تبیان، دستیار زندگی
موزه صنعت برق ایران موزه‌ای تاریخی‌، صنعتی و آموزشی است که در سال۱۳۷۴ با مساحتی بالغ بر ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه صنعت برق ایران

موزه صنعت برق ایران

موزه صنعت برق ایران موزه‌ای تاریخی‌، صنعتی و آموزشی است که در سال ۱۳۷۴ با مساحتی بالغ بر ۴۵۰۰ مترمربع‌، با آب نماها و فضای سبز بسیار زیبا و دیدنی‌ در محل اصلی یکی از قدیمی‌ترین نیروگاه‌های کشور احداث شد. در گذشته محل فعلی موزه‌ چهار کارخانه قرار داشته است که عبارت بودند از کارخانه اشکودا، کارخانه دیزل‌، کارخانه وستینگ هاوس (  ۸۰۰۰ کیلوواتی ) و کارخانه وستینگ هاوس (۱۰۰۰۰ کیلوواتی)‌.

موزه صنعت برق ایران

در حال حاضر موزه در جایی قرار گرفته که قبلاً کارخانه ( ۱۰۰۰۰ کیلوواتی) قرار داشت‌. نیمی از مساحت کارخانه برای ساخت موزه خراب شد و نیمه باقی مانده در موزه به کار رفته است که شامل یک واحد نیروگاه حرارتی (بخاری‌) با قدرت ۵۰۰۰ وات است و طوری قرار گرفته است که در تمام مراحل بازدید از موزه‌ کارخانه در معرض دید است‌. موزه شامل چهار طبقه است که علاوه بر آن‌ در محوطه بیرون از موزه‌، ماشین‌های دیزل و نیم دیزل و بخار ابتدایی استقرار یافته‌اند.

در این گنجینه‌ اشیاء و اسناد قدیمی مربوط به صنعت برق، از حدود ۱۲۰ سال پیش تاکنون، همراه پیشرفت‌های این صنعت در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است‌. همچنین‌ فیلمی از پیدایش صنعت برق در ایران در محل سالن آمفی‌تئاتر موزه‌ که مجهز به سیستم‌های پیشرفته صوتی تصویری است‌، برای بازدیدکنندگان پخش می‌شود. ترتیب قرار گرفتن اجزا در موزه طوری است که مراحل تکامل صنعت برق را نشان می‌دهد.

موزه صنعت برق ایران

این تکامل از وسیله پی‌سوز، قبل از دوران هخامنشی، شروع می‌شود و بعد از نمایش شمع و چراغ‌های نفتی‌ به نمایش اولین مولد ایران همراه عکس و اسناد مربوط به آن درسال ۱۳۰۲ ه. ق‌ در زمان ناصرالدین شاه‌ می‌رسد؛ سپس اولین نیروگاه عمومی که امین‌الضرب در سال۱۲۸۴ ه. ش به تهران وارد کرد با اسناد و عکس به نمایش گذاشته می‌شود و به دنبال آن انواع لامپ‌ها، از لامپ ادیسون تا لامپ‌های امروزی‌ و نیز وسایلی که در مسیر انتقال به کار برده می‌شود در معرض نمایش قرار گرفته است‌.

دراین بین‌ روش تولید انرژی توسط مولدهای بادی و نوری به وسیله ماکت و به طور عملی نشان داده می‌شود.

معماری موزه جالب و خاص است‌ به طوری که بازدیدکنندگان در حین دیدن اشیاء و لوازم‌ متوجه نمی‌شوند که چند طبقه بالا آمده‌اند. سالن‌ها زیگزاگ در کنار نیروگاه ۵۰۰۰ کیلوواتی بالارفته و طوری ساخته شده است که هر بخش به وسیله چهار پله از بخش دیگر جدا می‌شود.

موزه صنعت برق ایران

بازید از موزه صنعت برق ایران شما در پیشبرد پروژه هایی نظیر یافتن الگوی مناسب برای قیمت گذاری برق شهری و بررسی میزان مصرف انرژی در کشور های مختلف یاری خواهد نمود.

علاقمندان می توانند همه روزه بجز ایام سوگواری از موزه صنعت برق ایران به آدرس: خیابان پیروزی‌، خیابان شهید علیرضا شهبازی (تابنده‌) بازدید نمایند.

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تهیه: گارسچی

تنظیم: گودرزی