تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج‌آقا مجتبی تهرانی در جلسه درس اخلاق و معارف اسلامی خود به شدت از برخوردهای شعاری با مسائل و مشکلات جامعه به ویژه در مسأله رواج بی حیایی و بی عفتی انتقاد کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جامعه را نمی توان با «شعار» اداره کرد

تهرانی

به نقل از سایت اطلاع رسانی حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج‌آقا مجتبی تهرانی، ایشان در جلسه درس اخلاق و معارف اسلامی خود به شدت از برخوردهای شعاری با مسائل و مشکلات جامعه به ویژه در مسأله رواج بی حیایی و بی عفتی انتقاد کردند.

شعار بدون ­شعوری که همراه با عمل نباشد اثر ندارد. شعارِ بدون شعور، اگر اثری هم داشته باشد، اثرش مختصر است و گاهی هم اثر عکس دارد

این مرجع تقلید ضمن بازخوانی عباراتی از کلام امام خمینی(ره) در یازدهمین جلسه از سلسله مباحث «غیرت مؤمن»، هدف از بعثت انبیاء الهی را تربیت جامعه و خارج کردن ابناء بشر از حیوانیت و کشاندن شخص به وادی انسانیت و الهی شدن عنوان فرموده و با تأکید بر سریع الحصول بودن حرکت جامعه به سمت فساد، خواستار برخورد قاطع با مظاهر فساد شده و فرمودند: «آن‌هایی که مسؤولند، باید جلوی مظاهر فساد را بگیرند. اگر رهایش کنید، جامعه خودش به سمت فساد میرود. لازم نیست تحریکش کنید؛ چه رسد که با مظاهر فساد برخورد هم نکنید. اگر برخورد نشود، جامعه سریع به فساد کشیده می‌شود. مگر آن وقت میشود این جامعه را به این زودی‌ها درست و اصلاح کرد؟!»

ایشان ضمن پرهیز از شعارزدگی در برخورد با مفاسد، تصریح فرمودند: «شعار بدون ­شعوری که همراه با عمل نباشد اثر ندارد. شعارِ بدون شعور، اگر اثری هم داشته باشد، اثرش مختصر است و گاهی هم اثر عکس دارد. شعاری که همراه با عمل نباشد، اگر خیلی خوب و درجه یک هم باشد، شعله­ای می‌گیرد و بعد هم خاموش میشود. یکی از مشکلات جامعه ما همین است. نمیشود جامعه را بر محور شعار اداره کرد. برای اصلاح جامعه، شعارها باید با شعور و همراه با عمل باشد؛ چه در بُعد دنیوی و چه در بُعد اخروی، چه مادی و چه معنوی. با صِرفِ شعار که چیزی اصلاح نمیشود. اگر انسان برای اصلاح مشکلات جامعه فقط شعار بدهد، گاهی اثرش چند ساعت بیشتر نیست؛ به چند روز هم نمیکشد که اثرش از بین میرود. به خصوص اگر در کنار آن شعار، عمل نباشد گاهی نتیجه عکس هم میدهد».

متن کامل بیانات ایشان را اینجا بخوانید