تبیان، دستیار زندگی
پدافند غیرعامل چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پدافند غیرعامل از چهار منظر

پدافند غیرعامل چیست؟

واژه «پد» به معنای دفاع، جلوگیری یا محافظت و واژه «آفند» به معنای حمله، یورش و تهاجم می باشد.

به این ترتیب پدافند به معنای دفاع در مقابل حمله خواهد بود. این دفاع به دو صورت تعریف شده است:

الف) پدافند عامل: به معنای دفاع مسلحانه و نظامی از كشور

ب) پدافند غیرعامل: به معنای دفاع و محافظت غیرنظامی از كشور

پدافند غیر عامل

الف) پدافند عامل:

واضح است كه در این شیوه، دفاع از كشور مستلزم بكارگیری سلاح و شیوه های نظامی می باشد و زمانی اتفاق می افتد كه حمله آشكار یا مسلحانه صورت گرفته باشد و قبل از وقوع چنین حمله ای با آموزش نظامی (تاكتیك ها، شیوه های بكارگیری سلاح و...) و ارتقای تجهیزات نظامی سعی در ایجاد آمادگی برای پدافند عامل می شود.

ب) پدافند غیرعامل:

در این مورد دیگر سلاح و روش های دفاع نظامی بكار نمی آید و این محافظت یا دفاع كه ابعاد آن به مراتب وسیع تر از دفاع عامل است، باید ملاك عمل قرار گیرد. در این روش، باید شیوه ها، ابعاد گوناگون و گستره وسیع تهدیدات، تهاجم و حمله دشمن مورد بررسی قرار گرفته و برای تك تك آنها با ارائه بهترین راهكارها چه قبل از وقوع و چه در حین وقوع، تدبیر نمود.

واژه «پد» به معنای دفاع، جلوگیری یا محافظت و واژه «آفند» به معنای حمله، یورش و تهاجم می باشد

به این سه عبارت از فرمایشات مقام معظم رهبری (دام عزه) توجه كنید؛

1- امروز شما موظفید این نظام را حفظ كنید، آن هم به شكل پیراسته، به شكل خالص، به شكل سالم، به همان شكلی كه بشود آن را به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تحویل داد.

2- اگر محافظت غیرنظامی (پدافند غیرعامل) نباشد، تمامی دستاوردهای فرهنگی، اقتصادی، علمی و سیاسی در یك نصف روز هدر می رود.

3- پدافند غیرعامل به صورت شعله ای بلند شود.

معظم له در جمله نخست اهمیت حفظ نظام را ترسیم و تأكید فرموده اند. در جمله دوم محافظت غیرنظامی را همتراز تمامی دستاوردهای نظام و لازمه حفظ آنها قلمداد نموده و در جمله سوم فراگیر شدن و همگانی شدن پدافند غیرعامل را مورد تأكید قرار داده اند. یعنی همان گونه كه شعله از جایی شروع می شود و به تدریج همه جا را فرامی گیرد، پدافند غیرعامل نیز باید همچون شعله فراگیر شده و همه افراد كشور آن را به عنوان ضامن بقای نظام و یك محمل مناسب برای بقاء، استمرار و تداوم حركت خروشان انقلاب اسلامی در همه ابعاد، اعمال نمایند.

پدافند غیر عامل

برای مثال به چند نمونه زیر توجه كنید:

الف) بعد فرهنگی؛ اگر دشمن با تولید محتوا (كتاب، فیلم، عكس، سایت های اینترنتی و...) سعی كند اعتقادات مردم را نشانه بگیرد- كه گرفته است- این یك نوع آفند است و البته بسیار بسیار خطرناك نیز می باشد و مقوله براندازی و تهدید نرم نیز در همین راستا به كار گرفته می شود، بنابراین ما چه نوع دفاعی باید از خود داشته باشیم كه مردم محكم بایستند و این شیوه ها اثر نكند و آسیب پذیری به حداقل ممكن برسد؟

ب) بعد اقتصادی؛ كلیه شوك های هدفمند اقتصادی، توطئه های مالی و اقتصادی بین المللی، ارائه راهكارهای غلط اقتصادی و كلیه مدل های اقتصادی غربی كه مستقیما به اقتصاد ما ضربه می زند یا به نوعی مردم را از نظر اقتصادی به شكل آشكار و پنهان متضرر می سازد، آفند اقتصادی است كه باید برای پدافند آن همیشه آماده و دارای طراحی و برنامه ریزی مشخص باشیم.

امروز شما موظفید این نظام را حفظ كنید، آن هم به شكل پیراسته، به شكل خالص، به شكل سالم، به همان شكلی كه بشود آن را به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تحویل داد

ج) بعد علمی؛ وابسته نمودن دانشگاه ها به علوم بی روح غربی، دلسرد نمودن اساتید و دانشجویان از تولید دانش و فن آوری بومی و اسلامی و هم چنین مأیوس نمودن جامعه علمی از آینده، از جمله شیوه های حمله علمی دشمن به ما می باشد و ما باید برای مقابله با آن برنامه های متناسب و جامعی داشته باشیم.

د) بعد سیاسی؛ امنیت و اقتدار ملی و غرورآفرین ملت ایران، باورهای انقلابی مردم، حضور مردم در صحنه، ادبیات مثال زدنی مقاومت جوانان و آحاد ملت عزیز ایران، حضور فعال كشورمان در منطقه و مناسبات بین المللی، روحیه خودباوری و نشاط ملی و سایر سرمایه های سیاسی و اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز از جمله مواردی است كه دشمن برای ضربه زدن به آن برنامه ریزی نموده و چشم طمع دوخته است كه ما باید در این زمینه، هم هوشیار باشیم و هم از شیوه های مختلف و مناسب جهت مقابله با آن استفاده نمائیم.

پدافند غیر عامل

ماهیت انقلاب ما به گونه ای است كه جهانخواران و استكبار جهانی را در مقابل حركت آن قرار می دهد. چرا كه نظام های سرمایه داری و لیبرال دموكراسی غربی، اساسا بر مبنای دستیابی و حفظ منافع نامشروع فردی و گروهی به وجود آمده اند. در حالی كه انقلاب متعالی و آزادی بخش اسلامی ایران، حقوق همه انسان ها را محترم شمرده و طبق موازین اسلامی به دنبال سعادت برای همه مردم است.

ده ها تفاوت ماهوی دیگر نیز به ما این واقعیت را گوشزد می كند كه دشمن برای ضربه زدن به نظام اسلامی ما از هیچ شیوه ای فروگذار نخواهد كرد. بنابراین ما باید در عرصه فرهنگ، فرهنگ اصیل و متعالی اسلامی- ایرانی را رعایت كرده و با ظرفیت های دریاگونه و متنوع آن، خود را بیش از پیش به همه جهانیان بشناسانیم و اجازه ندهیم فرهنگ های منحرف و شبه فرهنگ ها مجال حضور پیدا كنند. ما باید در عرصه اقتصاد، با برنامه ریزی صحیح اقتصادی، یك اقتصاد مبتنی بر اصول اسلامی و محكم را پی ریزی و اعمال نماییم. در عرصه علمی باید در همه ابعاد، سطوح و حریم ها مواظبت كامل نموده، پیشتاز باشیم و مراقب حمله های رنگارنگ دشمن در این زمینه بوده و خود را كاملا آماده نگه داریم. در عرصه سیاسی نیز با اتكال به خداوند متعال و تمسك به قرآن عظیم الشأن، پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) و عترت پاك و مطهر ایشان (علیهم السلام)، مبانی حكومت داری اسلامی را در داخل كشور اجرا نموده و به جهانیان بفهمانیم كه سیاست حاكم بر كشور ما مترقی ترین مبانی را دارد. ما باید خود را در همه این زمینه ها آماده و قوی نماییم. هم چنان كه به فضل و رحمت الهی در سی سال گذشته و در فرازونشیب هایی كه بر سر راه این انقلاب بزرگ قرار گرفت، همین گونه بوده ایم.

امید است شیوه های مذكور كه فقط اندكی از بسیار و نمی از یمی بود، درخصوص تشریح ابعاد و گستره پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی ایران تا حدودی مفید واقع گردیده و زمینه خوبی جهت ورود مناسب صاحب نظران و علاقمندان به مقوله محافظت غیرنظامی از كشور (پدافند غیرعامل) باشد.

منبع: کیهان

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور