تبیان، دستیار زندگی
اگر تعطیلات آخر هفته برای ما فقط به معنای داشتن وقت اضافی برای انجام كارهای عقب افتاده باشد، هیچ تعجبی ندارد اگر درطول هفته از نظر جسمی و روحی خسته و بی انرژی باشیم. جمعه ها باید به منزله زنگ تفریحی شاد باشد كه انرژی و نشاط از دست رفته در طول هفته را به م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخر هفته ای متفاوت را تجربه کنید

راه ، سفر، مسافرت، گردش، تفریح

شما تعطیلات آخر هفته خود را چگونه آغاز می كنید برای آن برنامه خاصی دارید؟ این روز برای شما سرشار از تفریح و لذت و خوشی است یا روزی است مثل بقیه روزهای هفته معمولاً روزهای باارزش تعطیلات آخر هفته در كوران انجام دادن كارها و وظایف عقب افتاده به هدر می روند تا جایی كه حتی بعضی ها جمعه شب ها خسته تر از سایر شب های هفته هستند و هیچ انرژی و انگیزه ای برای شروع یك هفته كاری دیگر ندارند. اگر تعطیلات آخر هفته برای ما فقط به معنای داشتن وقت اضافی برای انجام كارهای عقب افتاده باشد، هیچ تعجبی ندارد اگر درطول هفته از نظر جسمی و روحی خسته و بی انرژی باشیم. جمعه ها باید به منزله زنگ تفریحی شاد باشد كه انرژی و نشاط از دست رفته در طول هفته را به ما بازمی گرداند.

اگر روز جمعه برای شما با بیشتر خوابیدن آغاز می شود، باید به جای یك روز مفرح انتظار یك روز كسالت بار را داشته باشید

- آغازی متفاوت

یك روز شاد و به یاد ماندنی باید از همان لحظه آغاز با بقیه روزها فرق داشته باشد. اگر روز جمعه برای شما با بیشتر خوابیدن آغاز می شود، باید به جای یك روز مفرح انتظار یك روز كسالت بار را داشته باشید. حتی فقط با گذاشتن یك شاخه گل كوچك سر میز صبحانه می توانید معجزه این آغاز متفاوت را حس كنید. این كار به شما یادآوری می كند كه باید تمام مشغولیت های فكری و نگرانی های معمول روزهای كاری را به كناری بگذارید و به جای آن احساس آرامش و زیبایی را مهمان خانه خود كنید.

-فهرست تهیه كنید

گاهی اوقات ما تصور دقیقی از حجم كارهایی كه می خواهیم انجام دهیم و زمانی كه برای آنها لازم است نداریم. همین مسأله موجب می شود از خودمان انتظار زیادی داشته باشیم و در نتیجه چون نمی توانیم تمام آن كارها را انجام دهیم، احساس نارضایتی پیدا خواهیم كرد. برای بسیاری از افراد، تعطیلات آخر هفته مانند مسابقه ای برای تمام كردن كارهای عقب افتاده است و معمولاً چیزی جز احساس گناه و بی كفایتی برای آنها در پی نخواهد داشت . پس بهتر است كارهای عقب افتاده را روی یك ورق كاغذ بنویسیم و سپس زمان لازم برای به طور كامل انجام دادن آنها را به صورت واقع بینانه تخمین بزنیم. اگر زمان تخمین زده شده برای انجام كل كارها زیاد است، بهتر است با اولویت بندی فهرست خود را محدود

خانواده

كنید. انجام دادن سه یاچهار كار مهم به طور كامل بهتر از انجام دادن انبوهی از كارهای نه چندان مهم و به صورت نصفه و نیمه است. با این روش، شما می توانید از زمان های آزاد خود بیشتر لذت ببرید زیرا دیگر مرتباً فكرتان مشغول كارهایی كه انجام نداده اید نیست. دانستن این كه برای انجام تمام كارهایی كه «می خواهید» انجام دهید - نه كارهایی كه «مجبورید» انجام دهید- زمان كافی دارید به شما احساس رضایت و آرامش می دهد.

- زمانی را برای تفریح در نظر بگیرید

اگر برنامه خاصی برای گردش و تفریح ندارید، برنامه روزانه تان را فقط به انجام كارهای عقب افتاده اختصاص ندهید. به ازای هر كاری كه انجام می دهید ، یك كار تفریحی هم در نظر بگیرید. مثلاً اگر می خواهید خانه را تمیز كنید، بعد از گردگیری كمی تلویزیون تماشا كنید و بعد سراغ كار دیگر بروید. مزیت این نوع برنامه ریزی آن است كه می توانید حتی روی كمك فرزندانتان هم حساب كنید. بچه ها بدشان نمی آیدكه به شما در تا كردن لباسها كمك كنند اگر قرار باشد بعد از آن همگی بیرون بروید و بستنی بخورید.

زیاد خوابیدن در صبح جمعه نه تنها موجب می شود در طول روز احساس كسالت كنید بلكه شب هم نمی توانید به راحتی به خواب بروید، در نتیجه صبح روز بعد احساس خواب آلودگی و كوفتگی خواهید داشت.

-با بچه ها بازی كنید

بازی

روی زمین بنشینید و با آنها نقاشی بكشید، كارتون ببینید یا خمیر بازی كنید. بچه ها همیشه به دنبال فرصتی برای لذت بردن از زمان حال هستند. نگاه زیبای آنها به زندگی می تواند شما را به سوی خلاقیت، سرخوشی و در زمان حال زندگی كردن سوق دهد. اگر دنیا را از دریچه نگاه آنها ببینید می توانید روزهای شاد و لذت بخش دوران كودكی خود را به یاد بیاورید. احساسات پاك روزهای كودكی با بازی كردن با فرزندانتان دوباره در وجود شما زنده خواهد شد.

-ساعت خواب و بیداری خود را زیاد تغییر ندهید

سعی كنید در روزهای تعطیل ساعت خواب و بیداری تان حداكثر یك ساعت با روزهای وسط هفته تفاوت داشته باشد. درغیراین صورت تنظیم ساعت بدنتان به هم می خورد. زیاد خوابیدن در صبح جمعه نه تنها موجب می شود در طول روز احساس كسالت كنید بلكه شب هم نمی توانید به راحتی به خواب بروید، در نتیجه صبح روز بعد احساس خواب آلودگی و كوفتگی خواهید داشت.

جمعه شب ها را به خانواده اختصاص دهید

خیلی ناامید كننده است اگر در تعطیلات آخر هفته هم اعضای خانواده به علت مشغله های شخصی شان نتوانند دور هم جمع شوند. با همه اعضای خانواده شرط كنید كارها یا درس هایشان را تا یك ساعت مقرر مثلاً شش عصر تمام كنند و بعد از آن وقتشان را فقط به بودن در كنار سایر اعضای خانواده اختصاص دهند. می توانید برای این زمان برنامه خاصی در نظر بگیرید. مثلاً با هم به پارك بروید یا برای شام به رستوران بروید یاحتی در خانه بمانید و با هم گپ بزنید. مهم این است كه از این اوقات به خوبی لذت ببرید. اگر از تعطیلات آخر هفته به خوبی استفاده كنید، آن چنان از نظر روحی شارژ می شویدكه می توانید تمام هفته آینده را بدون احساس خستگی و با شادابی و نشاط سپری كنید.

منبع :روزنامه ایران

گروه خانواده و زندگی تبیان - تهیه :نداداودی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.