تبیان، دستیار زندگی
، هنر و اندیشه در مراسم «سلام بر خاتمی»* سخنان راكعی ، ایرج راد ، مرادی كرمانی، مجید مجیدی و ..... منظور قدردانی از تلاش صادقانه و ارزنده حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در دوران ریاست‌جمهوری و استقبال از حضور دوباره وی د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش كامل سخنان اهالی فرهنگ، هنر و اندیشه در مراسم «سلام بر خاتمی»*

سخنان راكعی ، ایرج راد ، مرادی كرمانی، مجید مجیدی و .....


منظور قدردانی از تلاش صادقانه و ارزنده حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در دوران ریاست‌جمهوری و استقبال از حضور دوباره وی در عرصه فرهنگ و اندیشه، نمایندگان گروه‌های اجتماعی، انجمن‌ها و نهاد‌های مدنی و علمی و اهل فرهنگ و هنر، بعدازظهر روز یكشنبه در سالن بزرگ وزارت كشور مراسم «سلام بر خاتمی» را برگزار كردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) این مراسم یكشنبه بعد از ظهر، با حضور خاتمی و جمع زیادی از شخصیت‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی و دانشگاهیان به طور رسمی پس از پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد.

پیش از سخنان رییس جمهور گروهی همنوا به اجرای قطعه نیایش یزدان و قطعه آزادی پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سید فرید قاسمی نویسنده و پژوهشگر سخنان خود را با عبارت " سلام بر سید محمد خاتمی " شروع كرد و گفت: در عرصه فرهنگ و اندیشه به بدرقه آمده ایم نه وداع . سلامی دوباره در آستانه راهی كه در جای جایش هزاران دلیل راه نشسته، دلایلی بایسته و رو به فرهنگ و اصالت و متانت و دیانت.

وی ادامه داد: آقای خاتمی! طولانی‌ترین راهها در نخستین گامها پیموده می‌شود، آمده ایم نخستن گامها را در كنار شما برداریم راه گشودید و جان بخشیدید به آیین گفت‌وگو و به مسامحه دامن زدید و به تفاهم معنا دادید. و این كوله باری پرتوشه برای ما است كه می‌خواهیم راه گفت‌وگو و همه راههایی را كه به مخاطبه می‌رسند نه مخاطب تجربه كنیم. سلام به خاتمی، به زندگی و سلامی به همه كه قدر "سید" را تا رسیدن به مقصد ارج می‌دهند. سلام به خاتمی. كاروانی كه بود بدرقه‌اش لطف خدا، به تجمل بنشیند به جلالت برود.

به گزارش ایسنا، همچنین دكتر ایرج فاضل استاد دانشگاه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با سلام به خاتمی و با بیان اینكه سخنور، ادیب و سیاست‌مدار نیست، یادآور شد كه اولین آشنایی اش با خاتمی كه وی را فرزانه عزیز و میهمان گرانقدر این جلسه نامید، از حضور وی به عنوان وزیر ارشاد در كابینه مهندس میر حسین موسوی بوده ‌است.

وی خاطر نشان كرد كه خاتمی زمانی كه رییس جمهور شد چهره اشنایی بود و البته نه برای همه مردم . خاتمی در آن زمان در مملكتی كه سرتاسر عبوس و اخم آلود بود به لبخندی مانند نسیم بهشتی بر جان مردم وزید و گفتمانی را با مردم آغاز كرد كه ادب و نزاكت و اعتقاد و احترام به امر فراموش شده انسانی موج میزد و مانند آب زلال و خنكی جانهای تشنه را سیراب می‌كرد. وی با همین دستمایه، دل مردم را اسیر كرد و چنان شگفتی آفرید كه حتی سفرایی كه از ایران خارج شده بودند به این كشور بازگشتند. در آن زمان احدی نه در داخل و نه در خارج تردیدی در درستی انتخابات ایران نكرد و خاتمی به عنوان رییس مملكتی كه بیشترین پشتوانه را داشت، خوش درخشید و مردم هشت سال شاهد تلاش این مردم بزرگ برای اعتلای كشور و همچنین از سوی دیگر شاهد كارشكنی های سازمان یافته بودند. فاضل، مشخصه بزرگ خاتمی را كه او را مورد ستایش دوست و دشمن قرار میدهد، شخصیت فرهیخته و با فرهنگ و ادیب او دانست و خاطر نشان كرد: عنایت ویژه و بها دادن به نخبگان و بزرگان علم و هنر و فرهنگ از سوی خاتمی و در یك كلام حفظ شان انسان از مشخصاتی است كه در خاتمی قابل توجه است و هر انسان با انصافی با نگاهی به هشت سال گذشته نمی‌تواند گامهای دولت را با بی تفاوتی در نظر نگیرد و این واقعیت تلخ است كه دستگاههای تبلیغاتی نخواستند مردم به درستی از واقعیت بی مانندشان آگاهی پیدا كنند .

