تبیان، دستیار زندگی
آداب نماز 2 - مستحبات تکبیرة الاحرام
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اطلس آداب زندگی 7

آداب نماز 2

تکبیرة الاحرام

مستحبات تكبیرة الاحرام

1. مستحب است قبل از تكبیرة الاحرام گفته شود:

یا مُحسِنُ قَد اَتاكَ المُسیىءُ وَ قَد اَمَرتَ المُحسِنَ اَن یَتَجاوَزَ عَن المُسیىء اَنتَ المُحسِنُ وَ اَنَا المُسیىءُ بحَقِ مُحمدٍ وَ آل مُحمد صَل عَلَى مُحمدٍ وَ آلِ مُحمد وَ تَجاوَز عَن قَبیحِ مَا تَعلَمُ مِنِّى ؛ اى خدایى كه به بندگان احسان مى‌كنى! بنده گنهكار به در خانه تو آمده است و تو خود امر كرده‌اى كه نیكوكار از گنهكار بگذرد؛ تو نیكوكارى و من گنهكار. پس به حق محمد و آل محمد صل الله علیه و آله رحمت خود را بر محمد و آل محمد فرست و از بدیهایى كه مى‌دانى از من سر زده است ، بگذر!(1)

2. مستحب است موقع گفتن تكبیر اول نماز و تكبیرهاى بین نماز، دستها تا مقابل گوشها بالا برده شود.(2) البته منظور این نیست که دست را کنار گوش نهاده بعد تکبیر گفته شود بلکه منظور همراهی تکبیر با حرکت دست است.

3. مستحب است هنگام بالا آوردن دست ها تا مقابل گوشها، انگشتان دست بسته باشد و كف دست رو به قبله قرار گیرد.(3)

4. مستحب است گفتن شش تكبیر كه با تكبیرة الاحرام جمعاً هفت تكبیر شود؛ به این نحو كه یا قبل از گفتن تكبیرة الاحرام ، شش تكبیر بگوید یا بعد از آن و یا بین قبل و بعد تقسیم كند.(4) یعنی مثلا اول تکبیرة الاحرام گفته شده و بعد شش تکبیر دیگر هم گفته شود و یا بالعکس و یا سه تکبیر گفته شود بعد تکبیرة الاحرام و بعد سه تکبیر دیگر. (دعاهاى وارده براى این تكبیرها در جلد 1 ترجمه تحریرالوسیله ، مساله دوم ، صفحه 249 آمده است.)

5. براى امام جماعت مستحب است كه تكبیرة الاحرام را با صداى بلند بگوید، به طورى كه قابل شنیدن براى افراد پشت سر او باشد.(5)

6. براى امام جماعت مستحب است كه شش تكبیر دیگر را آهسته بگوید.(6)


1- توضیح المسائل ، م 945.

2- همان ، م 955.

3- ترجمه تحریرالوسیله ، ج 1، ص 250.

4- همان ص 249.

5- همان ، ص 250.

6- همان .

گروه دین و اندیشه تبیان - عسگری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.