تبیان، دستیار زندگی
پروین که به یک کشور خارجی مسافرت کرده، قبل از ترک هتل، متوجه شد که درجه حرارت هوای بیرون 77 درجه فارنهایت است. آیا لازم است برای بیرون رفتن در طول روز، از ژاکت استفاده کند؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا پروین باید ژاکت بپوشد؟

آیا پروین باید ژاکت بپوشد؟

حساب کنید:

پروین که به یک کشور خارجی مسافرت کرده، قبل از ترک هتل، متوجه شد که درجه حرارت هوای بیرون 77 درجه فارنهایت است. آیا لازم است برای بیرون رفتن در طول روز، از ژاکت استفاده کند؟

راهنمایی:

در مقیاس سلسیوس، آب در صفر درجه یخ می زند و در 100 درجه می جوشد. در مقیاس فارنهایت آب در 32 درجه یخ می زند و در 212 درجه به جوش می آید.

در تجارت جهانی، داشتن معیاری بر حسب واحدهای اندازه گیری متریک ( بین المللی ) بسیار مهم است. دانشمندان، اقتصاددانان و کشاورزان همگی در حرفه خود به آگاهی از سیستم اندازه گیری بین المللی نیازمندند.

پاسخ:

77 درجه فارنهایت همان 25 درجه سلسیوس است و بهتر است ژاکت پوشیده شود.

شروع کنید:

تصویر دو دماسنج را در کنار یکدیگر رسم کنید. بر روی یکی، نقاط جوش و انجماد را بر حسب درجه سلسیوس مشخص کنید و بر روی دیگری، همان نقاط را بر حسب درجه فارنهایت تعیین نمایید. سپس فاصله بین نقاط جوش و انجماد را در هر یک از دماسنج ها، مدرج کنید. تغییرات دما بر حسب درجه سلسیوس و فارنهایت با یکدیگر متناسبند.

راه حل:

در دماسنج مربوط به درجه سانتی گراد، نقطه وسط جوش و انجماد، 50 درجه است و نقاط 4/1 با درجات 25 درجه و 75 درجه متناسب است. زیرا بین صفر تا 100 به 100 قسمت مساوی تقسیم شده است. در دماسنج مربوط به درجه فارنهایت، بین 32 و 212، 180 قسمت مساوی وجود دارد. نصف 180 برابر 90 می شود. پس 32 + 90 یعنی 122 درست در وسط دماهای جوش و انجماد قرار دارد. بطور مشابه، نقاط 4/1 برابر 77 درجه و 167 درجه می گردند.

در هر دو نوع درجه بندی، نقاط وسط و 4/1 درست بر همدیگر منطبق خواهند شد. یعنی 25 درجه سانتی گراد معادل 77 درجه فارنهایت می شود بنابراین بهتر است در این دما، ژاکت پوشیده شود.

آیا پروین باید ژاکت بپوشد؟

برای تعیین دمای دقیق، می توانید از فرمول زیر استفاده کنید.

آیا پروین باید ژاکت بپوشد؟

هنگامی که 77=F باشد مقدار 25=C خواهد شد و بهتر است پروین از ژاکت استفاده کند.

تحقیق کنید:

- با بررسی گزارش های روزنامه ها، مجلات و سایر رسانه ها، درباره چگونگی اندازه گیری درجه حرارت در شهرهای مختلف جهان تحقیق کنید.

- با جستجو در مواد داخل آشپرخانه، موارد استفاده چند واحد متریک ( بین المللی ) را بیابید.

- سرعت سنج های برخی خودروها سرعت را بر حسب مایل بر ساعت و کیلومتر بر ساعت نشان می دهند. محدوده سرعت مجاز برای تردد در اطراف محل زندگی شما، چند کیلومتر بر ساعت است؟

مسائل اضافی:

آیا پروین باید ژاکت بپوشد؟

1- اگر دمای هوا 95 درجه فارنهایت بود، آیا پروین باز هم باید ژاکت می پوشید؟

2- فرمول تبدیل سانتی گراد به فارنهایت بصورت زیر است:

آیا پروین باید ژاکت بپوشد؟

اگر دمای هوا 30 درجه سانتی گراد باشد، معادل چند درجه فارنهایت است؟

3- بعضی از دانشمندان رابطه ای بین دمای هوا و تعداد دفعاتی که یک جیرجیرک، جیرجیر می کند، مشاهده کرده اند. اگر تعداد دفعات جیرجیر کردن را در یک دقیقه بشمارید سپس آن را بر 4 تقسیم کنید و حاصل را با 3 جمع نمائید نتیجه(حاصل جمع) عددی است که به عنوان تخمین خوبی برای درجه حرارت بر حسب فارنهایت می باشد. اگر جیرجیرک 120 بار در دقیقه جیرجیر کند، دمای هوا چقدر است؟

4- در چه درجه حرارتی، در دماسنج های سلسیوس و فارنهایت، هر دو یک عدد را نشان می دهند؟

5- 50 مایل بر ساعت معادل 80 کیلومتر در ساعت است. در منطقه ای که حداکثر سرعت مجاز آن 25 مایل بر ساعت است، آیا می توانید با سرعت 35 کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید؟

فکر کنید:

- دمای مناسب برای آب حمام چقدر است؟

- آیا دمای بدن یک ماهی با دمای آب محیط اطرافش برابر است؟

- چرا دانشمندان سیستم اندازه گیری متریک (بین المللی) را به سیستم های اندازه گیری قدیمی و سنتی ترجیح می دهند؟

- چرا مردم بعضی کشورها مثل امریکا، در قبول سیستم اندازه گیری بین المللی به جای سیستم های سنتی خویش، مقاومت می کنند؟

- چرا می گویند که دمای معمولی بدن 6/98 درجه فارنهایت است. چرا از اعشار استفاده می کنند؟

آیا می دانید:

- یک قانون ساده برای تبدیل درجه سلسیوس به فارنهایت این است که درجه سلسیوس را دو برابر کنید و با 30 جمع نمایید. شعر زیر توسط کارل گرنیز از دانشگاه بوستون سروده شده:

30 درجه داغه 20 درجه مطبوعه 10 درجه خوب نیست 0 درجه یخ می زنه.

- یک متر معادل یک یارد بزرگ است و یک لیتر معادل یک کوآرت بزرگ است. ( یارد و کوآرت از واحدهای سنتی در امریکا و انگلیس هستند )

- یک تن معادل 2000 پوند است. یک تن متریک 1000 کیلوگرم است. تفاوت ایندو، 200 پوند یا تقریبا 91 کیلوگرم است.

- در هنگام غروب، دمای خط استوای ماه تقریبا 58 درجه فارنهایت است. در هنگام شب این دما، تا حدود 261- درجه فارنهایت افت می کند.

- بالاترین دمای گزارش شده در امریکا 134 درجه فارنهایت در 10 جولای 1913 در دره مرگ کالیفرنیا بوده است.

- فیزیک دان آلمانی دانیل گابریل فارنهایت ( 1736-1686 ) دماسنج جیوه ای را در 1714 اختراع کرد. قبل از این اختراع، دماسنج ها الکلی بودند.

- ستاره شناس سوئدی آندرز سلسیوس ( 1744-1701 ) در سال 1742 مقیاس خود را معرفی نمود. مقیاس سلسیوس در سیستم اندازه گیری متریک (بین المللی) پذیرفته شده و در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

- ریاضی دان انگلیسی، ویلیام تامسون، لرد کلوین ( 1907-1824) مقیاسی را معرفی نمود که با صفر مطلق آغاز می شود و آن دمایی است که حرکت اتم ها، در آن متوقف می گردد. برای مقایسه خوب است بدانید، صفر درجه کلوین معادل 16/273- درجه سلسیوس است.

- فرمول تبدیل کننده فارنهایت به سلسیوس و فرمول تبدیل کننده سلسیوس به فارنهایت که در مطالب بالا ارائه شده اند، هر دو یک فرمول هستند.

پاسخ:

1- خیر، چون 95 درجه فارنهایت معادل 35 درجه سانتی گراد است.

2- 86 درجه فارنهایت.

3- تقریبا 67 درجه فارنهایت.

4- 40- درجه فارنهایت.

5- خیر.

مترجم : منصوره فروزان

گروه مدرسه اینترنتی تبیان - تنظیم : طیبه موسیوند