تبیان، دستیار زندگی
این روزها بحث آلودگی هوا یا بهتر است بگوییم گرد و غبار معلق در هوا داغ است؛ دکتر مهرزاد بحتوئی رییس دانشکده پزشکی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثرات گرد و غبار بر سلامت افراد

گرد و غبار

این روزها بحث آلودگی هوا یا بهتر است بگوییم گرد و غبار معلق در هوا داغ است؛ دکتر مهرزاد بحتوئی رییس دانشکده پزشکی بوشهر و پزشک فوق تخصص ریه در این باره می گوید: بیشترین اثراتی که گرد و غبار های اخیر روی انسان می گذارد در سیستم تنفسی و مخاط بینی و چشم انسان است.

اثرات این پدیده در چشم به صورت خارش، سوزش، آب ریزش و افزایش حساسیت های ناحیه ی چشم و در بینی، حلق و گلو افزایش ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی، نمود پیدا می کند.

این پدیده روی دستگاه تنفسی تحتانی و بیشتر در افرادی تأثیر می گذارد که دچار حساسیت های راه های تنفسی یا همان بیماری آسم هستند و در این افراد حالاتی نظیر تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه مشاهده می شود.

گرد و غبار ها در دراز مدت روی افردی که در معرض این پدیده قرار دارند گاهی به صورت بیماری انسداد مزمن مجاری تنفسی و همچنین چسبندگی ریه مشاهده می شود.

با توجه به هوای آلوده و گرد و خاک های اخیر توصیه می شود:

* شهروندانی که دچار حساسیت های راه های تنفسی و به طور مشخص بیماری آسم و بیماری های مزمن ریه که در اثر مصرف سیگار، قلیان و مواد تنباکویی ایجاد می شود هستند، بهتر است در این روزها از منزل خارج نشوند و اگر از کولر های گازی استفاده می کنند فیلترهای کولرها را شسته تا این فیلترها بتوانند بیشتر در مقابل گرد و خاک محافظت کنند.

* همچنین باید برای کاهش اثرات این پدیده راه های ورود هوا را به داخل محیط زندگی مسدود کرد تا هوای درون محیط به گردش در آمده و گرد و خاک کمتری به سیستم تنفسی وارد شود.

* اگر ناچار به خروج از منزل هستید بهتر است از ماسک های مخصوص N95 که در داروخانه ها موجود است، استفاده کنید و در صورتی که این نوع ماسک در دسترس نبود از ماسک های معمولی و یا حداقل از پارچه خیس استفاده نمایید.

* افراد معمولی نیز سعی کنند فقط از بینی تنفس کنند و از تنفس حلقی و دهانی خودداری و از انجام ورزش در این هوا خوداری کنند زیرا ورزش باعث تنفس عمیق و ورود بیش از حد هوای آلوده به ریه های انسان می شود.

ایرنا

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

بارش خاکستر آتشفشانی یک خطر بهداشتی است

آلودگی هوا و دردهای شكمی به ویژه در زنان

آلودگی هوا، رشد جنین را کم می کند

تأثیر آلودگی هوا بر کودکان

فصل آلودگی هوا و سلامت انسان

آلودگی هوا همچنان قربانی می گیرد

آلودگی هوای تهران خطرناک شده

اهمیت هوای پاك

پژوهش ورزشی در خصوص هوای آلوده  

افزایش شدید آلودگی هوای تهران و راه كارهای تغذیه ای 

بررسی نقش موثر تغذیه در کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا

روزهای آلودگی هوا بیشتر مایعات بنوشید

بهترین غذاها در هوای آلوده

آلودگى هوا و اثرات احتمالى آن بر سلامتى

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.