تبیان، دستیار زندگی
تعجب نکنید! دشت هویج با نام عجیب و غریبی که دارد، یكی از زیباترین جاذبه‌های روستای افجه به شمار می رود. دشتی که در ارتفاع 2 هزار و 400 متری از سطح دریا و در بالادست مركز روستا، ناحیه گلندوك و لواسان قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به دشت هویج!

دشت هویج

تعجب نکنید! دشت هویج با نام عجیب و غریبی که دارد، یكی از زیباترین جاذبه‌های روستای افجه به شمار می رود. دشتی که در ارتفاع 2 هزار و 400 متری از سطح دریا و در بالادست مركز روستا، ناحیه گلندوك و لواسان قرار گرفته است.  اگر ساکن تهران یا شهرهای اطراف پایتخت هستید، دشت هویج یکی از بهترین گزینه های یک گردشگری یک روزه برایتان به شمار می رود. کافیست خودتان را به لشگرك برسانید و از پیچ تند قوچك بگذرید تا به لواسان و افجه برسید. دشت زیبای هویج در این منطقه انتظار شما را می کشد! برای رسیدن به دشت هویج می توانید از 2 مسیر بگذرید.

اولی یك جاده آسفالته 5 كیلومتری است كه با عبور از جاده لشگرك شما را به لواسان و درنهایت افجه و دشت هویج می‌رساند. و راه دوم هم با 8 كیلومتر مسافت، به طرف شمال شرقی می‌رود. به دلیل كوهستانی بودن جاده رسیدن به دشت هویج در تابستان حدود یك ساعت و نیم و در زمستان به بیش از 2 ساعت زمان نیاز دارد كه ممكن است در فصل سرما گردشگران را با دردسرهایی روبرو كند. اغلب مسافرانی كه به دشت هویج سفر می‌كنند گشتی در مزارع و باغ‌های آن زده و چند ساعتی را با طبیعت بكر این منطقه سپری می‌كنند.

اگر ساکن تهران یا شهرهای اطراف پایتخت هستید، دشت هویج یکی از

بهترین گزینه های یک گردشگری یک روزه برایتان به شمار می رود. کافیست خودتان را به لشگرك برسانید و از پیچ تند قوچك بگذرید تا به لواسان و افجه برسید. دشت زیبای هویج در این منطقه انتظار شما را می کشد!

چرا دشت هویج؟!

دشت هویج

دلیل این نام عجیب و غریب را باید در تاریخ این دشت جستجو کنید. روایت‌های تاریخی مختلف حكایت از آن دارند كه در روزگار گذشته بخش وسیعی از زمین‌های این دشت به كاشت هویج اختصاص داشته است. هر چند که امروز دیگر اثری از این مزارع به چشم نمی‌خورد.

اگر راهی این منطقه شدید، بد نیست که سری هم به جاذبه‌های زیبا و مناظر بكر دره‌شمالی افجه بزنید. این دره که در تمام سال گردشگران را به خود فرا می خواند، خوراک كوهنوردانی است كه از مسیرهای آن برای صعود به قله‌های آتشكده، ساكا، یخچال و مهرچال استفاده می‌كنند.

نقل است كه یكی از راه‌های قدیمی افجه كه به مسیر عبور پادشاهان صفوی اختصاص یافته بود از همین مسیر گذاشته و تا دشت لار ادامه پیدا می کند. آنها از این جاده برای شكار و تفرج استفاده می‌كردند و اگر شما هم به اندازه پادشاهان صفوی، وقت و حوصله گشت و گذار  داشته باشید، می توانید آثار كاروانسراهای صفوی را كه در آن سوی دیواره صخره‌ای كوه و در انتهای دره واقع شده اند، ببینید.

در امتداد این مسیر آبشار پسچویك در فاصله 5/1 كیلومتری شمال شرقی روستا و در منطقه یال كوه كه مشرف به دشت هویج است، قرار دارد. این آبشار حدود 15 متر ارتفاع داشته و اطراف آن پوشیده از درخت‌های افرا است. آبشار زیبای موآب كه در سینه‌كش قله ساكا و قبل از دشت هویج واقع شده است هم در حدود 180 متر ارتفاع دارد و به جز اواخر تابستان كه تا حدی آرام و كم‌آب به نظر می‌رسد، بقیه سال پرآب و خروشان است.

اگر راهی این منطقه شدید، بد نیست که سری هم به جاذبه‌های زیبا و

مناظر بكر دره‌شمالی افجه بزنید. این دره که در تمام سال گردشگران را

به خود فرا می خواند، خوراک كوهنوردانی است كه از مسیرهای آن برای صعود

به قله‌های آتشكده، ساكا، یخچال و مهرچال استفاده می‌كنند

دوش گرفتن در عصر صفوی!

دشت هویج

اما در شمال غرب دشت هویج و در مسیر صعود به قله آتشكده، دشت «سبواستان» با درختان گردو و گیلاس خودنمایی می‌كند و آبشار چرند به ارتفاع 45 متر از دامنه كوه به دره پایین دست آن سرازیر می‌شود. كمی آن‌طرف‌تر حمام تاریخی روستا قرار دارد كه در مركز بافت قدیمی واقع شده و مطمئنا نظر شما را به خود جلب خواهد کرد.

این حمام 2 بخش مجزای زنانه و مردانه داشته و بنای آن دارای طاق، گنبدهای عرقچین و قوس‌های جناغی است. اهالی منطقه قدمت حمام را به دوره صفوی یا اوایل حكومت قاجار نسبت می‌دهند اما با این حال این حمام همچنان فعال است و مردم روستا از آن استفاده می‌كنند!

با پشت سر گذاشتن آبشار و دیدن معماری خاص حمام افجه به محله‌های قدیمی و بافت‌های اصیل این روستا می‌رسید كه در فاصله‌های نزدیك به هم قرار گرفته‌اند. اگر به محله چراغان سری بزنید می‌توانید ضمن تماشای بافت دیدنی آن سقاخانه حضرت ابوالفضل(ع) را هم از نزدیك ببینید. این سقاخانه و درخت چنار كهنسالی كه قدمت آن را به 400 سال قبل نسبت داده‌اند، در تمام منطقه لواسانات شهرت زیادی دارند.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی