تبیان، دستیار زندگی
روسها در حال توسعه یک فضاپیمای بدون سرنشین هستند که می تواند از برخورد شهاب سنگ عظیم آپوفیس به زمین در سالهای 2029 و 2036 جلوگیری کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلاش برای نجات زمین

روسها در حال توسعه یک فضاپیمای بدون سرنشین هستند که می تواند از برخورد شهاب سنگ عظیم آپوفیس به زمین در سالهای 2029 و 2036 جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دسامبر گذشته آناتولی پریمینوف رئیس آژانس فضایی روسیه فدرال اعلام کرد که این آژانس در حال مطالعه بر روی پروژه ای برای ملاقات زمین با شهاب سنگ "آپوفیس" است.

اکنون "لف زیلنی" مدیر موسسه فیزیک کیهانی آکادمی علوم روسیه در اجلاسی که درباره اکتشافات فضایی در مسکو برگزار شده بود اظهار داشته است که این موسسه در همکاری فشرده ای با سازمان فضایی روسیه در تلاش است تا یک فضاپیمای بی سرنشین را برای جلوگیری از برخورد این شهاب سنگ با زمین بسازد.

تصویری خیالی از برخورد یک شهاب سنگ با زمین

شهاب سنگ آپوفیس را رصدخانه "کیت پارک" در آریزونای آمریکا در سال 2004 کشف کرد. از آن زمان تاکنون پیش بینی هایی در خصوص فجایای برخورد این شهاب سنگ با زمین ارائه شده است به طوری که پیش بینی های اولیه نشان می داد که در سال 2029 آپوفیس با زمین برخورد خواهد کرد اما ارزیابیهای بعدی نشان داد که در 13 آوریل 2029 این شهاب سنگ عظیم از فاصله بسیار نزدیک از زمین (36 هزار و 350 کیلومتری) عبور خواهد کرد (در این فاصله ماهواره های مخابراتی در مدار اطراف استوا می چرخند) و در سال 2036 این شهاب سنگ بار دیگر به زمین رسیده و این بار به این سیاره برخورد خواهد کرد.

هر چند درصد این احتمالات بسیار پایین (یک به روی 250 هزار) است باوجود این، زمین نمی تواند کاملا دور از خطر باشد چرا که حتی مدارهای حرکت شهاب سنگها نیز می تواند در اثر تاثیرات نیروهای گرانشی سیارات تغییر کنند.

به همین منظور اکنون روسها قصد دارند تا جلوی فجایای احتمالی را بگیرند. درحقیقت روسها خاطره سقوط شهاب سنگ و یا یک دنباله دار را در ذهن دارند. این جسم آسمانی ناشناخته در سال 1908 به سیبری برخورد و منطقه وسیعی از آن را نابود کرد. (برای اطلاع از این حادثه، مطلب «علت حادثه تونگوسکا» را مطالعه کنید.)

آپوفیس که نام خود را از رب النوع مصر باستان به معنی "ویرانگر" گرفته است، قطری به طول 350 متر دارد و با سرعت حدود 30 کیلومتر بر ثانیه حرکت می کند. اگر این شهاب سنگ به زمین برخورد کند شدت برخورد آن به 870 مگاتن خواهد رسید. این شدت 65 هزار برابر بزرگتر از بمباران اتمی هیروشیما است.

براساس گزارش نانوپرس، رئیس آژانس فضایی روسیه در خصوص احتمال برخورد این شهاب سنگ با زمین اظهار داشت: "نمی توان با زندگی مردم بازی کرد. نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر بنشینیم. باید سیستمی را بسازیم که به ما اجازه دهد که از برخورد این شهاب سنگ جلوگیری کند حتی اگر میلیونها دلار هزینه داشته باشد."

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر