تبیان، دستیار زندگی
هوای سفر دارید و دنبال یك جای دنج می‌گردید؟! پس تعلل نكنید. شال و كلاه كنید تا راهی دشتی شوید که ستاره ها در یک قدمی شما قرار دارند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستاره باران کویر

کویر متین آباد

هوای سفر دارید و دنبال یك جای دنج می‌گردید؟! پس تعلل نكنید. شال و كلاه كنید تا راهی دشتی شوید که ستاره ها در یک قدمی شما قرار دارند!

اهل سفر می گویند که كویر با خلق و خوی ایرانی‌ها سازگاری عجیبی دارد. بنابراین شما می‌توانید چند روزی خود را به دست کویر بسپارید و فارغ از هر گله و شكایتی، كمپ روستای گردشگری متین‌آباد را برای استراحت و اسكان انتخاب كنید. مطمئن باشید آنچه در این كمپ و در كویر متین‌آباد انتظار شما را می‌كشد، تاكنون تجربه نكرده اید.

كمپ متین‌آباد به عنوان اولین كمپ طبیعی(Eco camp) در ایران براساس گردشگری پایدار و بر مبانی اولیه اكوتوریسم پایدار ایجاد شده است. برای سفر به این كمپ باید به 25 كیلومتری شمال نطنز و 45 كیلومتری جنوب‌شرقی كاشان بروید. بنابراین براحتی می‌توانید برای شبكه‌ای از سفرهای یكروزه و نیم روزه به شهرهای اطراف چون كاشان و ابیانه و... برنامه‌ریزی كنید.

اینجا مجموعه‌ای از تضادها چند روز به یاد ماندنی را برای شما به ارمغان می‌آورد. رنگ‌ها، عوارض زمین، پوشش گیاهی، دشت و مزرعه، سبزی و خشكی و... لحظاتی را پیش‌روی شما می‌گذارد كه حس می‌كنید می‌توانید كوه را جابه‌جا كنید

چگونه به متین‌آباد برویم

کویر متین آباد

راه‌های زیادی به متین‌آباد ختم می‌شود. می‌توانید با ماشین شخصی بروید. اگر این گزینه را انتخاب كردید، بنابراین از تهران باید به سمت اتوبان قم بروید. از آنجا قصه را به كاشان ببرید. بزرگراه را پشت‌سر بگذارید. 40 كیلومتر بعد به تابلوی ابیانه می‌رسید. اما ابیانه مقصد ما نیست. شما باید مسیر سمت راست را انتخاب كنید. یعنی به سمت امامزاده آقاعلی عباس بروید. 10 كیلومتر بعد به شهرستان بادرود می‌رسید. البته هنوز راه دارید. 6 كیلومتر راه كه بروید و روستای خالدآباد و ده‌آباد را پشت‌سر بگذارید به روستای گردشگری متین‌آباد می‌رسید. اما شاید شما از این دسته باشید كه با آژانس‌های مسافرتی همراه می‌شوید كه مسیر برای آنها آشناست. اما هنوز یك مسیر دیگر هم مانده است. اگر مسیر زندگی را به ریل قطار تهران ـ اصفهان یا تهران ـ یزد بكشانید باید در ایستگاه بادرود پیاده شوید. باقی مسیر را هم كه توضیح دادیم. روزانه 10 سرویس از تهران به اصفهان یا یزد می‌رود، بنابراین براساس برنامه‌ریزی می‌توانید قصه زندگی را به كوپه‌های قطار بكشانید.

كمپ متین‌آباد

کویر متین آباد

اگر از آن دست طبیعت‌گردان حرفه‌ای هستید، مسیر را درست آمده‌اید. اینجا مجموعه‌ای از تضادها چند روز به یاد ماندنی را برای شما به ارمغان می‌آورد. رنگ‌ها، عوارض زمین، پوشش گیاهی، دشت و مزرعه، سبزی و خشكی و... لحظاتی را پیش‌روی شما می‌گذارد كه حس می‌كنید می‌توانید كوه را جابه‌جا كنید.

اینجا حیات وحش منحصر به فردی دارد و در آن می توانید پرندگانی از قبیل زاغ بور، هوبره، تیهو و چكاوك را از نزدیک ببینید. همچنین در این كمپ می‌توانید با پوشش گیاهی منحصر به فرد كویری و گیاهان زراعی و كشاورزی محلی آشنا شوید. از سوی دیگر عكاسی از مناظر بدیع، رصد ستارگان در شب و ماجراجویانه‌تر از اینها، شترسواری، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در كویر استفاده از ویژگی‌های آب و هوایی به همراه آرامش موجود در منطقه و مدیتیشن روی شن‌های كویری به نوعی گردشگری سلامت را پیش‌روی شما می‌گذارد.

در حال حاضر 25 شتر تربیت شده در این كویر انتتظار مسافران را می‌‌كشند. كافی است آنها را به نام صدا كنید تا الفتی دیرینه بین شما و آنها به‌وجود بیایید. این در حالی است که اگر می‌خواهید زندگی مردمان عشایری حاشیه كویر و بادیه‌نشینان سرزمین‌های كویری را تجربه كنید، می‌توانید از چادرهای موجود در كویر متین‌آباد استفاده كنید.

كمپ متین‌آباد به عنوان اولین كمپ طبیعی(Eco camp) در ایران براساس گردشگری پایدار و بر مبانی اولیه اكوتوریسم پایدار ایجاد شده است

سفر در سفر

کویر متین آباد

سفر دوم از دل كویر شروع می‌شود. بنابراین باید برنامه‌ریزی كنید كه هم دیدنی‌های كویر را از دست ندهید و هم از موقعیت پیش آمده برای دیدار از زیبایی‌های شهرهای اطراف استفاده كنید. برای نخستین روز، روستای ابیانه می‌تواند یكی از خاطره‌انگیزترین انتخاب‌های شما باشد. بنابراین بعد از صرف صبحانه می‌توانید با طی فاصله‌ای 40 كیلومتری خود را به ابیانه برسانید و از این روستای تاریخی دیدن كنید. از اینجا تا كاشان 45 دقیقه زمان می‌خواهیم. در كاشان خانه‌های تاریخی چون خانه بروجردی‌ها و طباطبایی‌ها، باغ فین و... در انتظار شماست. اگر هوای نطنز را دارید باید 35 كیلومتر جاده‌پیمایی كنید. در نطنز بعد از گذر از روستاهای كویری و سپس كوهپایه‌ای می‌توانید بازدید خود را از مسجد جامع، بازار محلی و كارگاه صنایع دستی آغاز كنید. همچنین می‌توانید قلعه و گنبد سیدواقف را هم ببینید و مسیر را به سمت روستای كوهستانی طامه كه تنها مركز تولید گلابی اصیل نطنز (تحفه نطنز) است، ادامه دهید. در این روستا و در كنار چشمه معروف خواجه حافظ می‌توانید استراحت كنید. بعد هم می‌توانید لحظه‌های خود را به پارك سرابان ببرید و در نهایت شب پر ستاره را در متین‌آباد باشید.

زواره هم می‌تواند یكی از انتخاب‌های خوب شما باشد. صبح زود و پس از صرف صبحانه در مسیر جاده ترانزیت بندرعباس به سمت شهر اردستان می‌روید. اردستان 60 كیلومتر با متین‌آباد فاصله دارد. همچنان به سمت جنوب حركت می‌كنید. پس از رسیدن به دو راهی زواره به سمت زواره ادامه مسیر می‌دهید. در شهر كویری زواره می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی مسجد جامع و محله‌های قدیمی دیدار كنید. در مسیر دوباره باید از اردستان بگذرید. اما در اردستان كمی توقف كنید و از 2 سایت قنات 2 طبقه و آب‌انبار قدیمی دیدن كنید.

کویر متین آباد

همچنین یك نیم روز را می‌توانید به ارتفاعات كركس بكشانید. یك پیاده‌روی لذت‌بخش در كوهستان‌های كركس و روستاهای اطراف آن. در این مسیر پس از ورود به روستاهای هنجن از جاده چیمه‌ رو به سمت روستاهای چیمه و تكیه ادامه مسیر می‌دهید. در نهایت پس از گذر از گردنه فریزهند به روستای زیبای فریزهند وارد می‌شوید. پس از استراحتی كوتاه در كناره چشمه روستا در ارتفاع 2360 متری، خود را به سمت آب سرخ كه آب گرم معدنی معروفی در منطقه است، بكشانید. پس از آن با طی یك كیلومتر به دره زیبای بالاده می‌رسید. بعد مسیر را به سمت روستای بیدهد ببرید. در این روستا كه در 5 كیلومتری فریزهند قرار دارد می‌توان قله باشكوه كركس را دید و از فضای زیبای داخل روستا عكسبرداری كرد. بعد هم دره‌های پایین‌تر را گام زد تا در نهایت به كمپ زیبای متین‌آباد برگشت.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

برگرفته از جام جم