تبیان، دستیار زندگی
اینجا حاکمیت با خاک است. آنقدر که نه انسان در سرزمین کلوت و لوت حق حیات دارد، نه گیاه و نه هیچ جاندار دیگری. شاید اگر كمی دل به خرافات و خیالات قدیمی ها بدهیم، ما هم بگوییم که شهر کلوت ها را ارواح قبضه کرده اند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهر ارواح

کلوت

شهرت کلوت ها معمار ندارد. خیابان ها، ساختمان ها و هر چیزی که رنگ و بویی از خشت و گل های سر هم شده داشته باشد، به دست معمار طبیعت ساخته شده است. بناهایی از خاك و باد و آب...

اینجا حاکمیت با خاک است. آنقدر که نه انسان در سرزمین کلوت و لوت حق حیات دارد، نه گیاه و نه هیچ جاندار دیگری. شاید اگر كمی دل به خرافات و خیالات قدیمی ها بدهیم، ما هم بگوییم که شهر کلوت ها را ارواح قبضه کرده اند! ارواحی که شب ها با صداهایی وهم انگیز فریادشان موجودات دیگر را از خود می رانند و از کویر دور می کنند! درست مثل همان چیزی که مردم آبادی های اطراف درباره کلوت فکر می کردند.

شاید اگر كمی دل به خرافات و خیالات قدیمی ها بدهیم، ما هم بگوییم که

شهر کلوت ها را ارواح قبضه کرده اند! ارواحی که شب ها با صداهایی

وهم انگیز فریادشان موجودات دیگر را از خود می رانند و از کویر دور می کنند!

کلوت

قدیمی های کویر می گفتند که در کلوت، ارواح تمام راه ها را بر مسافران بسته اند. آنها با طبیعتی که هر لحظه به شکل فریبنده ای تغییر چهره می دهد، شرایط را برای گم شدن و بلعیدن شما مهیا كرده اند! امروز اما می دانیم که روح، همان باد و زوزه کشدار آن در کویر است، که البته این هم چیزی از احتمال گم شدن شما در کویر، کم نمی کند. با این حال اگر دوست دارید این کویر شگفت انگیز را ببینید، باید سری به كویر لوت در كرمان بزنید. در لوت مركزی شما فرصت این را دارید که نمك زار، تپه های شنی (رمل)، ریگوزار و از همه مهمتر كلوت ها را ببینید. کلوت ها از مركز لوت تا غرب آن كشیده شده اند. ساختمان های کوچک و بزرگی که با فرسایش شدید آبی و بادی، در گوشه گوشه صحرا به وجود آمده اند و یکی از زیباترین جاذبه های کویری دنیا به شمار می روند. آنها قسمتی از حاشیه غربی دشت لوت را درسطحی به عرض ٨٠ كیلومتر و طول ١٤٥ كیلومترپوشانده اند و تنها حاکمان خاک خشک کویر هستند.

قانون شهر کلوت ها بر تغییر و ناپایداری است. ناپایداری طبیعت، ناپایداری بنا، ناپایداری انسان حتی! شاید به همین دلیل است که اگر دو بار به کلوت سفر کنید، تصویر بناهای این شهر را هر بار یک طور جدید می بینید. بناهایی که آب و خاک و باد هر روز طرح تازه ای برای ساختن آن دارند

کلوت

قانون شهر کلوت ها بر تغییر و ناپایداری است. ناپایداری طبیعت، ناپایداری بنا، ناپایداری انسان حتی! شاید به همین دلیل است که اگر دو بار به کلوت سفر کنید، تصویر بناهای این شهر را هر بار یک طور جدید می بینید. بناهایی که آب و خاک و باد هر روز طرح تازه ای برای ساختن آن دارند!

اما این تنها جاذبه کویر لوت نیست. در كویر لوت مجموعه ای از تمام زیبایی هایی كه هر گردشگر كویر دوست دارد، دیده می شود. نمكزارهایی با كرت بندی شش ضلعی، تپه های شنی (رمل)، كلوت ها و رود کال شور... یعنی همان رودی كه از كوه های مزار سرچشمه می گیرد و بعد از عبور از دل كویر، با تبخیر شدن و فرو رفتن در اعماق كویر ناپدید می شود و تنها رد سفید نمک از آن باقی می ماند. بنابراین اگر هنوز هم برای دیدن متنوع ترین کویر دنیا اقدام نکرده اید، تا وقت سفر تمام نشده، دست به کار شوید. وگرنه از نیمه خرداد به بعد که شرایط برای کویر نوردی دشوار می شود، مجبورید آرزوی کویر رفتن را تا معتدل شدن هوا به تاخیر بیندازید!


گروه گردشگری تبیان- آرزو رستم زاد