تبیان، دستیار زندگی
جزئیات دیدار مادران سه آمریکایی با فرزندان خود در هتل استقلال
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزئیات دیدار مادران سه آمریکایی با فرزندانشان

روزنامه آرمان نوشت:

مادران سه آمریکایی بازداشت شده در ایران پنجشنبه توانستند با فرزندان خود دیدار کنند. این دیدار در محل اقامت سه مادر آمریکایی در هتل استقلال تهران برگزار شد.

مادران آمریکایی

سفیر سوئیس در تهران از ساعت هشت صبح در محل اقامت سه مادر آمریکایی حاضر شد تا شاهد دیدار آنها با فرزندان خود باشد.

وی یک روز قبل ازآن نیز با حضور در فرودگاه امام‌خمینی(ره) از این سه مادر آمریکایی استقبال کرده بود.

به گفته عصر ایران ساعت 9 صبح پنجشنبه سه تبعه آمریکایی که 9 ماه پیش به اتهام ورود غیرمجاز به ایران بازداشت شده بودند به وسیله یک دستگاه ون سفید رنگ از طریق تونل زیرگذر هتل استقلال به این محل منتقل شدند.

دیدار سه تبعه آمریکایی با مادران خود از صبح پنجشنبه تا حدود ساعت 14 ادامه یافت. آنها در هتل ، با انواع میوه‌ها و نوشابه‌ها پذیرایی شدند و ناهار را باهم خوردند.

براساس هماهنگی‌های از پیش انجام شده، در ابتدا تنها خبرنگاران شبکه‌های برون مرزی صداوسیما یعنی پرس تی وی و العالم به اتاق محل دیدار سه مادرآمریکایی با فرزندان خود رفتند تا بتوانند لحظه دیدار را ثبت کنند. شبکه پرس تی وی همچنین برای پخش مستقیم و سریع تصاویر و اخبار دیدار سه مادر آمریکایی با فرزندان خود ، دستگاه پخش مستقیم ماهواره ای را در محوطه حیاط هتل استقلال مستقر کرده بود. پس از شبکه‌های پرس‌تی‌وی و العالم، در گام بعدی به رسانه‌های آمریکایی از جمله ای‌بی‌سی، سی‌بی‌اس و ان‌بی‌سی اجازه داده شد تا به محل دیدار بروند.

مصلحی با اشاره به ایرانیانی که پس از ربوده شدن بی‌گناه در آمریكا زندانی هستند ابراز امیدواری کرد که این افراد نیز بتوانند با خانواده‎های خود دیدار كنند

در برنامه پنجشنبه هیچ یک از رسانه‌های داخلی حضور نداشتند و رسانه‌های خارجی نیز به طور غیررسمی از موضوع مطلع شده بودند. پس از دیدار سه مادر آمریکایی با فرزندان خود، آنها کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردند و در این هنگام تمامی رسانه‌های خارجی برای پوشش این نشست حاضر شدند.

مادران آمریکایی

مادران سه آمریکایی بازداشت شده در ایران چهارشنبه  وارد تهران شده بودند. پیش از این حیدر مصلحی وزیر اطلاعات نیز بار دیگر اتهام این سه آمریکایی بازداشت شده در تهران را جاسوسی اعلام کرد و یادآور شد که این افراد به صورت غیرقانونی وارد ایران شده‎اند.وزیر اطلاعات با این حال افزود، با این افراد بر اساس رافت اسلامی و بر اساس موازین بشر دوستانه برخورد شده است.

مصلحی با اشاره به ایرانیانی که پس از ربوده شدن بی‌گناه در آمریكا زندانی هستند ابراز امیدواری کرد که این افراد نیز بتوانند با خانواده‎های خود دیدار كنند. مسعود شفیعی وکیل این سه کوهنورد آمریکایی  نیزمی‌گوید که “ سارا شرود “ 31 ساله از بیماری خاصی رنج می‌برد که باید هر دو ماه یک بار از سوی متخصص مورد معاینه قرار گیرد .

وی می‌افزاید که مادر این متهم زندانی به دلیل این بیماری سارا بسیار نگران است .در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا ضمن ابراز خرسندی از ارائه ویزا توسط ایران به مادران سه آمریكایی بازداشت شده در ایران تصریح كرد كه این اقدام ایران بسیار مثبت بوده است. سه تبعه آمریکا یعنی شاین باور (27 ساله )، سارا شرود (31‌ساله) وجوش فتال (27 ساله)  9 ماه پیش در مرزهای غربی ایران بازداشت شدند.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور