تبیان، دستیار زندگی
هر سال روز 31 ماه می میلادی به عنوان روز جهانی بدون دخانیات در نظر گرفته می شود که امسال...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به امید هفته ای بدون دخانیات

استعمال دخانیات ممنوع

هر سال روز 31 ماه می میلادی به عنوان روز جهانی بدون دخانیات در نظر گرفته می شود که امسال (1389) مصادف است با 10 خرداد.

هفته ی منتهی به روز بدون دخانیات را نیز هفته ی بدون دخانیات می نامند. هر ساله اسامی مشخصی برای هر روز این هفته در نظر گرفته می شود و با توجه به این اسامی فعالیت های مختلفی نیز صورت می گیرد.

امسال نیز از سوی دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، روزهای هفته ی بدون دخانیات با این عناوین اعلام شد:

سه ‌شنبه 4 خرداد، روز دخانیات، نوجوانان و جوانان

چهارشنبه 5 خرداد، دخانیات و عوارض اقتصادی

پنجشنبه 6 خرداد، دخانیات و حقوق شهروندی

جمعه 7 خرداد، دخانیات و خانواده

شنبه 8 خرداد، دخانیات و قانون (مجلس، دولت و قوه قضاییه)

یکشنبه 9 خرداد، دخانیات و رسانه

دوشنبه 10 خرداد، دخانیات و زنان

سیگار، قلیان، دخانیات

با همه ی تلاش هایی که هر ساله توسط افراد مختلف در زمینه های گوناگون صورت می گیرد، باز هم شاهد مصرف دخانیات در افراد مختلف جامعه، مخصوصا جوان ها، هستیم؛ مثلا چندی پیش ایسنا خبری را تحت این عنوان اعلام کرد: " شیوع 4 درصدی‌ استعمال تفننی دخانیات درمیان زنان ایرانی". در این خبر آمده بود که دکتر حسن آذری پور عضو هیات مدیره انجمن زندگی بدون دخانیات ایران شیوع استعمال دخانیات در میان زنان ایرانی را نسبت به سایر کشورهای جهان کمتر و حدود 2 درصد بر شمرد، اما در عین حال گفت: شیوع استعمال تفننی دخانیات در میان زنان ایرانی 4 درصد است. دکتر آذری پور بیان داشت از نظر شرکت ‌های دخانی، زنان ایرانی بازار بالقوه ‌ای برای محصولات دخانی شرکت‌ های دخانیات هستند، ‌از این رو شرکت‌ های دخانی زنان ایرانی را به استفاده از قلیان ‌های میوه ‌ای تشویق و ترغیب می ‌کنند. وی با بیان این که در کشورهای توسعه یافته شیوع استعمال دخانیات زنان به اوج خود یعنی 22 تا 25 درصد رسیده است، گفت: بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی در مناطق شش گانه، شیوع استعمال دخانیات در میان جمعیت زنان بالای 15 سال 4 تا 8 درصد است که فاصله معناداری با کشورهای توسعه یافته دارد. این فاصله سبب شده تا زنان کشورهای در حال توسعه بازار بالقوه‌ای برای کمپانی‌ های بزرگ دخانی دنیا باشند،‌ به این ترتیب این شرکت ‌ها برای ورود فرهنگ استعمال دخانیات در ابتدا از زنانی به اصطلاح باکلاس اجتماعی، سطح سواد و میزان درآمد بیشتر استفاده می‌ کنند. مثلا هنرمندان و سیاستمداران از آن جمله موارد هستند.

قلیان

صنعت دخانیات دنیا برای افزایش مصرف مواد دخانی در میان زنان از شعار " برابری زنان و مردان " استفاده می ‌کند تا با این ترفند زنان کشورهای در حال توسعه را به مصرف محصولات دخانی ترغیب کنند.  از طرفی بسیاری از زنان به علت ناپسند دانستن مصرف سیگار در جامعه به استعمال قلیان روی ‌آورده‌ اند. در شرایط کنونی همه اعضای خانواده اعم از مادر، دختر و ... در اماکن عمومی نظیر قهوه خانه‌ ها به صورت دسته جمعی قلیان می ‌کشند؛ غافل از این که نیکوتین موجود در توتون قلیان اعتیاد آور است. علاوه بر این، توتون قلیان حاوی میکروب و قارچ است؛ به گزارش فارس و به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرجان قطبی کارشناس مسئول ستاد کشوری کنترل و مبارزه ملی با دخانیات با اعلام این مطلب افزود: بر خلاف تصور عمومی، وجود آب قلیان جلوی مواد مُضر و سمی را نگرفته و بیشتر این مواد سمی از جمله نیکوتین به علت دم‌ های عمیقی که فرد برای جذب دود می ‌زند، تخریب‌ های جدی به ریه وارد می‌ کند.

دود قلیان علاوه بر مضراتی که همانند دود سیگار دارد، به دلیل زغالی که برای سوختن آن به کار می ‌رود، مونوکسید کربن بیشتری دارد. مصرف قلیان مانند سایر مواد دخانی عامل اصلی انواع سرطان ها مانند سرطان ریه، سرطان لب و دهان و حنجره، سرطان مثانه، سرطان مری و معده، لوزالمعده، کبد، روده بزرگ و زخم‌ های گوارشی و ریفلاکس معده است.

علاوه بر بیماری‌ های اشاره شده، مصرف اشتراکی قلیان می ‌تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به میکروب سل و ویروس ‌هایی مانند تبخال و هپاتیت ‌شود.

توتون استفاده شده در قلیان علاوه بر مضراتی که مشابه توتون موجود در سیگار دارد، به دلیل مواد افزودنی و اسانسی که برای طعم به آن اضافه می‌ شود ایجاد یک سری علایم حساسیت به صورت پوستی و به صورت تنفسی می ‌کند و در پاره‌ ای موارد باعث بروز علایم آسم خاموش در افراد می‌ شود.

آمارها نشان می‌ دهد که شیوع سرطان ریه، آسم و بیماری های انسدادی ریه در افرادی که در معرض دود سیگار و یا قلیان قرار می ‌گیرند نسبت به افرادی که اصلاً در معرض دود قرار ندارند بیشتر است و عوارض مصرف یک بار قلیان معادل استعمال 40 تا 80 نخ سیگار است.

سیگار و ضریب هوشی

بحث دیگری که بد نیست در این مطلب اشاره ی کوچکی به آن داشته باشیم یکی از هزاران عوارض مصرف سیگار است. چندی پیش اعلام شد " سیگاری ‌ها، ضریب هوشی پایین ‌تری دارند". در این خبر آمده بود: " نتایج یک تحقیق جدید نشان می ‌دهد که سیگاری ها نسبت به افراد غیر سیگاری، ضریب هوشی کمتری دارند و هر چه فرد بیشتر سیگار بکشد، ضریب هوشی او کمتر می‌ شود. این تحقیق روی 20 هزار بازنشسته ارتش صورت گرفته است." در مطالعات قبلی هم چنین مشخص شد؛ افراد مبتلا به مشکلات روانی و رفتاری نیز بیشتر به سیگار روی می ‌آوردند.

با توجه به مطالب فوق که گوشه ی کوچکی از عوارض و مشکلات مصرف دخانیات را بازگو می کند، بهتر نیست یک بار برای همیشه دور همه ی آن ها را خط بکشیم تا برسد روزی که واقعا هفته ای بدون دخانیات را جشن بگیریم.

گردآوری: مریم مرادیان نیری – سایت تبیان

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

تاثیر سیگار بر اثر بخشی داروها

سیگار پوست را پیر می‌کند

جلوگیری از افزایش وزن بعد از ترک سیگار

سیگار لایت، دروغی بیش نیست

حقایقی درباره نیکوتین سیگار

سیگار‌های خنک‌ کننده خطرناک‌ترند

حتی وسایلی که بوی سیگار می دهند، خطر دارند

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.