تبیان، دستیار زندگی
در جنوب غربی استان خوزستان و نزدیک به شهر آبادان،شهری قرار دارد به اسم خرمشهر که در زمان جنگ تحمیلی خونین‌شهر نام داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا خونین شهر؟
آزادسازی خرمشهر

در جنوب غربی استان خوزستان و نزدیک به شهر آبادان،شهری قرار دارد به اسم خرمشهر که در زمان جنگ تحمیلی خونین‌شهر نام داشت.

و چرا خونین شهر؟

صدام حسین رییس جمهور وقت عراق در برابر دوربین‌های تلویزیون عراق با پاره كردن قرارداد 1975 الجزایر(در این قرار داد ایران و عراق متعهد شدند به مرزهای آبی و خاکی بین دو کشور احترام بگذارند و به حریم مرزهای مشخص شده تجاوز نکنند)، آغاز جنگ بر علیه ایران را اعلام كرد. عملاً خرمشهر از بعداز ظهر همان روز زیر آتش سنگین ارتش عراق قرار گرفت.

خونین شهر

پس از حمله سراسری عراق در تاریخ 31/۶/1359 عملاً خرمشهر از بعدازظهر همان روز زیر آتش سنگین ارتش عراق قرار گرفت. ارتش عراق مطابق برنامه از پیش تنظیم شده تصمیم به اشغال سه روزه استان خوزستان، خرمشهر را داشت. ارتش عراق در چهارمین روز، به دروازه‌های شهر رسیدند و با چند حمله سعی داشتند وارد شهر شوند که هر بار مجبور به عقب نشینی می شدند مردم شهرهای اطراف به فرماندهی شهید دکتر مصطفی چمران خود را به درون شهر رساندند تا از خاک کشور خود دفاع کنند ولی به دلیل کارشکنی بنی صدر و برخی عوامل نفوذی دشمن ، سرانجام خرمشهر پس از ۳۵ روز مقاومت، در تاریخ ۴ /8/ ۱۳۵۹ اشغال شد و رزمندگانی که زنده مانده بودند در سحرگاه همان روز با عبور از رود کارون شهر را تخلیه کردند و به پاس خون های پاكی كه برای حفظ خرمشهر بر زمین ریخت، خرمشهر،خونین شهر نامیده شد.

آزادسازی خرمشهر

چگونه خرمشهر آزاد شد؟

در تاریخ 10/2/1361 در ساعت 30 دقیقه بامداد با رمز بسم الله الرحمن الرحیم، بسم الله القاسم الجبارین، یا علی ابن ابی طالب از سوی فرماندهان محسن رضایی فرمانده سپاه و علی صیاد شیرازی فرمانده ارتش، عملیات بیت المقدس برای آزادی خرمشهر آغاز شد و در چهار مرحله عملیات در تاریخ 3/3/1361 پس از ۵۷۸ روز اشغال خرمشهر آزاد شد.

عزیزان نوجوان تبیانی؛  و چنین بود که با نثار خون های سرخ و به خون غلتیدن شقایق های زیبا و مشکفام ،سرزمین خوب ما ایران و خرمشهر عزیز ، با لطف خاص خدا ، توسط مردان دلیر سپاه  اسلام از بسیجی و سپاهی و ارتشی و با اراده  خدای سبحان  آزاد شد .

گروه کودک و نوجوان سایت تبیان_مینو خرازی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.