تبیان، دستیار زندگی
عده‏ای هم به نیت طلاق ازدواج می‏کنند! و به قول خودشان: «لازمه طلاق، ازدواج است.» اینها نیز جوانان تازه کار یا میانسالان کهنه کاری هستند که دل به دریا زده‏اند و دستی به انبار مهریه برده‏اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلاق در سنین کلاغ

کلاغ

می‏خواهیم به آسیب‏شناسی طلاق بپردازیم.

1- اصولاً ازدواج اگر مستحب باشد، طلاق حرام است، مگر آنکه اضطراری در کار باشد، همان‏گونه که پیامبر فرموده: «ابغض لاشیاء عندی الطلاق» یعنی: مبغوض‏ترین چیزها نزد من، طلاق است.

2- بعضی‏ها از همان اول که ازدواج می‏کنند، می‏گویند: ما با لباس سفید عروسی به خانه شوهر می‏رویم و با کفن سفید خارج می‏شویم یعنی: «طلاق، بی‏طلاق» بنابراین اگر لازم باشد می‏سازند و می‏سوزند یا می‏سازند و سازندگی می‏کنند.

3- عده‏ای هم به نیت طلاق ازدواج می‏کنند! و به قول خودشان: «لازمه طلاق، ازدواج است.» اینها نیز جوانان تازه کار یا میانسالان کهنه کاری هستند که دل به دریا زده‏اند و دستی به انبار مهریه برده‏اند.

4- شخصاً افرادی را می‏شناسم که با مردان پیر پولدار ازدواج می‏کنند تا بعد از دریافت مهریه طلاق بگیرند. صد البته این کار، اگر ظاهر شرعی داشته باشد. باطنی عمده فروشانه دارد!

5- به هر جهت، این همه را گفتیم که بدانید که می‏دانیم. ولی به قول معروف همه جورش را دیده بودیم جز یک جور دیگرش را و آن هم «طلاق در سنین کلاغ است.»

6- حتماً استحضار دارید که کلاغ عمر طولانی دارد ولی ازدواج موفقی را در حدود 50 سال ادامه می‏دهد و از موجودات تک همسری است .

7- اما بعضی‏ها ابعد از سال ها زندگی یعنی موقعی که مرد حدود 70. 60 سال و زن بین 60. 50 سال سن دارد دست به کار طلاق می‏شوند. مطالعاتی که اینجانب کرده‏ام. اکثراً یکی از حالات زیر را دارا بوده‏اند.

الف- زن و مردهایی که به صورت هم سن و سال (مثلا همکلاسی‏های سابق) ازدواج کرده‏اند و بعد از 30 سال هر دوی آنها شده‏اند 60 ساله: «مرد می‏تازد و زن می‏بازد».

ازدواج نا موفق

ب- زن و مردی که در زمان ازدواج، سن مرد کمتر است لذا زن با چند سال اختلاف سنی بیشتر، بعد از 25 سال یک مرتبه می‏شود 55 ساله و مرد تازه اول سر زندگی‏اش است، یعنی: مرد بازیگو‏شی می‏کند و زن بدبینانه به قضیه می‏نگرد تا بالاخره از دری و دیواری، حرف و حدیثی در می‏آید و انفجار صورت می‏گیرد و...

ج- زن و مردی که به هنگام ناتوانی با هم ازدواج کرده‏اند و سال‏های سال با وجود نداری با هم ساخته‏اند و برای خود آشیانه‏ای ساخته‏اند و حالا هر کدام به طور جداگانه، صاحب مال و منال شده‏اند، تازه خانم متوجه اجحاف دوران 40 ساله گذشته زندگی‏اش می‏شود بچه‏ها رفته‏اند و مرد مریض مانده است و نیازی به تحمل او نمی‏بیند.

د- مورد دیگر، رفتن زن و شوهر‏ها به خارج از کشور و برخورداری از مزایای تقسیم ثروت به صورت نصف‏نصف... که یک عمر اجحاف، کافی است، «نخود نخود هر که رود خانه خود». اما تمام این مشکلات،هم قابل پیشگیری و هم قابل پی گیری است پس دنیا را دست بالا بگیرید و مشاور را دست کم!!

اینجاست که سفارش های روان شناسان مبنی بر انتخاب آگاهانه و عاقلانه سر بر می آورد و ندا می دهد که هاااااان ای گروه جوانان اول بشناسید، سپس انتخاب کنید ، پس از آن ازدواج کنید و سپس عاشق شوید .

ازدواج تصمیمی نیست که برای رفع مشکلات آنی و فعلی شما گرفته شود . تصمیمی است که قرار است سال ها در پی آن خرسند و موفق زندگی کرده و آن را به ابد سپاریم . در این تصمیم پای دو نفر در میان است و هر دو در قبال تصمیمشان به دیگری مدیون و متعهدند. پس عقل حکم می کند که بهانه های سطحی و شناور روی آب را کنار بگذاریم و به عمق ماجرا فکر کنیم . از احساسات زودگذر بهره نگیریم  و منطق و عاقبت اندیشی را دخیل کنیم و به ریاست بنشانیم.

پروفسور باهر-  خانواده سبز

خانواده و زندگی تبیان: تنظیم و تغییر : کهتری

برای اطلاعات بیشتر بخئانید: کتاب طلاق قضایی گامی مؤثر در احقاق حقوق زن .

مقالات مرتبط

طلاق ،کابوس کودکانه

ازدواج موقت یا موقتا ازدواج؟

اگر خیانت دیدید دست نگهدارید

روابط جنسی ناموفق عامل پنهان

پایان روزهای باهم بودن

زوج هایی بدون ازدواج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.