تبیان، دستیار زندگی
بارها و بارها شنیده‏ام که به نقل از شهید حاج همت عزیز می‏گفتند: که حاج همت در پوتین رزمنده اب خورده «نقل به مضمون از راویان راهیان نور» در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوتین های یک رزمنده

حاج همت در پوتین رزمنده ، آب خورد!

عقل انسان هیچ وقت نمی‌تواند از ایجاد شایعه و شایعه ‌پراكنی سالم باشد. انسان موجودی است منفعت ‌طلب و هر آنچه كه دوست داشته باشد و احساس كند بر طبق فكر و اندیشه خودش است با آب‌ و ‌تاب بازگو می‌كند و گاهی هم مجبور می‌شود به خاطر آن‌ كه آب و تابش را زیاد و كم كند یک ویرگول(،) كم و زیاد كند كه با این ویرگول ممكن است جان كسی را بخرد یا كسی را به كشتن دهد.

شهید همت

بارها و بارها شنیده‏ام كه به نقل از حاج همت عزیز می‏گفتند: حاج همت در پوتین رزمنده آب خورده «نقل به مضمون از راویان راهیان نور» در مرحله اول شنیدن این حرف اعتنایی به آن نمی‏كنم و رد می‏شوم و فكر می‏كنم این هم از آن شایعاتی است كه برای حاج همت ساخته‏اند، نه این‌ كه حاج ‌همت این كار را نكرده باشد.

مساله این است كه شاید شهید عزیز این كار را در یک موقعیت خاص انجام داده آن‏ هم نه برای نفس عمل برای این ‌كه بخواهد مطلب با ارزشی را برساند، نه این‌كه برود و زمانی كه لیوان برای آب خوردن هست در پوتین بسیجی آب‏ بخورد.

شنیدن این‌ چنین رفتاری از فرمانده‏ای مثل شهید همت كه كارنامه درخشانی در فرماندهی دارد، فرمانده‌ای كه كار هر روزش آب و جارو كردن محوطه بوده است برای این‌كه بتواند با این كار بدی‌ های درونش را جارو كند، كسی كه وقتی رزمنده‌هایش غذا نداشتند غذا نمی‌‌خورد و می‌گفت من دیگر از دنیا سهم غذایی ندارم، كسی كه وقتی خودش كفش ندارد كفش را به رزمنده و بسیجی دیگر می‌دهد زیاد جای تعجب ندارد.

متاسفانه این را می‌توان جزو همان شایعه ‌سازی‌های انسانی ما حساب كرد. به این معنا كه عمل بیان می‌شود و زمان و مكانی كه این عمل انجام شده و علتی كه این كار انجام شده بیان نمی‌شود.

مهم‌ ترین چیزی كه در این عمل شهید همت عزیز وجود دارد احترام و ارزش به رزمنده است، رزمنده‌ای كه جانش را در طبق اخلاص فدای دین و ایمانش می‌كند. اصلا مهم نیست كه ما در این زمان و در ذهنیت خودمان چه فكر می‌كنیم. مهم این است كه شهید حاج همت در یک زمان و مكانی كه تشخیص داده این عمل را باید انجام دهد، انجام داده است، عملی كه اگر بار دیگری هم لازم می‌شد انجام می‌داد.

آب متعفن پای بسیجی كه با اخلاص برای دفاع از وطن اسلامی خود آمده است، خوردن دارد؛ مبادا كسی جلوی چشم من بسیجی را تنبیه كند

محصور شدن در الفاظ حجابی است در نفهمیدن مفهوم كلام.

اصل و اساس معنایی این گونه جملات در مفهوم است كه از آن به ذهن شنونده باید پرتاب شود و آن هم اهمیت و ارزش بسیجی و رزمنده‏است و‏ آن‏ هم جهاد با نفس و خود است قبل از جهاد با دشمن، جهاد اكبر قبل از جهاد اصغر.

حاج همت به رزمنده بسیجی گفت: «آب در قمقمه داری؟»، رزمنده بسیجی گفت «بله دارم»، حاج ‌همت گفت «پوتین خود را در بیاور و داخل آن آب بریز» بسیجی پوتین خود را در آورد و داخل آن آب ریخت؛ حاج همت پوتین را برداشت و آب را خورد و گفت «آب متعفن پای بسیجی كه با اخلاص برای دفاع از وطن اسلامی خود آمده است، خوردن دارد؛ مبادا كسی جلوی چشم من بسیجی را تنبیه كند».

برخی از مطالب مرتبط :

"بی‏انصاف‏ها انگشتم را شکستند!"

آن بسیجی سر جدا «همت» بود

کجایند مردان بی ادعا...

پای صحبت همسر شهید همت

عشق یعنی در سکوت یک نگاه

معجزه ی به دنیا آمدن شهید همت

همت نام اتوبان است

یادنامه سردار بزرگ خیبر شهید همت


به نقل از جام جم

تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی