تبیان، دستیار زندگی
:/‌1/ مجلس قدرت منتشر است و ریاست جمهوری قدرت متمركز بنای مادر هر سه‌ دوره مجلس بر همدلی، همكاری و تلاش برای شناخت درست نیازهابود حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد خاتمی صبح روز سه‌شنبه برای آخرین بار به عنوان رییس‌جمهور برای ارا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین حضور رییس‌جمهور در مجلس:/‌1/


مجلس قدرت منتشر است و ریاست جمهوری قدرت متمركز

بنای مادر هر سه‌ دوره مجلس بر همدلی، همكاری و تلاش برای شناخت درست نیازهابود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد خاتمی صبح روز سه‌شنبه برای آخرین بار به عنوان رییس‌جمهور برای ارائه گزارش عملكرد هشت ساله خود در مجلس شورای اسلامی حاضر شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان(ایسنا) سیدمحمد خاتمی در آغاز سخنان خود خاطرنشان كرد كه به بركت انقلاب اسلامی با توجه به موقعیتی كه مجلس شورای اسلامی در این نظام دارد هر رییس‌جمهوری كار خود را با مجلس آغاز می‌كند یعنی پس از تنفیذ، تحلیف در مجلس یكی از اجزای استقرار ریاست جمهوری است و پس از آن ریاست جمهوری موظف است برای همكاران خود و اداره‌ی كشور از مجلس رأی اعتماد بگیرد و من نیز این افتخار را داشتم كه كار خود را با مجلس شروع كنم.

وی خاطرنشان كرد: در بین روسای جمهور من این موقعیت دل‌انگیز نصیبم شد كه آخرین روز كاری خود را نیز در مجلس و در بین نمایندگان محترم بگذرانم. این آغاز و فرجام را به فال نیك می‌گیرم و برای همه‌ی مسوولان نمایندگان مجلس و رییس‌مجلس و دولت و رییس‌دولت آینده آرزوی موفقیت دارم.

وی با تاكید بر اینكه جایگاه مجلس در یك نظام مردمسالار تشریفاتی نیست بلكه ركن و مبنای نظام مردمسالار است، اظهار داشت: درست است كه هم مجلس مركز قدرت است و هم ریاست جمهوری و هم دولت، ولی هر دو با رای مردم انتخاب می‌شوند و این مردم هستند كه برای سرنوشت خود تصمیم می‌گیرند. این ذات مردمسالاری است.

وی در عین‌حال اظهار داشت: مجلس قدرت منتشر است و ریاست جمهوری قدرت متمركز. درست است كه رییس قوه‌ی مجریه در جایگاه ریاست جمهوری نیز هست ولی موقعیت و اختیارات و وظایف ویژه دارد و معتقدم مهمترین آن، مسوولیت اجرای قانون اساسی است. این در حالیست كه در مقایسه با قدرت منتشره و متمركز سازوكار تضمین مردمسالاری در هر نظام این است كه قدرت متمركز پاسخگوی به قدرت منتشر باشد تا از هرگونه خودكامگی و سوءاستفاده از قدرت كاسته شود. این از دستاوردهای خوب انقلاب اسلامی است كه باید از آن پاسداری كنیم.

خاتمی اظهار داشت: مجلس نیز مهمترین رسالتش شناخت و دفاع از حق حاكمیت ملت است كه از جمله در وظایف و اختیارات مجلس متجلی است و به همین دلیل مجلس مركز قانونگذاری است و هیچ مركز و نهاد دیگری چنین حقی ندارد و تعیین انتظام و آهنگ جامعه با مجلس است. مجلس حق دارد در همه جا و همه‌ی كارها تحقیق و تفحص كند و نظارت خود را بر همه‌ی اركان اعمال نماید.

وی یادآور شد: در مجلس ششم هنگامی كه بحث در مورد تحقیق و تفحص از نهادهای وابسته به رهبری مطرح شد ایشان با اظهار نظر صریح خود این حق مسلم را به رسمیت شناختند. ما نیز باید با پاسداری از این موقعیت بكوشیم آنچه بدست آوردیم را حفظ كنیم، نقایصش را مرتفع، دموكراسی و مردمسالاری دینی را مستحكم سازیم.

خاتمی با بیان اینكه در طول مسوولیت خود با سه مجلس ششم و هفتم سر وكار داشته، خاطرنشان كرد كه در طول این مدت تمام تلاشش بر این بوده كه جایگاه و پایگاههایی كه نهادهای مختلف دارند محفوظ بمانند و همه‌ی تلاش وی و همكارانش در ادای این حق مسلم بوده است.

رییس جمهور با بیان اینكه در این زمینه وی و همكارانش در هر سه مجلس موفقیت‌هایی را بدست آورده‌اند، اظهار داشت كه بنای ما بر همدلی، همكاری و تلاش برای شناخت درست نیازها بود.

وی با سپاسگزاری از همه‌ی نمایندگان سه دوره‌ی مجالس پنجم، ششم و هفتم از روابط خوب بین قوه‌ی مقننه و مجریه در هر سه دوره یاد و با سپاسگزاری از خدا همچنین از ناطق نوری، مهدی كروبی و غلامعلی حدادعادل به عنوان روسای این سه دوره‌ی مجلس تشكر كرد و به ویژه برای نمایندگان، هیات رییسه و رییس مجلس هفتم آرزوی موفقیت و سلامت كرد.

خاتمی قبل از شروع به ارائه‌ی گزارش عملكرد هشت ساله‌ی دولت خود خاطرنشان كرد كه قرار بود ناهار امروز را – نه شام آخر – مهمان دوستان در مجلس باشد ولی تقدیر چیز دیگری را رقم زده ولی با این حال همیشه در خدمت مردم است.

در آغاز سخنان رییس جمهور، رییس مجلس شورای اسلامی از نمایندگانی كه در صندلی‌های ردیف‌ اول مجلس نشسته بودند خواست تا جای خود را تغییر دهند تا وزراء دولت بتوانند در این جایگاه قرار بگیرند.

بر اساس ماده 198 قانون برنامه توسعه سوم رییس جمهور موظف است همه ساله گزارش نظارت و ارزیابی و پیشرفت هر سال از اجرای قانون برنامه را به مجلس عرضه كند.