تبیان، دستیار زندگی
روزنامه لس آنجلس تایمز در مقاله ای به بررسی اشتباهاتی پرداخته که جورج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا در عرصه استفاده از فناوریهای ناموفق انجام داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاهکارهای آقای بوش و اشتباهات فناوری!

روزنامه لس آنجلس تایمز در مقاله ای به بررسی اشتباهاتی پرداخته که جورج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا در عرصه استفاده از فناوریهای ناموفق انجام داده است.

بوش

جورج بوش یکی از بحث برانگیزترین روسای جمهور آمریکا به شمار می رود که به خاطر اقدامات نظامی که انجام داد با سیل عظیمی از انتقادات افکارعمومی بین المللی مواجه شد اما اکنون به نظر می رسد که اشتباهات رئیس جمهور سابق آمریکا تنها به سیاستهای خارجی محدود می شود بلکه بنابر گزارشی که روزنامه لس آنجلس تایمز منتشر کرده است یکی دیگر از خطاهای بزرگ بوش، اختصاص بودجه های کلان به فناوری هایی است که بدون استفاده کنار گذاشته شدند.

این فناوری ها که با هدف دفاع از مرزهای آمریکا در مقابل تهدیدات تروریستی توسعه داده شده بودند به زودی به عملیاتهای بسیار پر هزینه ای تبدیل شدند.

علاوه اشتباهات بوش در عرصه فناوری که از دیدگاه لس آنجلس تایمز رده بندی شده اند یکی دیگر از خطاهای رئیس جمهور سابق آمریکا در عرصه علم، طرح پروژه پرهزینه بازگشت انسان به ماه بود

حصار مجازی

حصار مجازی قادرند مهاجران غیرقانونی را که قصد ورود به مرزهای آمریکا دارند ردیابی کند. این ابزار از دیدگاه لس آنجلس تایمز اولین فناوری ناموفقی است که از سوی رئیس جمهور سابق آمریکا مورد آزمایش قرار گرفت.

برپایه ارزیابیهای این روزنامه کالیفرنیایی، دپارتمان امنیت داخلی آمریکا حدود 1/1 میلیارد دلار برای ساخت استحکامات رادار، حسگرها و دوربینهای کنترل از راه دور موانع مجازی هزینه کرد. این ابزارها می توانستند ورود تروریستهای و مهاجران غیرقانونی را شناسایی کنند.

بوش

این تاسیسات را که شرکت بوئینگ ارائه کرده بود بخش بسیار پیچیده ای از سیستمی با عنوان "حصار مجازی" است که می تواند هر فرد را حتی از فاصله 10 کیلومتری اسکن کند و اگر بین چمدانهای آن شخص اسلحه و یا مواد مخدر جاسازی شده باشد آنها را کشف کند.

افسوس که پس از نصب این تاسیسات، دوربینهای کنترل از راه دور و ردیابهای پرهزینه نتوانستند بدن یک انسان را از برگهای درختان و علفهای لرزان در باد تشخیص دهند.

سرانجام ماه مارس گذشته، ژانت ناپولیتانو وزیر امنیت داخلی آمریکا نتایج این پروژه را ناموفق اعلام کرده و مانع ادامه آزمایشات آن شد.

سیستمهای کنترل کشتیها

این وزیر آمریکا فوریه گذشته یک پروژه بی فایده دیگر را که اجرای آن در زمان ریاست جمهوری بوش آغاز شده بود مردود اعلام کرد. این پروژه، یک سیستم فناوری پیچیده بود که برای کنترل تمام کشتیهایی که وارد بنادر آمریکا می شوند اجرا می شد. این سیستم باید می توانست مواد هسته ای جاسازی شده در این کشتیها را شناسایی کند.

متاسفانه در سالهای اخیر هشدارهای اشتباه از سوی این سیستم بسیار زیاد بود و به این ترتیب وزیر امنیت ملی آمریکا متقاعد شد که این سیستم هیچ فایده ای ندارد.

برپایه درخواست "اداره جوابگویی حاکمیت" این فناوری را که "ریتئون" یکی از مهمترین شرکتهای آمریکا در بخش دفاعی توسعه داده بود 2/1 میلیارد دلار هزینه به دولت آمریکا وارد کرد و سرانجام مردود اعلام شد.

همچنین سال گذشته، آژانس TSA آژانس مسئول امنیت هوایی آمریکا 37 ردیاب انفجاری حاضر در داخل فرودگاهها را از رده خارج کرد. این دستگاهها نیز که حدود 30 میلیون دلار هزینه داشتند به خاطر عملکرد بد مردود اعلام شدند.

افسوس که پس از نصب این تاسیسات، دوربینهای کنترل از راه دور و ردیابهای پرهزینه نتوانستند بدن یک انسان را از برگهای درختان و علفهای لرزان در باد تشخیص دهند

کارت هویت غیرقابل جعل

آخرین شاهکار بوش در عرصه فناوری از دیدگاه لس آنجلس تایمز، ایجاد کارت شناسایی غیرقابل جعل است. برپایه قانون "هویت واقعی" مصوب سال 2005، هر شهروند آمریکایی باید این نوع جدید از کارت شناسایی را که در تمام ایالات یکسان بود داشته باشد.

این کارت شناسایی تمام اطلاعات مربوط به مالک کارت را جمع آوری می کرد و نمی توانست جعل شده و مورد سوء استفاده قرار گیرد. جدای از مسائل فناوری، این بار بحران اقتصادی و کمبود بودجه لازم برای اجرای این پروژه منجر به رد آن شد.

علاوه اشتباهات بوش در عرصه فناوری که از دیدگاه لس آنجلس تایمز رده بندی شده اند یکی دیگر از خطاهای رئیس جمهور سابق آمریکا در عرصه علم، طرح پروژه پرهزینه بازگشت انسان به ماه بود. این پروژه نیز که با انتقاد شدید کارشناسان فضایی دنیا مواجه بود در ماههای اخیر مردود اعلام شد.

منبع: تابناک

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور