تبیان، دستیار زندگی
به نظر شما عکس اول بخشی از چه چیزی است و یا تصویر دوم قسمتی از چه منظره ای می تواند باشد؟ شاید تصویر نخست یک جلبک و یا یک خزه را نشان می دهد و عکس دوم هم هلال ماه در آسمان باشد. آیا امکان دارد دومین تصویر، یک جزیره مرجانی در اقیانوس باشد و عکس اول تصویر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حدس شما چیه!؟ (6)

با دقت به این 2 تصویر نگاه کنید:

حدس شما چیه

حدس شما چیه

به نظر شما عکس اول بخشی از چه چیزی است و یا تصویر دوم قسمتی از چه مکانی است؟

شاید تصویر نخست یک جلبک و یا یک خزه را نشان می دهد و عکس دوم هم هلال ماه در آسمان باشد. آیا امکان دارد دومین تصویر، یک جزیره مرجانی در اقیانوس باشد و عکس اول تصویری از نوعی سنگ. شما چه حدس می زنید؟

لطفا قبل از خواندن پاسخ، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تصورات ذهن خلاق شما آشنا شویم. (برای بزرگ دیدن تصاویر بر روی آن ها کلیک کنید.)

این فرصتی است برای شما که دانش تصویری خود را درباره ی کیهان بیازمایید.
سحابی رتیل در صورت فلکی ماهی زرین

تصویر اول:

سحابی رتیل تا امروز بزرگترین و ناآرام ترین محل ستاره ساز شناخته شده در گروه محلی کهکشان ها می باشد که در کهکشان همسایه ما یعنی در ابر بزرگ ماژلانی قرار دارد. اگر سحابی رتیل به اندازه سحابی جبار از ما فاصله داشت (1500 سال نوری) در آن صورت نیمی از آسمان را می پوشانید. گاز های سرخ و گلابی (صورتی) رنگ داخل آن نشان دهنده یک سحابی نشری بزرگ می باشد، در حالیکه بقایای یک ابرنواختر و سحابی تاریک نیز در این مکان وجود دارد. رشته های درخشان ستاره ها در قسمت چپ مرکز تصویر بنام (R136) یاد می شود و چندین ستاره درخشان، بزرگ، سنگین و داغ را در خود جا داده است.

ماه و هلال زهره

تصویر دوم:

این دو هلال باریک و کم نور در واقع بسیار از ما دور هستند. یکی از آنها ماه زمین و دومی هم سیاره زهره است. ماه و زهره هر دو به حد کافی درخشان هستند تا بتوان در جریان روز هم آنها را دید. ماه و زهره هر دو می توانند به صورت هلال در آسمان ظاهر شوند. اما بخاطر دیدن هلال زهره که بسیار کوچکتر از ماه ظاهر می شود به دوربین یا تلسکوپ نیاز دارید. در این تصویر که در سال 2004 در شهر بوداپست مجارستان تهیه شده، ماه و زهره، هر دو هلال مشابه دارند که چند دقیقه بعد از گرفته شدن این تصویر، ماه، هلال کوچک سیاره زهره را پوشاند. این روزها سیاره زهره در آسمان شب بعد از غروب آفتاب نمایان می شود.

افکارتان به واقعیت نزدیک بود؟ آیا توانستید پاسخی نزدیک به جواب های ارائه شده پیدا کنید؟ علاقه مندان به علم اخترشناسی و نجوم شاید به راحتی تصویر دوم را حدس زده باشند اما پی بردن به پاسخ اولین تصویر کار مشکلی به نظر می رسید.

منبع تصاویر: antwrp.gsfc.nasa.gov

ترجمه: kabulsky.com

گردآوری و تنظیم : م.ح.اربابی فر