وی افزود: خاتمی در عرصه بین المللی به ایران و ایرانیان عزت داد و با طرح گفتگوی تمدنها كه متاسفانه در داخل كشور خودمان كمترین توجه به آن شد در این عرصه خوش درخشید.

فاضل خطاب به خاتمی گفت: این عزت خدادادی به تو به ای فرزانه عزیز مبارك باد و حال كه سر بلند، مسوولیت را به دیگری واگذاشته‌ای بدان كه سالیان سال بر قلبهای مردم این مملكت بخصوص دانشگاهیان و اندیشمندان حكومت خواهی كرد.

به گزارش ایسنا هوشنگ مرادی كرمانی نویسنده و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز طی سخنانی با تقدیر از اهمیتی كه خاتمی به كودكان و نوجوانان داشته است، سخنرانی خود را به عنوان یك اتومبیل ران كه مسافرش خاتمی است انجام داد و در این سخنرانی به بیان ویژگی‌های شخصیتی خاتمی پرداخت.

كامبیز روشن روان رییس خانه موسیقی نیز طی سخنانی با سلام بر خاتمی اظهار داشت: راست آمدی، راست گفتی و راست افق رو برو را به انگشت اشارت نشان دادی.

مدح، شایسته‌تر از تو ممدوحی ندارد . اینك ماییم و كلام سپاس. ماییم و روزگار فراق. ماییم و لحظه قدر. به خانه دوست آمده‌ای. دوست همراه و یار ما سید محمد خاتمی .

به گزارش ایسنا در ادامه این مراسم سمیه توحید لو فعال دانشجویی و دانشجوی كارشناسی ارشد با خیر مقدم به خاتمی برای ورود به عرصه جامعه مدنی خاطر نشان كرد كه سپاس از خاتمی سپاس از یك فرد نیست بلكه سپاس از همه كسانی است كه به باور مردم سالاری پرداختند و برای پیشبرد اصلاحات خطر خریدند.

وی خطاب به رییس جمهور اظهار داشت: امروز بیشتر برای سپاس از تلاشهای دولت شما است كه به حق دستاوردهای ارزنده‌ای به دنبال داشته‌ است.

وی اظهار داشت برخورد دانشگاه با شما همواره آمیخته‌ای از سپاس و توقع بوده است. رسالت تاریخی شما به عنوان یكی از محبوبترین چهره‌ها این است كه قدر خود را بدانید. شما به عنوان متفكر جنبش اصلاحات وظایف خطیرتری باید بر عهده بگیرید.

این دانشجو ادامه داد: دانشگاه از شما انتظار دارد ارتباط خود را با دانشگاه و دانشجویان مستحكم كنید و آن را رها نكنید.

رشد فرهنگ عمومی وامدار شماست كه مفاهیم ارزشمندی را وارد عرصه سیاسی و اجتماعی كردید. این عرصه نیازمند حضور مستمر و مداوم است و انتظار حضور بیش از پیش را از شما داریم. شما از رسانه مستقل سخن گفتید و همه ما منتظر رسانه مستقل شما هستیم.

وی خطاب به رییس جمهور ادامه داد: انتظار می‌رود به عنوان شهروند قدرت مند جامعه مدنی را در نقد ساختار قدرت یاری نمایید. بدون شك حرفهایی نگفته دارید كه زمان بازگویی آن رسیده است.

وی افزود: همه ما روزی در كنار شما به شما رای دادیم و روزی دیگر ناظر و منتقد بودیم و امروز سپاسگزار تلاشهایتان و فردا آماده همراهیتان هستیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) مجید مجیدی كارگردان و فیلمساز نیزطی سخنانی با سلام و خسته نباشید به خاتمی گفت: « ما به اقتضای حرفه خود از منظر متفاوتی، به دنیای اطرافمان نگاه می‌كنیم. بدین سبب این تفاوت گاهی غریب می‌نماید و شاید به همین خاطر است كه آنان كه به نگاههای متعارف عادت دارند گاه ما را برنمی‌تابند، گاه درك نمی‌كنند و گاه به دیده شك و سوء ظن در ما می‌نگرند و گاهی هم اظهار تأسف می‌كنند و آهی از نهاد برمی‌كشند، همچون آهی كه عاقلی از دین سفیهی برمی‌كشد و جنس سخن امروز من، از این دست است و نه به ناچار كه به اجبار، چون گونه دیگر نگریستن بر ما سخت است و دشوار و چه باك كه عقلا كه البته سیاستمداران نیز از این خیل شریف‌اند بر ما بخندند.

امروز همه تلاش دارند از توانست‌های شما تجلیل و قدردانی كنند كه البته درست و به حق است. اما من اجازه می‌خواهم از نتوانستن‌های شما قدردانی كنم.

نتوانستید، نه اینكه نمی‌خواستید. نتوانستید، نه اینكه نمی‌دانستید. نتوانستید، چون توانستن به هر قیمتی و بهایی را باور نداشتید. حال دیگر نتوانستن، لغت مناسبی نیست. شارحین لغت در باب تقوا می‌گویند. متقی كسی است كه خویش نگاه می‌دارد و رضای خدا می‌جوید و چه باك كه دیگران او را خوار شمارند كه نمی‌توانند و نمی‌دانند این نتوانستن، از جنس درماندگی نیست كه عین جمع بستن اراده و عمل خود، با رضای خداست امروز شاید زود باشد باید كمی زمان بگذرد باید فاصله‌ای میان ما با رخدادها حادث شود تا وزن، ثقل و اهمیت آن آشكار گردد.

گفتین نگاه ما متفاوت و غیرمعمول است من برای نسل خود، خاطره‌ای از شما دارم. این خاطره مایه افتخار من هنرمند مسلمان ایرانی در این عصر آخرالزمانی است. دور اول ریاست جمهوری را كسی ندید، اگرچه یقین دارم در خلوت چنین بوده، اما در دور دوم، روز ثبت‌نام، بغضی از شما به یاد مانده است. بغضی كه ناگفته‌های بسیار داشت و این روزهای پایانی از تصاویری كه از شما پخش می‌شود چهره‌ای بغایت شاد و خندان دارید و این درس و خاطره بزرگی است. آمدن به قدرت با چشمی گریان در متن از آن با لبی خندان. شما به قدرت دو حد زدید و این دو حد از قدرت و سیاست، تعریف جدیدی می‌دهد. تعریفی كه آن مظاهر نتوانستن‌ها، از ثمرات مبارك آن است. شما قدر آن امانت كه مردم بر دوشتان نهادند نیك دانستید و برای خیانت و كوتاهی و دست بردن در آن، نه به تسمك به دین، نه به فریب لیبرالیسم، نه به خدعه دموكراسی و نه به اسباب دیگر اهل سیاست، اعتنا ننمودید و این البته سبب شد كه پاره‌ای دوستان كم حوصله شما نیز به جمع شاكیان بپیوندند و پاره‌ای از شاكیان پرهیاهوی آغازین نیز در كمند حلقه صدق شما گرفتار آیند و به خیل معترفین قدر و بهای شما، بپیوندند.

از وظایف حرفه كارگردانی، تشخیص لحظه واقعی زندگی از بازی تصنعی آن است. به شما عرض می‌كنم آن بغض و این شادی بی‌شك كارگردان توانایی دارد كه چنین ناب و خالص و ماندگار از آب درآمده.

قطعا آن كارگردان، خدای شما، دین شما، باورهای شما و مرام شما بوده است. باورهایی كه از مكتب علی (ع) و فرزندان معصومش سرچشمه گرفته است. دست مریزاد و خسته نباشید. بابت همه توانستن‌هایی كه به یقین بسیار است و همه نتوانستن‌هایی كه بسیار پربار بود. حق یاورتان.»

در ادامه مراسم تودیع سید محمد خاتمی از سوی جامعه فرهنگی و اندیشمندان كشور‏، دكتر محمد حسین هاشمی حقوقدان و استاد دانشگاه طی سخنانی با تاكید بر اینكه نباید ناكامی‌ها را به پای ناكارآمدی گذاشت از درست اندیشی به عنوان یك نعمت خدایی یاد كرد و اظهار داشت كه این نعمت را در مورد خاتمی شاهد بوده‌ایم.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: خاتمی با طرح گفت‌وگوی تمدنها طی هشت سال گذشته و با نهاد‌مند كردن قانون نهالی با خون دل آبیاری كرد كه امروز ریشه دوانده و به ثمر خواهد رسید

در ادامه فاطمه راكعی به عنوان یك شاعر گریه خاتمی در دومین دوره ثبت نام ریاست جمهوری را یادآور شد و قطعه شعری كه خود در این دوران سروده بود را به عنوان گریه بی صدای خاتمی به اصلاح طلبان به عنوان یاران وی تقدیم كرد.

حسین خسرو جردی نقاش و گرافیست نیز به نمایندگی از سوی قشری كه آنها را صبورترین، همراه‌ترین و بردبارترین جمعیت هنرمند ایران نامید از نقاشان، مجسمه‌سازان، گرافیستها و كاریكاتوریست ها، عكاسان، خوشنویسان، نگارگران، تصویرگران و طراحان ایران نام برد و تاكید كرد كه با شجاعت و بدون وحشت از قضاوتهای كلیشه‌ای بر شانه‌های استوار خاتمی بوسه می‌زند و دستانش را به گرمی می‌فشارد و در اندیشه صلح جو و قلب آكنده از عشق به ایران خاتمی تعظیم می‌كند.

وی ادامه داد: تاریخ مدیریت شما را به عنوان عصر خردگرایی ثبت خواهد كرد. این عصر با خاتمی ایجاد شد و با هوشمندی وی ادامه یافت. جهانی شدن هنر ایران محصول شماست بذر این محصول در دوران انقلاب پاشیده شد، در دوران جنگ جوانه زد ، در انقلاب گل كرد، و امروز به بار نشست.

یوسف ثبوتی دانشمند و فیزیك دان نیز با تقدیر از شعار آزادی مخالف از سوی خاتمی ابراز امیدواری كرد كه توفیق آنچه خاتمی داشت را دیگر بزرگان نیز پیدا كنند.

وی خطاب به رییس جمهور گفت: مرد انصاف هستید، نیك گفتار و نیك كردار بوده‌اید و برای كشور در صحنه بین الملل اعتبار آفریدید.

وی گفت: خاتمی را خوش استقبال كردیم و چه خوش‌تر بدرقه می‌كنیم.

در ادامه این مراسم اشرف گرامی‌زادگان و الهه براهی از فعالان عرصه‌های غیر دولتی و نهادهای مدنی با بیان اینكه طرح جامعه مدنی و توجه خاتمی به این امر از دستاوردهای ارزشمند دولت اصلاحات بوده است به سخنانی در این زمینه پرداختند.

به گزارش ایسنا در ادامه اشكان آوازه طلب به عنوان جوان‌ترین سخنران مراسم به نمایندگی از مجلس دانش آموزی به تقدیر از خاتمی پرداخت و گفت: او آمد و در وطن تحول ایجاد كرد، آمد تا مردمان بفهمند زمان ارباب و رعیتی گذشته و مردم باید بر مردم حكم برانند. امروز نگران رفتن خاتمی هستیم، نگران لبهایمان كه خاموشی بگیرد و امیدواریم نگیرد.نگران گامهایمان كه سستی بگیرد و امیدواریم كه نگیرد. كسی از ما از مهر نپرسد و مجلس دانش‌آموزی نداشته‌باشیم كه بگوییم دوباره می‌سازمت وطن.

وی ادامه داد: تازه می‌فهمیم كه بود چه كرد و چه گفت.

او ادامه داد: خاتمی تو را دوست داریم و یارمان می‌دانیم محال است دیگر مثل تو پیدا كردن. سید تو همواره در قلب تاریخ و وجود ایرانیان خواهی ماند. ما سخت بر این باوریم كه هر صدای پایی صدای رفتن نیست. آقا به جای وداع سلامت می‌گوییم. یادمان باشد و یادمان بماند كه اصلاحات خاتمی شكست نخورد و تا ما هستیم اصلاحات می‌ماند گرچه از ریاست جمهوری تو خداحافظی می‌كنیم اما به تو سلامی دگر می‌گوییم .

به گزارش ایسنا در ادامه این مراسم ایرج راد از هنرمندان تئاتر طی سخنانی اظهار داشت: سلام آقای خاتمی

ما همیشه و همواره به شما سلام كرده‌ایم زیرا ما به خاتمی كه در وزارت ارشاد بود، خاتمی بعد از وزارت ارشاد و خاتمی در دوره ریاست جمهوری سلام می‌كنیم. خاتمی كه یار و یاور ما بود و همیشه به هنرمندان احترام گذاشت. هر زمان خواستیم در مراسم ما حضور یافت و هر كس از میان رفت بدون دعوت به مراسم او آمد و با ما گریست. ما شما را با تمام وجود دوست داریم.

وی تاكید كرد: ما امروز سفارشی نیامده‌ایم بلكه آمده‌ایم به خاتمی عزیز ، بزرگ و حامی هنرمندان سلام بگوییم.

سلام بر شما كه به وجود آورنده خانه‌های مختلف هنر بودید.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: روی صحنه بازی می‌كنیم تا واقعیت ها و حقایق آشكار شود.

در ادامه مراسم تودیع سید محمد خاتمی از سوی اهالی فرهنگ و هنر و اندیشه، كورش نیكنام نماینده اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با قرائت این شعر كه «آن سفركرده كه صد قافله دل همره اوست هركجا هست خدایا به سلامت دارش» بر خاتمی به عنوان بزرگ مرد تاریخ معاصر ایران درود فرستاد.

وی با اشاره به ابراز احساسات سخنرانان و حاضران در این مراسم از آنها به عنوان احساس‌ها و عشقها نسبت به كسی كه عشق به میهن و كشور خود داشت یاد كرد.

نیكنام از سوی جامعه كلیمیان،آشوریان و ارامنه كه همه در گلستان سرسبز ایران زندگی مسالمت آمیزی دارند مراتب سپاسگزاری را خدمت رییس جمهور اعلام كرد و افزود: در این دوران پرافتخار شاهد دست مهر رییس جمهور در دست خود بودیم. حضور ایشان در مراكز اقلیت‌های دینی نماد مهر ایشان به همه اندیشه‌های عرفانی و كسانی بود كه خدا را ستایش می‌كردند. خاتمی ما را به یاد كورش می‌اندازد كه به همه اندیشه‌ها احترام می‌گذاشت و باورشان میداشت.

وی ابراز امیدواری كرد كه گفت‌وگوی ادیان پایدار و پویا باشد.

وی با این بیت شعر سخنان خود را به پایان برد: وفا كنیم و ملامت كشیم و خوش باشیم كه در طریقت ما كافریست رنجیدن.

