تبیان، دستیار زندگی
33 سال قبل ریدلی اسكات با فیلم «دوئل‌كنندگان» به جشنواره فیلم كن رفت و جایزه بهترین فیلم جشنواره را دریافت كرد و حالا پس از ساخت بیش از 40‌فیلم و سریال تلویزیونی این كارگردان باتجربه با فیلمی پرخرج به این جشنواره پرزرق‌وبرق برگشته است. به گزارش همشهری ،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گلادیاتور در انگلستان

گلادیاتور در انگلستان

كن بازار خوبی است. ما فیلم می‌سازیم و بعد به‌دنبال خریدارش می‌گردیم. مهم نیست بودجه این فیلم‌ها بالا باشد یا اینكه ارزان ساخته شده باشند

33 سال قبل ریدلی اسكات با فیلم «دوئل‌كنندگان» به جشنواره فیلم كن رفت و جایزه بهترین فیلم جشنواره را دریافت كرد و حالا پس از ساخت بیش از 40‌فیلم و سریال تلویزیونی این كارگردان باتجربه با فیلمی پرخرج به این جشنواره پرزرق‌وبرق برگشته است.

به گزارش همشهری ، اسكات 72‌ساله در مورد كن و فیلم جدیدش «رابین‌هود» كه پنجمین كار مشتركش با راسل‌كرو است، می‌گوید: كن بازار خوبی است. ما فیلم می‌سازیم و بعد به‌دنبال خریدارش می‌گردیم. مهم نیست بودجه این فیلم‌ها بالا باشد یا اینكه ارزان ساخته شده باشند. اگر این فیلم‌ها به فروش نرسند ارزشی ندارند. زمانی كه فیلم دوئل‌كنندگان در جشنواره كن به این موفقیت دست پیدا كرد اكران آن در آمریكا تنها در 7 شهر و با 7 كپی انجام شد!

اسكات در این زمینه می‌گوید: آن زمان تصور می‌كردم این امر عادی است و البته با این فیلم به دنیای سینما معرفی شدم و تا به حال چیزهای زیادی در مورد تجارت سینما یاد گرفته‌ام.

در نسخه جدید اسكات از داستان نخ نمای رابین‌هود، راسل‌كرو و كیت بلانچت (در نقش ماریان) بازی می‌كنند.  از زمانی كه استودیو یونیورسال حقوق اقتباس فیلمنامه ناتینگهام را در اختیار گرفت  این فیلم دچار تغییرات زیادی شد. این فیلمنامه نگاه سمپاتیكی به داروغه ناتینگهام داشت اما به سفارش برایان گریزر دچار بازنویسی‌های متعددی شد تا چیزی كه او به‌عنوان نسخه گلادیاتوری رابین‌هود می‌خواست فراهم شود.

اسكات این تغییرات را كاملا تأیید می‌كند و می‌گوید: فیلمنامه ناتینگهام درست شبیه سریال «سی‌اس‌ای»  در زمان جنگ‌های صلیبی بود و من از خودم می‌پرسیدم چرا باید اصلا چنین فیلمی ساخت و اگر قرار است قهرمان فیلم رابین هود باشد چرا نام فیلم ناتینگهام است ؟این شد كه ما فیلمنامه را از صفحه اول بازنویسی كردیم و داستانی تازه نوشتیم. رابین‌هود ما كاملا شرایط رابین‌هود واقعی را دارد و برای حضور در جشنواره‌ای چون كن مناسب است.

رابین‌هود اسكات و كرو فاصله زیادی با جنگل‌های شروود دارد كه مكانی برای سرقت از ثروتمندان و كمك به فقرا بود و پیش از این داگلاس فربنكس، كوین‌كاستنر، ریچارد گرین، شون‌كانری و ارول فلین در آن سكونت داشتند.

حالا نام واقعی رابین‌هود، رابین لانگ استراید است و در ارتش ریچارد شیردل تیراندازی قهار است و پس از مرگ پادشاه از فرانسه به انگلستان باز می‌گردد و از هویت یك سرباز مرده استفاده می‌كند.

لانگ استراید با همراهی سایر همرزمانش در ارتش ریچارد به مبارزه با فساد و دزدی‌های شاه جان می‌پردازد و در همین حال فرماندهی ارتشی را بر عهده دارد كه حمله جدی فرانسوی‌ها به انگلستان را دفع می‌كنند.

راسل كرو برای پنجمین بار پس از فیلم‌های «گلادیاتور»، «سال خوب»، «گنگستر آمریكایی»، «مجموعه دروغ‌ها» هنرپیشه اصلی اسكات است: ما سلیقه مشابهی داریم و ایده‌هایمان نزدیك به هم است. او خیلی زود عصبانی می‌شود و من هم این عادت را دارم و همین موضوع باعث می‌شود تا كار با آدم‌های ناشی حتی اگر دستمزد خوبی هم داشته باشد را قبول نكنیم.

اسكات كه بیشتر برای شكوه بصری فیلم‌هایی چون بلید‌رانر یا «بیگانه» مشهور است گاهی اوقات آماج انتقادهایی هم بوده است از جمله اینكه در برخی از فیلم‌ها به اندازه‌ای به جزئیات بصری دقیق شده كه از پرداخت خوب شخصیت‌ها و قصه غافل مانده است اما در سال‌های اخیر اكثر فیلم‌های او به جز سال خوب یا مجموعه دروغ‌ها با استقبال تماشاگران مواجه شده‌اند.

اسكات كه در منطقه ساوث‌شیلد انگلستان به دنیا آمده و بزرگ شده، در كالج سلطنتی هنر از رشته طراحی فارغ‌التحصیل شد و با ساخت فیلم كوتاه «پسری روی دوچرخه» نخستین تجربه سینمایی‌اش را پشت سر گذاشت، هر چند كه بازیگران این فیلم برادرش تونی و پدرش بودند.

مدتی بعد به‌عنوان طراح صحنه به بی‌بی‌سی پیوست و در همان سال‌ها كار ساخت تیزرهای تبلیغاتی را آغاز كرد: شاید خوش شانس بودم كه در آن دوره به سراغ كار تیزر‌سازی‌ رفتم چون تبلیغات تجاری نفوذ زیادی پیدا كرده بود و می‌توانست بر فروش هر جنسی تأثیر‌گذار باشد. ما-آلن‌پاركر، آدریان‌لین و برادرم تونی- كارهای تبلیغاتی زیادی می‌كردیم و به‌نظرم این تیزرها در سال‌های بعد تأثیر زیادی روی فیلم‌ها و نحوه تدوین‌شان داشت. من بیش از 2هزار تیزر ساخته بودم و وقتی نخستین فیلم بلندم را ساختم به‌نظرم كار چندان دشواری انجام نداده بودم.

ساخت دوئل‌كنندگان به‌عنوان نخستین فیلم اسكات بیش از 5‌سال زمان برد اما پس از آن اسكات با ساخت 2 فیلم علمی- تخیلی بیگانه و بلید‌رانر نام خود را به‌عنوان یكی از پیشگامان این ژآنر جاودانه كرد. با تمام اینها فیلم‌های او تا سال‌1990 كه فیلم «تلما و لوییز» را ساخت، در گیشه موفق نبودند. اسكات برای این فیلم نامزد دریافت اسكار كارگردانی شد ولی 3 فیلم بعدی او فتح بهشت، نهنگ سفید و G.I. Jane-  شكست سختی خوردند.

اسكات تا سال‌2000 و اكران گلادیاتور تقریبا كارگردانی فراموش شده بود اما احیای صندل‌ها و شمشیرها با این فیلم،  او را به شرایط رؤیایی در صنعت سینما رساند. فیلم 12‌جایزه اسكار دریافت كرد و اسكات هم اسكار بهترین كارگردانی كه شاید چندین دهه در اعطای آن وقفه افتاده بود را دریافت كرد.

او 2سال بعد برای كارگردانی «سقوط بلك هاوك» بار دیگر نامزد دریافت اسكار شد. او در حال حاضر روی اقتباس سینمایی از سه‌گانه Red Riding و همچنین پیش داستانی بر فیلم بیگانه كار می‌كند: به‌نظرم تعداد دنباله‌های ساخته شده كافی است و می‌خواهم پیش داستانی در مورد روزهای پیش از حضور شخصیت سیگورنی ویور روایت كنم. این داستان در سال‌2085 می‌گذرد و برای نخستین بار به نحوه پیدایش این موجود پرداخته می‌شود.

البته اسكات ساخت دنباله‌ای بر فیلم رابین‌هود را درصورت استقبال علاقه‌مندان سینما بعید نمی‌داند و حتی داستان آن را در ذهنش پرورانده است: در این فیلم شاه جان در نبردی نهایی با رابین‌هود شركت می‌كند و مردم كه از شرایط زندگی راضی نیستند همگی از رابین‌هود حمایت می‌كنند هر چند كه چنین روایتی اصلا در تاریخ وجود ندارد!

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی