تبیان، دستیار زندگی
ابعاد مختلف اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها با حضور معاون پارلمانی رییس جمهور در حوزه علمیه قم بررسی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح هدفمند کردن یارانه ها در حوزه علمیه قم بررسی شد
میرتاج الدینی

ابعاد مختلف اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها با حضور معاون پارلمانی رییس جمهور در حوزه علمیه قم بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست بررسی ابعاد مختلف طرح هدفمند کردن یارانه ها، با سخنرانی حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی رییس جمهور و با حضور طلاب و روحانیان در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد.

وی در این مراسم در پاسخ به سؤالی در ارتباط با نحوه دستیابی به اطلاعات دقیق خانوارها ابراز داشت: اطلاع دقیق از درآمدهای خانوارها کار سخت و دشواری است، از این رو شاخص های غیر مستقیمی برای این موضوع برگزیده شده است.

وی با اشاره به حذف طرح خوشه بندی در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها گفت: با توجه به اینکه در خوشه بندی ها مشکلاتی وجود داشت، مقرر شد طبق قانون به همه افراد جامعه یارانه نقدی پرداخت شود.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: قانون این است که به دهک های پائین تر جامعه یارانه بیشتری پرداخت شود و سیاست دولت و مجلس نیز پیروی از همین اصل است.

وی در عین حال اضافه کرد: چون تشخیص این موضوع قدری دشوار است، در گام اول کف یارانه ها به همه آحاد جامعه به صورت یکسان و مساوی پرداخت خواهد شد و در مراحل بعدی با انجام اقدامات و بررسی های لازم، به اقشار ضعیف و کم درآمد یارانه نقدی بیشتری پرداخت خواهد شد و به مرور روند پرداخت یارانه نقدی اصلاح خواهد شد.

حجت الاسلام میرتاج الدینی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص احتمال تاثیر سو و تبعات اجرای طرح هدفمندکردن یارانه ها در بخش های مسکن و تولید کشور نیز ابراز داشت: با برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی دولت، سی درصد درآمدهای حاصله از هدفمند کردن یارانه ها به بخش های تولیدی اختصاص پیدا خواهد کرد تا آنها بتوانند در چرخه تولید باقی بمانند و به مرور زمان به اصلاح ساختارها و نحوه مدیریت خود بپردازند.

وی با بیان اینکه مسکن مهر ثبات قیمت مسکن در کشور را حفظ کرده است تاکید کرد: با حمایت دولت از بخش های تولیدی، قیمت های مسکن نیز در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها حفظ خواهد شد.

معاون پارلمانی رییس جمهور در خصوص احتمال فشارهای اقتصادی وارده به اقشار محروم جامعه در اثر اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها نیز خاطر نشان کرد: با هدفمند کردن یارانه ها، یارانه ها به صورت نقدی به مردم پرداخت خواهد شد و این گونه نیست که با آزاد سازی قیمت ها در همه بخش ها قیمت افزایش پیدا کند.

وی با تشریح اقدامات صورت گرفته به منظور کنترل بازار ابراز داشت: ما در طرح هدفمند کردن یارانه ها به دنبال اصلاح روش ها و ساختارها هستیم و چه بسا با اصلاح ساختارها، هزینه تولید نیز پائین بیاید.

حجت الاسلام میرتاج الدینی اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در کشور را ضروری دانست و با تبیین فوائد فراوان این طرح تاکید کرد: هدفمند سازی یارانه ها، حذف یارانه ها نیست بلکه توزیع عادلانه آن است و متاسفانه روش های پرداخت کنونی یارانه در کشور ما به هیچ وجه عادلانه نیست.