تبیان، دستیار زندگی
اگر به دقت به رفتارهای خود توجه کنید، به راحتی متوجه خواهید شد بعضی از این رفتارها بی هدف انجام می پذیرد. برای مثال بارها اتفاق افتاده که بی هدف به سمت آشپزخانه حرکت می کنید و در جست وجوی چیزی ناگهان در یخچال را باز نموده و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدفمند حرکت کنید

اگر به دقت به رفتارهای خود توجه کنید، به راحتی متوجه خواهید شد بعضی از این رفتارها بی هدف انجام می پذیرد. برای مثال بارها اتفاق افتاده که بی هدف به سمت آشپزخانه حرکت می کنید و در جست وجوی چیزی ناگهان در یخچال را باز نموده و نگاهی به درون یخچال می اندازید و ناخودآگاه در یخچال را می بندید و به اتاق خود بر می گردید.

اصولاً کسانی موفق هستند که بر اساس نیازشان حرکتی را شروع می کنند و برای رسیدن به هدف، آگاهانه و صبورانه عمل می کنند.

آیا ابتدا تصمیم می گیرید و هدفی را مشخص می کنید و سپس حرکت  را آغاز می کنید؟ یا حرکتی را بی هدف شروع می کنید و سپس به تصمیم گیری می پردازید؟ به عنوان مثال تشنه می شوید و برای رفع تشنگی به سمت آشپزخانه و یخچال حرکت می کنید؟ یا واقعیت چیز دیگری ست و وقتی آب را می بینید تشنه می شوید و قدری آب می نوشید.

این که ما گاهی نیازهایمان را انتخاب نمی کنیم بلکه پیدا می کنیم بسیار ظریف و قابل تاملی است. مثال دیگر این که بعضی برای دیدن فیلمی که به موضوعش علاقه نشان می دهند به سینما می روند و بعضی دیگر به سینما می روند شاید موضوع فیلم سرگرم کننده باشد و یا بعضی کتابی با عنوان خاصی انتخاب می کنند و بعضی هر چه بادا باد.

اصولاً کسانی موفق هستند که بر اساس نیازشان حرکتی را شروع می کنند و برای رسیدن به هدف، آگاهانه و صبورانه عمل می کنند. هر حرکت هدفمندی رضایت بخش خواهد بود و برای فراگیری چنین رفتاری تمرین باید کرد. دیگر تلویزیون را بی هدف روشن نخواهید کرد مگر این که بخواهید برنامه خاصی را در زمان خاصی دنبال کنید.

یک انسان آگاه هیچ حرکتی را بی هدف انجام نمی دهد. اگر به پارک می رود برای ملاقات با درختان و دیدن گل های زیبا، پیاده روی و تفنس از هوای پاک می رود و با همه این ها شاید مصاحبتی داشته باشد. توصیه می کنیم آگاهانه به رفتار امروزتان توجه کنید تا به سادگی با ما هم عقیده شوید، و ببینید بسیاری از اعمال ما ناخودآگاه و بدون دنبال کردن هدف خاصی صورت می گیرد.

وقتی کتابی را مطالعه می کنید بین زمان از دست رفته و فهم ایجاد شده رابطه ای بر قرار می کنید. هر چه ما هوشیارتر باشیم فهم ما از مطالب بیشتر و زمان از دست رفته کمتر خواهد بود و این بهره وری در مطالعه است.

برای موفقیت در یادگیری عوامل مزاحم را شناسایی کنید و محدودیت های قابل کنترل و غیر قابل کنترل را بشناسید و موارد زیر را رعایت کنید:

1- باور کنید که باید تغییر کنید.

2- یاد بگیرید که درست و عمیق بخوابید.

3- یاد بگیرید که سحرخیز باشید.

4- یاد بگیرید که صبور باشید.

5- با انسان های موفق بیشتر معاشرت کنید.

6- دیگران را به کارهای خوب دعوت کنید.

7- تشویش و نگرانی را از خود دور کنید.

8- در ذهنتان دور نمای بسیار موفقی از خودتان تجسم کنید.

9- عطش دانستن را در خود پرورش دهید.

10- همیشه در کارها با افراد ذیصلاح مشورت  کنید.

اگر در جهت علایق خود گام بردارید همیشه مسیر موفقیت را طی خواهید نمود. شوق رسیدن به اهداف مورد علاقه، پیمودن هر مسیری را بر ما آسان می کند. بنابراین

اصولاً کسانی موفق هستند که بر اساس نیازشان حرکتی را شروع می کنند و برای رسیدن به هدف، آگاهانه و صبورانه عمل می کنند.

اهداف خود را بر اساس توانمندی ها و علایق خود انتخاب کنید. داشتن اهداف کلی نمی تواند مسیر مشخصی را بر ما آشکار کند. به همین منظور باید اهداف خود را کاملا تعریف شده و مشخص انتخاب کنیم. برای مثال عده ای صرفاً برای راهیابی به دانشگاه تلاش می کنند و رشته خاصی را هم دنبال نمی کنند، هدف آن ها فقط دانشجو شدن است، و این هدفمندی عوارض بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

در هنر زندگی کردن باید خود را بشناسیم، نقاط ضعف خود را بپذیریم و از نقاط قوت خود بهره برداری کنیم و بدانیم که بخشی از ما را وراثت و بخش دیگر را شرایط محیطی و گاهی ترکیبی از این دو تشکیل می دهد. عوامل مهمی که موفقیت ما را تضمین می کنند عبارتند از:

1- شارژ مداوم باطری انگیزش.

2- نظم و انضباط فردی.

3- دانش و آگاهی.

4- اعتماد به نفس  و خودباوری.

5- پشتکار و تقویت نیروی اراده.

6- کنترل ارتباطات و شناسایی عوامل مزاحم در مسیر هدف.

7- ارتقاء ظرفیت مطالعه و تقویت حافظه.

8- رعایت تغذیه مناسب.

9- اجرای فعالیت های منظم ورزشی.

10- فراگیری تکنیک های رها سازی برای کاهش فشارهای روانی.

11- مشاوره با برنامه ریزان درسی.

منبع: ماهنامه موفقیت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.