تبیان، دستیار زندگی
در فصل گذشته یعنی سه ماهة اول سال 2010 در عرصة رباتیک درست مانند تمامی عرصه‌های دیگر تکنولوژی سرعت زیادی وجود داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 ربات فصل گذشته

در فصل گذشته یعنی سه ماهة اول سال 2010 در عرصة رباتیک درست مانند تمامی عرصه‌های دیگر تکنولوژی سرعت زیادی وجود داشته است.

ربات  robot robotic  رباتیک

در میان ربات‌هایی که در این فصل معرفی شدند 5 ربات برای من جالب‌تر بوده است که از این میان ربات ساخت شرکت بزرگBMW  جذابیت بیشتری دارد.

بر طبق اظهاراتی که از سوی این کمپانی شده است. این ربات «ربات سنگ‌تراش 1» نام‌گذاری شده است. ربات سنگ‌تراش 1 هم‌قامت سازنده خود آقای Bruce Gray می‌باشد و قادر است قطعات قابل استفاده را از داخل لاشه باقی‌مانده از ماشین‌های BMW  آسیب‌دیده و یا قدیمی بیرون بکشد:

توسط همین رباتBruce Gray  موفق شهر بخشهایی از BMW 645CI  سال 2005 را داشته باشد. ربات سنگ‌تراش 1 که ترجمه نام «Robat Sculpture 1» را داراست، هیچ نام صنعتی خاصی ندارد تنها با شمارة 1 نام‌گذاری شده، زیرا شرکتBMW  قصد دارد تا ورژن‌های جدیدی از آن را وارد بازار نماید.

Sculpture  از قطعات مختلف آلومینیوم ساخته شده است که سر آن قابل حرکت و چرخشی است، همچنین قسمت بالای بازوی ربات هم قابل حرکت دارد و نیز می‌توان آن را توسط یک هدایت‌گر هدایت نمود. دست ربات می‌تواند آزادانه در جهات مختلف حرکت کند و پاهای ربات به صورت منحنی درآید.

این ربات برای کسانی که به ماشین خود بسیار علاقه دارند و با قدیمی شدن و یا تصادف ماشین، قصد تعویض آن را ندارند حائز اهمیت‌اند.

در میان ربات‌هایی که در این فصل معرفی شدند 5 ربات برای من جالب‌تر بوده است که از این میان ربات ساخت شرکت بزرگBMW  جذابیت بیشتری دارد

Lego Robat 

ربات  robot robotic  رباتیک
ربات  robot robotic  رباتیک

Lego Robat نام ربات دیگری است که قابلیت تفکر فوق‌العاده‌ای را دارد. این ربات که سه هفته پیش معرفی گردید. جهت تست هوش با بازی «Rubik’s Cube» که در شکل می‌بینید را بازی نمود و آن را در مدت 25 ثانیه حل کرد

اگر این بازی را قبلاً انجام داده باشید می‌توانید ببینید که این ربات تا چه اندازه از ضریب هوشی و سرعت عمل بالایی بر خوردار است.

ربات Lego توسط David Gilday ساخته شده است.

Geminoid – F

ربات  robot robotic  رباتیک

دانشمندان ژاپنی رباتی را ساخته‌اند که با تقلید و کپی‌برداری از چهرة انسان ساخته شده است، به طور مثال ربات Geminoid – F همان‌طور که در شکل می‌بینید تقلید چهرة یک زن ژاپنی است.

عکس سمت چپ ربات است و عکس سمت راست انسانی که از چهرة آن تقلید شده

در ربات فوق،12 سنسور پنوماتیکی استفاده شده است تا بتواند حالت‌های صورت یک انسان مانند لبخند و یا اخم را شبیه‌سازی نماید تا از حالت عروسک به چهرة انسان نزدیک‌تر شود.

ربات  robot robotic  رباتیک
ربات  robot robotic  رباتیک

زیرا اگرچه ظاهر این ربات شبیه انسان است ولی از حالت‌های چهرة آن مصنوعی بودن مشخص است. ربات به یک دوربین تجهیز شده تا عملکردی شبیه، تجربه انسان در مورد دیدن داشته باشد و بتواند آنچه که می‌بیند را تحلیل کند

این ربات توسط یک ربات‌ساز مشهور به نام Hiroshi Ishiguro ساخته شده که ربات خود را به قیمت 000/110 به فروش می‌رساند.

ادامه دارد...

منابع: http://www.brucegray.com/htmlfolder/html_subpages/robot1.html

http://www.crunchgear.com/2010/04/05/creepy-creepier-japans-new-android-video/

http://nexus404.com/Blog/2010/05/06/solve-the-rubiks-cube-in-under-25-seconds-all-you-need-is-an-android-phone-some-legos/

تهیه و تنظیم برای تبیان: سیدخاموشی