تبیان، دستیار زندگی
توجه به تغذیه دانش آموزان در طول دوره امتحانات پایان سال تحصیلی از اهمیت ویژه برخوردار است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباط كمبود آهن و قدرت یادگیری و حافظه دانش آموزان

توجه به تغذیه دانش آموزان در طول دوره امتحانات پایان سال تحصیلی از اهمیت ویژه برخوردار است تا جایی که کمبود برخی مواد غذایی موجب کاهش یادگیری و عدم یادآوری به موقع یادگیری ها در جلسه امتحانات می شود.

امتحان

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، کمبود مواد آهنی در خوراکی هایی که دانش آموزان در دوره امتحانات مصرف می کنند، یادگیری و قدرت حافظه آن ها را کاهش می دهد.

با فرا رسیدن فصل امتحانات، والدین دانش آموزان همواره به این فکر می افتند که در سبد تغذیه فرزندانشان، مواد غذایی مؤثری بگنجانند تا یادگیری را در آن ها افزایش داده و قدرت به خاطرسپاری را در دانش آموزانشان بالا ببرد.

بر همین اساس، مطالعه و پیگیری والدین به ویژه مادران در این زمینه بیشتر شده و اقدام به جستجوی مواد خوراکی مفید در رفع کم خوابی ها، ضد استرس ها و هوشیار کننده می کنند.

یک متخصص تغذیه در زمینه مصرف ویتامین ها و خوراکی های مغزی دوره امتحانات دانش آموزان، به خبرنگار پانا گفت: از آن جا که كمبود آهن عامل مهمی در كاهش حافظه است، مصرف ویتامین C در كنار غذاهای حاوی آهن، جذب آهن در بدن را افزایش داده و مانع بروز كم‌خونی می‌شود.

محمد رضا حسینی نژاد اضافه کرد: نیاز مغز به ویتامین C برای خنثی كردن رادیكال‌های آزاد بسیار بیشتر از سایر ارگان‌های بدن است، به همین دلیل مصرف آن در فصل امتحانات از اهمیت زیادی برخوردار می گردد.

به گفته وی، والدین می توانند برای افزایش یادگیری و حمایت غذایی دانش اموزان در فصل امتحانات، در کنار غذاهایی مانند جگر و خوراکی هایی مانند پسته که قدرت خون سازی بالایی دارند و کم خوابی را از بین می برند مرکبات را قرار دهند.

این متخصص تغذیه به خانواده ها توصیه کرد: در ایام امتحانات در تغذیه روزمره دانش‌آموزان از لیموترش و مركباتی مانند نارنگی، پرتقال و میوه های دیگری مثل كیوی، توت‌فرنگی، گرمك، طالبی، همچنین سبزی‌جات گل كلم، كلم بروكلی، اسفناج، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، جعفری و سیب زمینی استفاده كنند.

با توجه به گفته های حسینی نژاد و سایر متخصصان تغذیه و این که بارها و بارها در بحث تغذیه دانش آموزان گفتنی های بسیاری از نظر گذشته، لازم است دانش آموزان خود نیز طی روزهایی که درگیر امتحانات هستند این توصیه ها را جدی گرفته و از خوردن مواد غذایی مضر در این دوران خود داری کنند.

خبرگزاری پانا

گروه مدرسه اینترنتی تبیان - تنظیم: نوربخش