تبیان، دستیار زندگی
طالقانی در میزگرد ایسنا: نمی‌خواهیم قهرمانان را بشكنیم اگر بزرگان كشتی به این رسیده‌اند كه ایجاد تبصره در قانون انتخابی كار قشنگی است، آن را اجرا كنیم میزگرد « قانون‌مداری در كشتی» با حضور محمدرضا طالقانی رییس فدراسیون كشتی،...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طالقانی و برزگر در میزگرد کشتی


طالقانی در میزگرد ایسنا:

نمی‌خواهیم قهرمانان را بشكنیم

اگر بزرگان كشتی به این رسیده‌اند كه ایجاد تبصره در قانون انتخابی كار قشنگی است، آن را اجرا كنیم

میزگرد « قانون‌مداری در كشتی» با حضور محمدرضا طالقانی رییس فدراسیون كشتی، منصور برزگر سرمربی تیم ملی كشتی آزاد در مسابقات المپیك آتن و ابراهیم جوادی دارنده ی چهار مدال طلای جهان و یك برنز المپیك، در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برگزار شد و حاضرین پیرامون مسایل روز كشتی به ویژه مشكل علیرضا حیدری به بحث و بررسی پرداختند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا طالقانی رئیس فدراسیون كشتی در ابتدای نشست ضمن تشكر از حضور برزگر و جوادی، فرموده های آن‌ها را برای كشتی راه گشا دانست و تصریح كرد: چندین سال است كه به دنبال قانونمندی بودیم اما به خاطر برخی مسائل نمی‌شد. پس از این كه احساس كردیم كشتی در حال از دست دادن جذابیتش است و پهلوانان كمتر مبادرت به حضور در انتخابی می‌كنند، فدراسیون كشتی پس از المپیك تصمیم گرفت تیم را جوان كند و به آن‌هایی كه رقیب هستند فرصت دهد تا خود را محك بزنند تا با این كار انگیزه نزد همه بوجود آید.

وی در خصوص عدم اعلام تصمیم نهایی كادر فنی پس از مسابقات انتخابی گفت: به دلیل این كه ضمن ایجاد رقابت سالم، نفر شایسته‌تر و برتر را روانه‌ی مسابقات جهانی كنیم، این كار را انجام دادیم. در همین قانونمندی یك سری استثناها و یا تبصره هایی وجود دارد كه جزء جدایی‌ناپذیر ورزش، مخصوصا كشتی است چرا كه این رشته بیش از همه مدال دارد. هدف حفظ قداست افراد است و اگر می‌خواستیم قهرمانان را بشكنیم، برای مثال این قدر فرجه به علیرضا دبیر داده نمی‌شد.

طالقانی با اشاره به اینكه برزگر و جوادی پنجاه سال قداست كشتی را یدك كشیده‌اند و گفته های آن‌ها می‌تواند راه‌گشا باشد، ادامه داد: ‌حالا كه كشتی به اینجا رسیده و تصور می‌شود كه ایجاد تبصره و حمایت از آن كار قشنگی است، از این پس آن را اجرا می‌كنیم.

وی در خصوص ایجاد آئین نامه برای مسابقات انتخابی گفت: چگونگی اجرای مسابقات انتخابی در دو صفحه كتبا نوشته شده و بند بند آن بررسی شده است اما همانطور كه برزگر گفت: "مردم ما در برخی مواقع تنها موفقیت را می‌بینند." در حال حاضر نیز تبصره به نام حیدری خورده و در این كه حیدری یك استثنا است، حرفی نیست.

رئیس فدراسیون كشتی در خصوص شرایط حیدری تصریح كرد: حیدری از مهرماه سال گذشته تا به حال یك كشتی هم نگرفته و در اردوهای دعوت شده نیز شركت نكرده است. بنابراین اگر قرار است فرصتی به حیدری داده شود، باید حتما پیش از جهانی در یك میدان آزمایش شود كه جایی به جز تورنمنت لهستان نداریم.

طالقانی در خصوص انتقاد برزگر و جوادی از اعزام علیرضا رضایی به مسابقات آسیایی گفت: حیدری تمایل داشت در مسابقات آسیایی در وزن 120 كیلوگرم كشتی بگیرد اما خود رضائی به من گفت چون سطح آسیایی پائین است، در این مسابقات شركت می‌كنم تا برای انتخابی نیز آماده شوم. در اینجا بود كه ما بر سر چند راهی ماندیم در غیر این صورت حیدری را اعزام می‌كردیم.

طالقانی در ادامه اظهار كرد: در فاصله‌ی پنجاه روزه تا جهانی آیا كسی می‌تواند تضمین كند كه حیدری به آمادگی آرمانی می‌رسد و مدال می‌گیرد؟ اگر حیدری آماده نباشد ضربه می‌خورد و این مسائل مهمی هستند كه بازگو نمی‌شوند. هیچ كس دوست ندارد از قهرمانان گذر كند اما آیا مثلا جوكار شرایطی دارد كه برای ما طلای جهان بگیرد.

جوادی در خصوص گفته های طالقانی گفت: حرف ما نیز همین است و اگر حیدری را به یك تورنمنت اعزام كنیم میزان آمادگی وی به دست می‌آید. كشتی ورزشی بی ركورد است، در سال 1997 نفراتی كه به آن‌ها امید داشتیم، حذف شدند و طلایی و حاج كناری قهرمان جهان شدند. حیدری نیز خیلی مواقع آماده‌تر از این‌ها بوده و حذف شده است (المپیك سیدنی). اما اگر حیدری به تورنمنت اعزام شود كادر فنی و مردم به میزان آمادگی وی پی می‌برند. علیرضا رضایی به خاطر یك تصمیم اشتباه از سه جنبه لطمه دید. آسیب‌دیدگی‌اش بیشتر شده، در مسابقات آسیایی شكست خورد و جهانی را نیز از دست داد. اما حیدری از حضور در تورنمنت لطمه نمی‌بیند.

برزگر نیز اظهار كرد: آماده شدن حیدری را می‌توان تضمین كرد اما مدال گرفتن هیچ فردی را نمی‌شود تضمین كرد چرا كه كشتی ورزش ركوردی نیست.

رئیس فدراسیون كشتی، فرصت دادن به حیدری را مغایر با اختیارات مربیان ندانست و افزود: این دو موضوع ربطی به یكدیگر ندارد و مربی در حیطه‌اش كار خود را انجام می‌دهد و حرف اول را فدراسیون كشتی می‌زند اما آنقدر حاشیه‌ها زیاد است این مسائل به همدیگر ربط داده می شوند.

وی افزود: در حال حاضر بهترین فرصت است تا بالای سر این جوانان ملی‌پوش، یك سردار و بزرگتر مانند حیدری باشد اما حاشیه‌ها مانع تراشی كردند. فدراسیون از ابتدا روی حرفش ایستاده و حالا كه بزرگان كشتی خواستار فرصت دادن به حیدری شده‌اند، می‌خواهیم به خواسته مردم احترام بگذاریم و اگر می‌گویید حیدری باشد، در خصوص آن صحبت كنید و ما نظراتتان را می‌شنویم. این عین دموكراسی است و مردم تشخیص می‌دهند، كدام راه‌حل درست است.

طالقانی تصریح كرد: هدف ما پیشرفت كشتی است، وقتی برزگر می‌گوید من آمادگی‌اش را تضمین می‌كنم، راه‌حل نشان دهید. ما گفته‌ایم حیدری به این دلایل نمی‌رسد اما اگر نظر دیگری دارید، جمع شوید و صحبت كنید. اگر این كار به حق نزدیك است آن را برای اذعان عمومی اعلام كنید. شرایط این طور نیست كه دیكتاتوری عمل كنیم و اگر بزرگان كشتی نظری دارند، آن را به اطلاع عموم برسانند تا تصمیم‌گیری كنیم.

وی در خصوص سخنان برزگر در خصوص مسابقات قهرمانب كشور گفت: امسال فرصتی نداریم و در شهریورماه برگزار می‌كنیم، اما سال آینده این مسابقات را در خرداد ماه برگزار می‌كنیم و هر كشتی‌گیری كه در قهرمانی كشور كشتی‌ بگیرد به همراه ملی‌پوشان، حق شركت در انتخابی تیم ملی را خواهند داشت.

رئیس فدراسیون كشتی در پایان خاطر نشان كرد: هدف ما اعتلا و پیشرفت كشتی است.

برزگر در میزگرد ایسنا:

از تجربه تلخ المپیك مونیخ درس بگیریم

برخوردمان صبورانه باشد؛ آمادگی حیدری را تضمین می‌كنم

تمام بار را به دوش چهار جوان بگذاریم مقصریم

منصور برزگر در رابطه با قانونمندی در كشتی اظهار كرد: هر نظام قانونمند مفید است اما در تمام مجامع بین‌المللی برای نفع مملكت، در قوانین‌شان تجدید نظر می‌كنند.

سرمربی تیم ملی كشتی‌ آزاد ایران در چندین دوره‌ی مسابقات جهانی و المپیك كه در میز گرد ایسنا حضور یافت، در رابطه با بحث قانونمندی اظهار كرد: باید همواره شرایط را سنجید. قانونمندی و حاكم شدن انتخابی چیزی است كه سال‌ها به دنبال آن بوده‌ایم اما متاسفانه در برهه‌ای به آن برخورد می‌كردیم كه المپیك بود، نه راه پس داشتیم و نه پیش. كشتی‌گیران از این موضوع استفاده می‌كردند و افراد را دور می‌زدند كه هیچ كاری نیز نمی‌شد كرد. هدف ما رسیدن به موفقیت است و باید ببینیم موفقیت ما در چه چیزی است. در حال حاضر كه فدراسیون سفت و محكم ایستاده، بسیار خوب است اما بهتر بود همان موقع پس از انتخابی كمیته فنی جای بحث و گفت‌وگو باقی نمی‌گذاشت اما زمانی كه تصمیم نهایی را اعلام نكرده‌اند و می‌خواهند كشتی بگذارند، پس جای بحث بوجود می‌آید. در مجموع هیچ كسی از قانونمندی ضرر نمی‌كند.

قهرمان جهان در سال 1973، با بیان این كه زمان مسابقات قهرمانی كشور مناسب نیست، افزود: در گذشته‌، انتخابی همواره دو مرحله بود كه در مرحله‌ی اول به جوانان میدان داده می‌شد و مدعیان تنها در دور دوم شركت می‌كردند. اگر می‌خواهیم برنامه ی خود را به درستی تنظیم كنیم، باید مسابقات قهرمانی كشور را در زمانی برگزار كنیم كه برای تیم ملی نفع داشته باشد. در حال حاضر هیچ قهرمانی تمایل ندارد دراین مسابقات شركت كند.

وی با اشاره به اینكه ارتباط بین‌المللی خوبی با فیلا نداریم، تصریح كرد: بارها و بارها توسط فیلا قصابی شده ایم و هنوز نمی‌دانیم چرا این طور با ما برخورد می‌شود. در همین المپیك نیز طلای حیدری را از ما گرفتند اما باید از تاریخ پند گرفت. المپیك 1972 مونیخ پند بزرگی برای كشتی ما است. «حجت» با برخورد غلطش عبدالله موحد، مرحوم سید عباسی و محمد قربانی كه از قهرمانان شاخص ما بودند را كنار گذاشت كه دودش به چشم كشتی ما رفت. از آن سال تا 1978 تنها با یك مدال به كشور بازگشتیم. قانونمند شدن خوب است اما اگر شرایط طوری شود كه كشتی سردارهایش را از دست دهد شاید پنج یا شش سال لطمه بخوریم. در حال حاضر وضعیت پای رضایی مشخص است ، دبیر هم كه در المپیك هم نباید كشتی می‌گرفت و هر چه راضی اش می‌كردیم كه به تورنمنت برود، ساز دیگری می‌زد. وارد جزئیات این قضیه نمی‌شوم و شرایط فعلی دبیر نیز طوری نیست كه بتواند در جهانی امسال كشتی بگیرد. جوكار نیز در وزن خودش نمی‌تواند كشتی بگیرد، اما شرایط حیدری متفاوت است. حیدری نیز نمی‌گوید كه بدون كشتی مرا به جهانی بفرستید. بنابراین موظفیم وی را آزمایش كنیم. در 96 كیلوگرم سه نفر شاخص انتخاب شده‌اند كه به تورنمنت می‌روند. بهترین كار این است كه در اول شهریور یك انتخابی برای مدعیان بگذاریم و ملاك را تنها اول شدن قرار دهیم.

نایب قهرمان جهان و المپیك در سال‌های1975، 76 و 77 ادامه داد: فدراسیون آنقدر كه به جوانان بها داده به بزرگسالان نداده است. جوانان بیش از شش اردو داشته‌اند اما تیم بزرگسالان در اولین اردو به سر می‌برد. حالا كه این قدر به جوانان بها داده شده است، چرا شرایطی فراهم نشد تا آن‌ها بتوانند در انتخابی كشتی بگیرند. در حال حاضر چند جوان با مدال جهانی داریم كه نمی‌دانند در رده‌ی بزرگسالان چه كاره‌اند.

برزگر در ادامه میزگرد ایسنا با بیان این كه برخی‌ها نباید ناپخته عمل كنند و حرف از استعفا بزنند، افزود: این‌ها باید بایستند و به كار خود ادامه دهند همانطور كه ما عمل كردیم. برخی از افرادی كه نام نمی‌برم، خودشان بدون انتخابی در مسابقات مختلف شركت كرده‌اند و حالا كه حیدری نمی‌خواهد بدون انتخابی در مسابقات جهانی شركت كند، باید آزمایش شود. از كنار گذاشتن سردارهایمان كشتی سود نخواهد برد. در المپیك 72 مونیخ طوری كشتی ما لطمه خورد كه در سال 1990 كمر راست كرد. پس برخوردمان با مسائل باید مقداری صبورانه باشد نه خصمانه. اگر به حیدری فرصت دهیم، كشتی ضرر نمی‌كند.

وی در رابطه با آماده شدن حیدری در فاصله‌ی پنجاه روزه تا مسابقات جهانی گفت: حیدری در حال تمرین كردن است و فدراسیون می‌تواند وی را آزمایش كند. مجموعه انقلاب مراكز آزمایشی دارد اما بهترین آزمایش حضور در تورنمنت است.

برزگر در پاسخ به گفته‌ی طالقانی كه چه كسی آمادگی و مدال برزگر را تضمین می‌كند، گفت: حیدری از قبل عید تمرین می‌كند و آماده شدنش تا جهانی را تضمین می‌كنم اما مدالش را نمی‌توانیم تضمین كنیم. اگر بخواهیم بدون هیچ مسابقه‌ای نیز به جهانی اعزامش كنیم، مخالفم. این موج از سال 1995 شیوع پیدا كرده كه دلایل بسیاری دارد. شاید خود من هم مقصر بودم و باید برخی مواقع كار را رها می‌كردم. در آتلانتا و سیدنی یا باید كار را رها می‌كردم و یا به آن تن می‌دادم. به هر حال آزمایش كردن حیدری بستگی به سیاست فدراسیون دارد. برگزاری انتخابی برای حیدری در هر صورت به نفع كشتی است حتی اگر حیدری شكست بخورد، آن جوانی كه پیروز شده می‌گوید كه یك قهرمان جهان را شكست داده و با روحیه بهتری در جهانی كشتی می‌گیرد.

برزگر با انتقاد از این كه در مواقع شكست تمامی گناه‌ها به گردن مربی یا رئیس فدراسیون انداخته می‌شود، خاطرنشان كرد: چرا نباید در انتخابات و مسابقات جزء جزء خود را مقصر ندانیم؟ اگر تصمیم خوب یا بد است، همه در آن دخیل هستند. اگر بار را به گردن چهار فرد جوان بیاندازیم مقصریم. فیلمی از انتخابات روسیه را دیدم كه قبطه خوردم. در نشست آن‌ها كه پس از مسابقات انتخابی‌شان برگزار شد، تمامی افرادی كه در كشتی چهل سال اخیر روسیه دستی داشته‌اند، حضور داشتند و در پایان جلسه در خصوص تصمیمات رای‌گیری می‌شد.

در مسابقات نیز تمامی افرادشان از رئیس گرفته تا كوچك‌ترین فرد، در رختكن همدیگر را به آغوش می‌كشند و اشك می‌ریزند كه من حسرت می‌خوردم. متاسفانه در این جا تنها یك نفر را جلوی گلوله قرار می‌دهیم و تمامی مسئولیت‌ها را به گردن یك نفر می‌اندازیم.

وی ادامه داد: این یك كار ملی و عمومی است و من كه 30 سال مربی بوده‌ام و 12 سال كشتی گرفته‌ام، نظرم را می‌گویم و كاری ندارم كه حیدری مورد نظر باشد یا فردی دیگر بلكه هدفم كمك به كشتی است. اگر كسی در حال اشتباه كردن است، باید كمكشان كنیم نه اینكه اجازه دهیم، زمین بخورد.

برزگر به خبرنگاران ایسنا گفت: از حالا باید برای پكن كار كرد و زمان خود را در جنگ و جدال سپری نكنیم. متاسفانه چون مسئله ریشه‌ای خراب است و منفی‌گرایی یك اصل شده است، گفته های منفی خریدار دارد. پایه‌های كشتی در حال بنا شدن بر مبنای حاشیه‌ها است. چرا نوجوانان ما در هند دوم می‌شوند؟

چرا مهدی شیرازی در 66 كیلوگرم اول شده است؟ دلیل این است كه كشتی از خاك به سرپا آمده و این‌ها مسائلی هستند كه باید به طور اساسی به آن پرداخت و نباید زمان خود را صرف حاشیه‌ها و مسائل جزئی كرد.

سرمربی سابق تیم ملی در ادامه تاكید كرد: فدراسیون كشتی نباید در شرایط فعل مشكل مالی داشته باشد. در سال گذشته در جلسه هیات رئیسه به مهندس تركان گفتم كه اكنون نمی‌توانم قبول كنم كه پول نداریم. در قدیم اردو داشتیم كه خرما را شمارش می‌كردند و به ما می‌دادند و یا مردم كرج برایمان میوه می‌آوردند. آن زمان جنگ بود و حرفی نمی‌زدیم اما در شرایط فعلی نباید مشكل مالی وجود داشته باشد.

برزگر در پایان خاطرنشان كرد: تصمیمی باید گرفته شود كه به صلاح كشتی باشد. در گذشته در حال اعزام تیم آسیایی بودیم و همه مرا تشویق كردند كه تیمی جوان ببر. معزی‌پور گفت فریب نخور، چرا كه اگر تیم زمین بخورد، همه از تو انتقاد می‌كنند كه این چنین نیز شد. هم اكنون نباید به تشویق‌های برخی مطبوعات توجه كرد چرا كه اگر شكست بخوریم،‌همان ها شدید ترین انتقادها را خواهند كرد. ما چوپ این مسائل را خورده‌ایم. من به خاطر این در نشست شركت كرده‌ام كه به نفع كشتی است و اگر تنها به خاطر حیدری بود، حضور پیدا نمی‌كردم. هدف ما كمك به كشتی است تا لطمه نخوریم و از تجربه تلخ تاریخ كشتی در المپیك مونیخ باید استفاده كرد.

ابراهیم جوادی در میزگرد ایسنا:

بدون قانون انتخابی كشتی‌گیر سالاری بوجود آمده است

اگر حیدری شایسته بود به مسابقه‌ی جهانی برود

گاهی اوقات باید استثنا قائل شد

میزگرد « قانون‌مداری در كشتی» با حضور محمدرضا طالقانی رییس فدراسیون كشتی، منصور برزگر سرمربی تیم ملی كشتی آزاد در مسابقات المپیك آتن و ابراهیم جوادی دارنده ی چهار مدال طلای جهان و یك برنز المپیك، در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برگزار شد و حاضرین پیرامون مسایل روز كشتی به ویژه مشكل علیرضا حیدری به بحث و بررسی پرداختند.

ابراهیم جوادی در رابطه با قانونمندی در كشتی گفت: بیشترین بهره را از قانونمندی، كشتی‌گیر، فدراسیون و مردم می‌برند چرا كه در كنار قانونمندی می‌توانیم تیم خوب و آماده داشته باشیم و اگر كشتی گیر بداند كه باید در مسابقه‌ی انتخابی شركت كند، خود را همواره آماده نگه می‌دارد.

دارنده چهار مدال طلای جهان و یك برنز المپیك كه در میزگرد ایسنا سخن می‌گفت با اشاره به این مطلب افزود: «كورتانیدزه» پس از المپیك آتن در چهار تورنمنت شركت كرده است اما المپیكی های ما چند تورنمنت رفته اند؟ در گذشته حتی برای شركت در هر تورنمنت انتخابی می‌گرفتیم و آن باعث می‌شد، آماده باشیم. همچنین در كنار آماده ماندن نفر اول، مدعیانی كه پشت سر وی هستند انگیزه‌شان را از دست نمی‌دهند و رقابت بین این‌ها باعث پیشرفت كشتی‌گیران می‌شود و نفر اول نیز سعی می‌كند بیشتر كار كند. اگر انتخابی نباشد، كشتی‌گیر سالاری به وجود می‌آید كه متاسفانه این مساله رخ داده است. در حال حاضر فدراسیون بهترین كار را كرده و باید پای آن بایستد. طبیعی است كه برای به دست آوردن و رسیدن به هدفی باید چیزی را نیز از دست بدهیم ولی در كنار این گاهی اوقات استثناهایی وجود دارد.

جوادی با اشاره به این كه برای اولین سال كشتی قانونمند می‌شود، تصریح كرد: هر كاری در شروع معایبی دارد و اگر تبصره‌هایی وجود ندارد به خاطر این است كه قانون انتخابی در ابتدای راه است و خود به خود به مسائلی می‌رسیم كه یكی از آن‌ها موضوع حیدری است. او دارای شش مدال جهانی و المپیك است و به هیچ میدانی نه نگفته است. حتی بدلیل آماده نبودن به بازی‌های آسیایی بوسان نمی‌خواست برود اما حاضر شد كشتی بگیرد، حتی اگر بازنده شود. در چند جام جهانی و آسیایی مغولستان نیز همین شرایط برای حیدری وجود داشت اما كشتی گرفت.

وی به خبرنگار ایسنا گفت: حیدری در نزدیكی مسابقات مصدوم شد و در آخرین جلسه تمرینی كه خود من نیز آنجا بودم، مشخص شد نمی‌تواند در انتخابی كشتی بگیرد. كشتی‌گیری كه آماده نیست محكوم به شكست است و هیچ كس دوست ندارد یك قهرمان برابر یك فرد كم تجربه‌تر سرافكنده باشد. البته حیدری بهتر از این می‌توانست عمل كند تا كار به اینجا نكشد، ولی به خاطر سوابقش و این كه همیشه سرباز كشتی بوده، بیاییم استثنایی قائل شویم. حیدری حتی نمی‌گوید بدون مسابقه مرا ببرید و اظهار می‌كند اگر آماده بودم و خوب كشتی گرفتم در موردم تصمیم‌گیری كنید.

دارنده‌ی چهار مدال طلای جهان خاطرنشان كرد: بزرگان كشتی در خصوص قانون انتخابی تصمیم گرفتند و نظر ما در حال حاضر نیز پابرجاست، ما نمی‌گوییم حیدری بدون انتخابی به مسابقه‌ای برود و نظر ما این است كه اگر حریفان را شكست داد و آماده بود به جهانی اعزام شود.

جوادی در پایان خاطرنشان كرد: بزرگان كشتی كه خود قانونگذار برگزاری مسابقه‌ی انتخابی تیم ملی بوده‌اند، طی روزهای اخیر حمایت خود را از بازگشت حیدری و آزمایش وی داشته‌اند، در هر حال فدراسیون در این زمینه تصمیم‌گیری می‌كند.