تبیان، دستیار زندگی
این روزها بازار افشاگری حسابی پر رونق است. داوود رفعتی از تخلفات كمیته داوران و تغییر نتایج برخی از بازی‌ها توسط داوران پرده برداشته بود ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افشاگری این بار میان داوران

افشاگری این بار در میان داوران

این روزها بازار افشاگری حسابی پر رونق است. داوود رفعتی از تخلفات كمیته داوران و تغییر نتایج برخی از بازی‌ها توسط داوران پرده برداشته بود. این كمك داور بین‌المللی در صحبت‌های خود اشاره‌ به یك دلال به نام «ف» داشت كه رابط تیم‌ها و داوران بود و به اصطلاح معامله را جوش می‌داد. پیش از آنكه رسانه‌ها این فرد را شناسایی و نام او را مطرح كنند آقای «ف» در مقام دفاع و پاسخگویی از خود برآمد.

آقای «ف» چه كسی است؟

محمدرضا فهیمی یا همان آقای «ف» خودش را اینگونه معرفی می‌كند: «رفعتی تصور می‌كند من پشت سرش بدگویی می‌كنم و مانع قضاوتش در فوتبال هستم در حالی كه هیچ سمتی در كمیته داوران ندارم و فقط با اكثر پیشكسوتان داوری از جمله نصیرزاده، فنایی و عنایت و داوران فعال دوست هستم. شغل من آزاد است و فقط با داوران دوست هستم و داوری را یك شغل زیبا می‌دانم.»

كتكش می‌‌زنم!

ماجرای درگیری كه داوود رفعتی به آن اشاره كرده بود از چه قرار است: «با داوود رفعتی در منطقه شهر زیبای تهران در حال بحث در مورد فوتبال پاك بودیم كه او به من ناسزا گفت و به همین دلیل با او درگیر شدم و كتك‌كاری كردیم. اگر این بار هم رفعتی را ببینم شدیدتر از قبل كتكش می‌زنم چرا كه حرف‌هایی كه به من نسبت داده خیلی بد است.»

افشاگری علیه آقای افشاگر

محمدرضا فهیمی كه خود مورد اتهام قرار گرفته بود حالا علیه رفعتی دست به افشاگری می‌زند: «رفعتی من را دلال خوانده است. می‌خواهم بدانم آیا مدركی از من در این مورد دارد؟ فایل صوتی ضبط شده یا پیامكی در مورد دلالی داوری دارد؟ او در زمان دادكان در فدراسیون فوتبال دیدارهای پخش زنده زیادی را پرچم می‌زد. نمی‌دانم به دلیل نفوذش بود یا توانایی‌‌اش اما پس از دوره دادكان قضاوت‌های كمتری به او داده شد.» افشاگری به همین جا ختم نمی‌شود:‌«می‌خواهم از این كمك‌داور دو سوال بپرسم، اول اینكه چرا خودروی ریو صفر كیلومتر خود را با یك ریوی دیگر مبادله كرد؟ دومین سوال این است كه در همان فصلی كه سایپا قهرمان لیگ شد چرا او در دیدار سایپا و شهید قندی یزد پنالتی را دو بار تكرار كرد؟ می‌توانید مصاحبه مجید جلالی را پس از این مسابقه در مورد داوری بخوانید.» اما مورد بعدی به سوء سابقه این كمك داور برمی‌گردد: «او مدرك مهندسی كارتوگرافی خود را جعل كرد و از سوی دایره حقوقی همان دانشگاه بازداشت شد تا در نهایت با سند منزل یكی از پیشكسوتان داوری آزاد شد. او یك جاعل است.»

افشاگری در داوری

اختلاف با عنایت

فهیمی دلیل صحبت‌های رفعتی را اینگونه تشریح می‌كند: «رفعتی من را به عنایت وصل كرده و عنایت را به من و مدعی شده كمیته داوران با دلال‌ها ارتباط دارد، علت اصلی این امر آن است كه او در این هفته های حساس ابلاغی برای داوری ندارد زیرا قضاوت‌های پراشتباهی داشته و كمیته داوران از او راضی نیست.»

رفعتی : این آقا را نمی‌شناسم

اما پاسخ داوود رفعتی به محمدرضا فهیمی هم جالب است:«نمی‌دانم او چه كسی است. در مصاحبه‌ای كه انجام دادم نامی از كسی نیاوردم. ضمن اینكه از مصاحبه‌ من اشتباه برداشت شده است. من از این شخص در دادگاه شكایت می‌كنم.» اما رفعتی به سوال آقایی كه نمی‌شناسد اینگونه پاسخ می‌دهد:«پنالتی را كه برای سایپا در سال 84 گرفتم هیچ نقشی در جایگاه این تیم در جدول نداشت.من در سال 85 در بازی پرسپولیس و سایپا در دقایق پایانی پنالتی‌ پرسپولیس را تكرار كردم و سایپا در سال 85 و نه 84 قهرمان لیگ‌برتر شد. در آن سال عنایت رییس كمیته داوران بود و دادكان نیز در فدراسیون حضور نداشت.در مورد اتومبیل ریو هم باید بگویم من این ماشین را با وام یكی از بانك‌ها خریدم و هنوز هم در حال پرداخت اقساط آن هستم. این ماشین را به همراه مسعود مرادی كه در شركت سایپا آشنا داشت خریدم. حتی باشگاه سایپا هم می‌تواند از این شخص به دلیل اتهامی كه زده شكایت كند.» رفعتی بیش از این نمی‌خواهد در این رابطه صحبت كند:«نمی‌توانم بیش از این در مورد صحبت‌هایی كه كردم حرف بزنم چون به آقای عزیز محمدی و منوچهر نظری قول دادم مدركم را در كمیته انضباطی ارایه كنم.»

كمیته داوران تكلیف رفعتی را روشن می‌كند

منوچهر نظری، عضو كمیته داوران فدراسیون از بررسی اتهامات داوود رفعتی در یك جلسه ویژه خبر می‌دهد:«زمانی كه از داوری استفاده نمی‌شود و او انتقادهایی به كمیته دارد باید مسایل را در كمیته داوران بیان كند و اگر به نتیجه نرسید به نزد مقام بالاتر برود نه این كه مسایل را در رسانه‌ها بیان كند. اتهاماتی كه رفعتی به داوران زده بررسی خواهد شد. در یك جلسه با حضور تمام اعضا كمیته داوران بررسی و نتیجه آن به اطلاع همگان خواهد رسید.»

منبع: گل