تبیان، دستیار زندگی
به یاد سالهای دور حضور در جشنواره کن سهم سینمای ایران از شصتوسومین جشنواره فیلم کن سهمی اندک است که تناسب چندانی با سالهای اوج سینمای ایران در عرصه بینالملل ندارد. به گزارش خبرآنلاین، جشنواره فیلم کن در حالی این روزها برگزار میشود که مانند سالهای اخی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رونوشت برابر اصل نیست

عباس کیارستمی

 کیارستمی همواره در فیلمسازی خود نوعی از هوشمندی را داشته که ایرانیان توانستهاند به فیلمها و آثار او ببالند و امیدوارم امسال هم ایشان نماینده شایسته سینمای ایران در کن باشد

سهم سینمای ایران از شصتوسومین جشنواره فیلم کن سهمی اندک است که تناسب چندانی با سالهای اوج سینمای ایران در عرصه بینالملل ندارد.

به گزارش خبرآنلاین، جشنواره فیلم کن در حالی این روزها برگزار میشود که مانند سالهای اخیر فیلمی ایرانی در بخش اصلی و حتی بخشهای جنبی جشنواره حضور ندارد و فیلم کیارستمی هم تنها به دلیل نام این فیلمساز ایرانی یاد ایران را در کن شصت و سوم زنده نگاه میدارد.

هرچند این حضور از نگاه مدیران سینمای ایران تفاوت چندانی با نمایش اثری به نمایندگی از سینمای ایران در این جشنواره بینالمللی ندارد. جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشست خبری خود با خبرنگاران با تاکید بر وجود محدودیتهایی جدید برای مشارکت فیلمهای ایرانی در جشنوارههای بینالمللی، نمایش فیلم کیارستمی را در کن اتفاقی مرتبط با سینمای ایران دانست و گفت: «وقتی فیلمی از فیلمسازی وطندوست در جشنواره کن به نمایش در میآید تفاوت چندانی با نمایش فیلمی ایرانی در این جشنواره ندارد.»

احمد میرعلایی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز نظری مشابه با شمقدری دارد. او در گفتوگو با خبر در مورد این حضور اظهار داشت: « کیارستمی همواره در فیلمسازی خود نوعی از هوشمندی را داشته که ایرانیان توانستهاند به فیلمها و آثار او ببالند و امیدوارم امسال هم ایشان نماینده شایسته سینمای ایران در کن باشد.»

میرعلایی در مورد اینکه فیلم کیارستمی به عنوان نماینده سینمای ایران در کن به نمایش درنمیآید و این مسئله فرصتی را از سینمای ایران دریغ میکند نیز، گفت: «عباس کیارستمی کارگردان صاحبنامی است که همه او را با توجه به سابقه فیلمسازیاش به عنوان سینماگری ایرانی میشناسند و طبیعی است کیارستمی فیلمهای بعدی خود را به فراخور قصهاش در ایران میسازد. بدیهی است بنیاد فارابی نیز حمایت خود را از فیلمسازانی همچون کیارستمی دریغ ندارد.»

هرچند که مدیران سینمای ایران کیارستمی را نماینده ایران در کن میدانند اما روشن است که فیلم این فیلمساز به تهیهکنندگی شرکت MK2 و با حضور عوامل و بازیگران خارجی تولید شده است و فارغ از ایرانی بودن کارگردان ارتباطی با سینمای ایران ندارد.

بازار کن

بنیاد سینمایی فارابی به همراه بخشهای خصوصی بخشی از فیلمهای ایرانی را در بازار کن امسال عرضه کردهاند؛ بازاری که به تعبیر برخی از نمایندگان ایرانی حاضر در آن رونق و شور و حال سال‌های گذشته را ندارد؛ مسئلهای که سال قبل نیز با عنوان وجود بحران اقتصادی به آن اشاره میشد.

15 غرفه در بازار فیلم امسال به نمایندگان ایران اختصاص یافته که به منظور خرید و فروش آثار سینمایی میزبان شرکت‌کنندگان جشنواره‌ی فیلم کن هستند.

علاوه بر غرفه‌ خانه سینما که به‌عنوان نماینده‌ جامعه اصناف سینمای ایران در بازار فیلم حضور یافته، بنیاد سینمایی فارابی، حوزه‌ هنری، شرکت‌های به‌نگر، فیلمیران، فیروزه، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، شهرزاد مدیا، مرکز انیمیشن آریا، صدا و سیما و فیلمسازان مستقل ایرانی نیز در بازار فیلم حضور چشمگیری دارند. همچنین شرکت‌های تصویر دنیای هنر، قرن بیست و یکم، هنرنمای پارسیان و سینما 24 که در حوزه سینمای خانگی فعالیت می‌کنند باعث شده است تا حضور ایران در این بازار تنوع بیشتری به خود بگیرد.

شرکت شهرزاد مدیا  به مدیریت کتایون شهابی که به‌عنوان یکی از فعال‌ترین شرکت‌های خصوصی ایرانی در بازارهای بین‌المللی شناخته می‌شود نیز با عرضه 17 فیلم در قالب‌های مستند و داستانی در بازار حضور یافته است. فیلم‌های «حیران»، «مرد چای» و «مسجد اصفهان» از جمله آثاری هستند که در غرفه‌ این پخش‌کننده به چشم می‌خورد. «پرسه در مه»، «بدرود بغداد»، «آناهیتا»، «خانواده ارنست« و «سمفونی ایران» نیز از جمله آثاری هستند که از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به چتر سینمای ایران در بازار فیلم آورده شده‌اند.

شرکت فیروزه، به مدیریت محمد آفریده نیز با فیلم «خرمشهر»، ساخته‌ مسعود بخشی در بازار فیلم حضور یافته است. در بخش دیگری از چتر سینمای ایران نیز شرکت فیلمیران به مدیریت غلامرضا موسوی حضور یافته که به ارائه‌ مجموعه‌ای از آثار تولید شده در این دفتر فیلم‌سازی می‌پردازد.

فیلم‌سازان مستقل ایرانی با مدیریت محمد اطبایی شرکت فعال دیگری‌ است که فیلم‌های «طلا و مس»، «لطفا مزاحم نشوید»، «چیزهایی هست که نمی‌دانی» و «فصل باران‌های موسمی» را در بازار فیلم عرضه می‌کند.

بنیاد سینمایی فارابی که به ‌طور سنتی اصلی‌ترین پخش‌کننده‌ فیلم‌های ایرانی در سطح جهان به شمار می‌رود امسال 12 فیلم جدید ایرانی را در چتر سینمای ایران عرضه می‌کند. «چهل سالگی»، «آل»، «کیمیا و خاک»، «عصر روز دهم»، «ترانه‌ کوچک من»، «شکارچی شنبه»، «خواب‌های دنباله‌دار»، «راه آبی ابریشم»، «طهران تهران»، «شب واقعه»، «ملک سلیمان» و «وقتی همه خوابیم» آثاری هستند که توسط بخش بین‌الملل بنیاد فارابی جهت عرضه در بازار به کن آورده شده‌اند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی