستن.

7- ارائه الگوهای موثر به فرزندان نوجوان به خصوص دختران نسبت به بروز رفتارهای مناسب در مقابل.

خواسته های نامعقول از جانب افراد موجود در جامعه و مصون سازی آنها از ابتلا به دام های فاسد اجتماعی.

8- فراهم نمودن زمینه های ازدواج برای جوانان.

منبع : همدلی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.