به گزارش ایسنا، نرگس كریمی خواهر عارف شهید حاج داود كریمی نیز طی سخنانی اظهار داشت: شما در هر عرصه وارد شدید جلوه‌های رسول اكرم را به ما نشان دادید. همه اینها از درون شما جوشید و برای ما این باب باز شد كه ما نیز می‌توانیم موفق شویم . شما فرهنگ ایثار را در برابر ما گشودید و آموختید برای رسیدن به هدف نباید حالت خصمانه داشت. شما باب اخلاق انسانی را به روی ما، ملت ما و جامعه جهانی باز كردید. یادآوری كردید مسئله مهم بعثت پیامبر و مكارم اخلاقی كه پیامبر برای اتمامش آمده بود. شما در دوره وانفسای بحران اخلاقی، اخلاق را به بشریت معرفی كردید تا بشریت معنای اخلاق و فضیلت اخلاقی را بفهمند و اخلاق انسانی كه در سطح جهانی حذف شده یا كمرنگ شده بود را احیا نمودید.

وی ادامه داد: شما معلم واقعی جامعه از جمله ما فرهنگیان بودید و به ما یاد دادید كه ارتباط موثر یعنی چه. شما مهارتهای زندگی صحبت، همدلی، همزبانی و احترام به همگا ن را به ما آموختید و یاد دادید كه چگونه زیبایی‌ها را بشناسم و چگونه به حق و حقوق دیگران احترام بگذاریم و چگونه گفت‌وگو كنیم.

وی خاطر نشان كرد : شما از بدو ورود خود توجه ویژه ای به قشر زنان داشتید و به قابلیت‌ها و مشكلات زنان و جوانان توجه نشان دادید و فرمودید در كنار تجلیل از زنان باید راهكارهای زندگی بهتر را برای آنها یافت.

نرگس كریمی گفت: ما فرهنگیان امید آن داریم كه با رهنمنون های شفاف و روشن شما در جهت آموزش و پرورش خلاق گام برداریم و آنچه از شما یافتیم عملی سازیم ورود شما را به عرصه فرهنگ و اندیشه تبریك می‌گویم و تشكر ویژه‌ای از سوی همسران ایثارگران گران و شهدا از شما دارم.

در زمان سخنرانی شخصیت‌های هنری و فرهنگی، كودكان خردسال با رساندن خود به رییس‌جمهور روی وی را می‌بوسیدند كه رییس‌جمهور نیز با نوشتن پی‌نوشت‌هایی - بر نقاشی یا نامه‌های كوتاهشان - مبنی بر آرزوی موفقیت برای آن‌ها، ابراز لطف‌شان را پاسخ می‌گفت.

به دلیل كمبود وقت همه كسانی كه قرار بود این مراسم سخنرانی كنند موفق به سخنرانی نشدند.

همچنین برخی درخواست سخنرانی حجاریان شدند و دقایقی برای وی دست زدند. سپس از رییس جمهور دعوت شد كه مورد تشویق پیاپی حضار قرار گرفت و در آغاز سخنان خود از صادقیان، مجری این مراسم تقدیر كرد كه زمان زیادی را به روی پا ایستاده بود.

شخصیت‌هایی از جمله سیدحسن خمینی، موسوی بجنوردی، موسوی لاری، احمدمسجد جامعی، صفدر حسینی، مجید انصاری، زهرا شجاعی،‌ محمدرضا عارف، علی خاتمی، سیدمحمدعلی ابطحی، محمد شریعتمداری ، مرتضی حاجی ، مصطفی معین، عزت‌الله سحابی، رسول منتجب نیا، بهزاد نبوی، محمدرضا خاتمی، شیبانی، خانیكی؛ حجاریان، شركا، صفایی فراهانی، عبدالعلی زاده، شیركوند، شریف زادگان، تعدادی از نمایندگان مجلس هفتم، برخی از نمایندگان مجلس ششم، شخصیت‌های هنری، استادان علوم ارتباطات، استانداران، معاونان وزیران، نمایندگان اقلیت‌های مذهبی و ... در این مراسم كه تا حدود ساعت 22 به طول انجامید حضور داشتند.

برگرفته از سایت WWW.ISNA.IR