تبیان، دستیار زندگی
شکیبایی زیاد اعضای خانواده کار آمد در زمان استرس و بحران، از دیگر مشخصه های آن است . افراد به خوبی می‏دانند که در سایه شکیبایی و صبر می‏توانند بهتر بیندیشند که این هم اندیشی لازمه تعاون و کار گروهی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بودن با تو لذت بخش است

خانواده موفق

همه ما می دانیم که حضور در یک خانواده سالم و پر نشاط چقدر باعث شکوفایی و بالندگی تک تک اعضای آن می شود . و شاید در برهه هایی از زمان هم آن را تجربه کرده ایم. این نوع از خانواده ها روش های خاصی را نیز در مدیریت بحران تجربه می کنند  و سعی دارند در این مواقع از کوتاه ترین راه برای حل مسایل استفاده کنند . اما این نکته که یک خانواده کارامد و شایسته چه ویژگی هایی دارد باید مد نظر قرار گرفته و مشخصات آن روشن شود تا همگان با ایجاد اصلاحات شرایط خود را به آن نزدیک تر کنند .

حل مسئله در خانواده‏های کار آمد بسیار کوتاه و سریع است ، فردی را که باید در ارتباط با بحران مورد نظر تغییر رفتار دهد  شناسایی می‏کنند و به سرعت به بهره‏گیری از کلیه منابع خانواده، در جهت اصلاح موقعیت می‏پردازند.

خانواده‏های کارآمد دارای اعضایی هستند که احساسات خود را نسبت به یکدیگر کاملاً آشکار و صریح ابراز می‏کنند.

شکیبایی زیاد اعضای خانواده کار آمد در زمان استرس و بحران، از دیگر مشخصه های آن است . افراد به خوبی می‏دانند که در سایه شکیبایی و صبر می‏توانند بهتر بیندیشند که این هم اندیشی لازمه تعاون و کار گروهی است.

بیان آشکار و صریح تعهد و محبت: خانواده‏های کارآمد دارای اعضایی هستند که احساسات خود را نسبت به یکدیگر کاملاً آشکار و صریح ابراز می‏کنند. آنان با در نظر گرفتن اینکه موقعیت سهل یا دشوار است تعهدات خود را نسبت به یکدیگر به روشنی بیان می‏کنند افزون بر آن خانواده‏های کارآمد در ابراز محبت کلامی، غیرکلامی، تمجید و ستایش یکدیگر بسیار سخاوتمند هستند.

خانواد‏ه های کارآمد دارای افرادی هستند که از مصاحبت یکدیگر لذت برده و از دوری هم رنج می‏برند. از اینکه جزیی از خانواده هستند احساس غرور می‏کنند و درباره یکدیگر با افتخار سخن می‏گویند.

اعضای خانواده‏های کارآمد، نه فقط محبت و تعهد خود را نسبت به یکدیگر روشن و واضح بیان می‏کنند. بلکه کمیت و کیفیت بحث‏های آنان با یکدیگر به مراتب مطلوب‏تر از خانواده‏های معمولی است. آنان ضمن حفظ حرمت به یکدیگر می‏دانند چه چیز را در چه زمانی ادا کنند و از صحبت کردن با یکدیگر درباره موضوع‏های مختلف لذت می‏برند.

پیوند و همبستگی شدید خانوادگی: خانواد‏ه های کارآمد دارای افرادی هستند که از مصاحبت یکدیگر لذت برده و از دوری هم رنج می‏برند. از اینکه جزیی از خانواده هستند احساس غرور می‏کنند و درباره یکدیگر با افتخار سخن می‏گویند. این همبستگی ارزشمند به ویژه هنگامی که خانواده با بحرانی مواجه  است از اهمیت  بیشتری برخوردار است زیرا آنان در این لحظات بیش از هر زمان دیگر به کمک همه اعضای خانواده نیازمندند.

خانواده موفق به هنگام مشکلات سعی در کشف مقصر نمی کنند بلکه همه با هم و با حمایت یکدیگر مشکل را حل می کنند .و عوامل پیشگیری کننده را می شناسند تا دگر بار دچار آن نشوند.

دکتر شکوه نوابی نژاد- خانواده سبز

خانواده و زندگی – تنظیم و تغییر برای تبیان : کهتری

با کتاب "خانواده و آسیب های روانی موجود در آن"  در کتابخانه تبیان آشنا شوید

مقالات مرتبط

خوشبختی تو، انتخاب من

جایی برای آسودن

خانواده آسمانی

خانواده ای با وسعت دریا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.