تبیان، دستیار زندگی
تمهیدی برای نگهداری مجسمه‌هایمان نداریم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمهیدی برای نگهداری مجسمه‌هایمان نداریم

تمهیدی برای نگهداری مجسمه‌هایمان نداریم

یک مجسمه‌ساز معتقد است تمهیدات لازم برای مراقبت از مجسمه‌ها اندیشیده نشده‌ و فقدان این آثار از نظر معنوی ضایعه‌ای جبران ناپذیر است.

یک مجسمه‌ساز معتقد است تمهیدات لازم برای مراقبت از مجسمه‌ها اندیشیده نشده‌ و فقدان این آثار از نظر معنوی ضایعه‌ای جبران ناپذیر است.

محمدرضا ذبیح الله زاده، مجسمه سازی که در اولین سمپوزیوم مجسمه سازی ایران شرکت کرده در مورد سرقت سریالی مجسمه‌های تهران به خبرنگار مهر گفت: ایتالیاییها اگر یک میخ را در یک میدان بکارند دو نگهبان برای محافظت از آن می‌گذارند ولی ما تمهیدات لازم را برای نگهداری مجسمه‌هایمان انجام ندادیم.

وی افزود: باید مجسمه‌ها را در جایی نصب می‌کردیم که مسائل امنیتی در نظر گرفته می‌شد. برنز یک شیء گران است و حداقل کاری که می‌توانستیم انجام دهیم این بود که در فضایی مناسب آثار را نصب می‌کردیم که امکان نگهبانی از آنها وجود داشت یا اگر می‌توانستیم کسانی را برای مراقبت از آنها می‌گماردیم.

ذبیح الله زاده با بیان اینکه مجمسه‌ها باری به ‌هر جهت نصب شده اند افزود: باید از طریق فرهنگی سعی کنیم مردم را نسبت به نگهداری از آثار ارزشمندی همچون مجسمه‌هایمان که در حقیقت جز میراث فرهنگی ما نیز هستند جلب کنیم. با اینکه این مجسمه‌ها به هنرمندان بزرگ ما تعلق داشتند اما نباید فراموش کنیم تنها ارزش مادی آنها مهم نیست و فقدان آنها از لحاظ معنوی ضایعه‌ای جبران ناپذیر است.

چند هفته از اعلام خبر سرقت‌ مجسمه‌های پایتخت می‌گذرد. خبری که نه تنها هنرمندان تجسمی بلکه شهروندان تهرانی را نیز با شوک مواجه کرد. مخصوصا زمانی که برخی از مسئولان و مجسمه‌سازان عنوان کردند این آثار به دلیل سنگینی باید توسط جرثقیل حمل شوند.

اینکه مجسمه‌هایی در مکانهای عمومی و پرترددی مثل پارک ملت، پارک ایرانشهر، بلوار استاد معین و..در ایام نوروز و چند ماه اخیر به سرقت رفته‌ باشند و بعد از چندین هفته خبر سرقت آنها منتشر شود اتفاق نادر و عجیبی است.

یکی دیگر از نکاتی که باعث سردرگمی در این میان شده نبود خبر دقیق مبنی بر تعداد مجسمه‌هایی است که ربوده شده‌اند. مسئولان سازمان زیباسازی در تازه‌ترین واکنشها اعلام کرده‌اند چهار مجسمه‌ای که اعلام شده بود به سرقت رفته‌اند برای مرمت به جای دیگری منتقل شده‌اند و در این فاصله خبرهایی مبنی بر دستگیری چند مظنون و در اختیار داشتن فیلم سرقت یکی از مجسمه‌ها روزنه امیدی برای افشای نام سارقان به وجود آورد.

با این‌ حال با وجود گذشت حداقل دو هفته از خبر سرقت مجسمه‌ها هنوز هیچ اطلاعات موثقی از سارقان منتشر نشده و همین باعث شده است مجمسه‌سازان نسبت به ادامه این روند نگران شوند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی