تبیان، دستیار زندگی
*** تاریخ قضاوت می‌كند * منت از آن ملتی است كه به خدمتگزاران خود اعتماد می‌كند خاتمی تأكید كرد:« حتی اگر در روند انتخابات هم اشكال داشته باشیم باید اصل واگذاری قدرت با رأی مردم را پاسداری و تقویت كنیم.» به گزارش خبرنگار خبر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاتمی در آخرین سخنرانی در سمت رئیس جمهور


*** تاریخ قضاوت می‌كند

* منت از آن ملتی است كه به خدمتگزاران خود اعتماد می‌كند

خاتمی تأكید كرد:« حتی اگر در روند انتخابات هم اشكال داشته باشیم باید اصل واگذاری قدرت با رأی مردم را پاسداری و تقویت كنیم.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد خاتمی بعد از ظهر امروز(سه‌شنبه) درجمع كاركنان نهاد ریاست جمهوری با اشاره به سخنان نوروزی خود، یادآور شد:« نوروز امسال گفتم كه بهار نشانه‌ی زندگی و طراوت است اما برای انسان هر بهار كه می‌گذرد لایه‌ای از غبار كهنگی بر دل و جان می‌نشیند. بهار برای طبیعت آغاز و رویش و برای انسان گذر عمر است. عمر ما در این جهان كوتاه و كوتاهتر از آن مسوولیت‌هایی است كه بر عهده‌ی ما گذارده می‌شود.»

وی ادامه داد:« الحمدالله در ایران این گونه نیست كه سمتها ارثی و مادام‌العمر باشد و اگر كسی سر كار آمد مردم مجبور باشند برای همیشه او را تحمل كنند. این از بركات جمهوری اسلامی است كه مردمسالاری یعنی تبدل و جابجایی قدرت بدون توسل به زور را پذیرفته است و با انتخاب مردم این جابجایی صورت می‌گیرد.»

وی خطاب به حاضران در این مراسم كه در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری برگزار می‌شد، خاطرنشان كرد:« بعضی از شما شاید دوران نخست وزیری شهید رجایی و شهید باهنر كه نسبتا كوتاه بود و دوران نخست وزیری مهندس موسوی كه نسبتا طولانی بود و نهاد كلا در اختیار نخست وزیر قرار داشت را یادتان هست. پس از آن نیز هشت سال دوره‌ی آقای هاشمی بود كه شاید خیلی یا بخشی از شما همكاری خود را با نهاد را در این دوران آغاز كردید.آنچه رخ داد با تمام فراز و نشیب‌ها این بوده است كه نهاد همواره در تلاش و كوشش بوده و بخش قابل توجهی از مسوولیتهای بزرگ مسوول اجرایی كشور بر عهده‌ی شما بوده است كه زیاد هم پیدا نیستید؛ زیرا این رییس جمهور و نزدیك‌تران هستند كه در معرض دید و انتقادها قرار دارند.»

خاتمی گفت:« اگر برخی قضاوتهای نادرست وجود نداشت لازم بود برای نهاد و كارمندان نهاد امتیازات ویژه قائل شویم زیرا با توجه به مسوولیت سنگینی كه دارند استحقاق بیشتری نیز دارند و این در حالیست كه خیلی از خدمات را به بخش دیگری از دولت و حتی مجلس و قوه‌ی قضاییه نیز می‌دهند.»

وی با بیان اینكه كارمند نهاد بودن خود به خود معذوریت‌هایی دارد، اظهار داشت:« خیلی هم غیرعادلانه نیست كه مورد توجه و كمك بیشتر قرار بگیرند و این درست است كه روح بزرگ شما برخی از جوها و احساسها و تهمتهای نابجایی كه به نهاد زده می‌شود را نپذیرد. چراكه شما با توقع كمتر و محدودیت بیشتر زحمات فراوان كشیدید.»

خاتمی از كارمندان نهاد به خاطر هشت سال همكاری و همراهی و تحمل و كوشش بی‌دریغ‌شان تشكر كرد و افزود:« با امكانات كمتر از دستگاههای دیگر با نجابت كار كردید و این جالب است كه گفته می‌شود چنین مجموعه‌ی بزرگی تخلف اداری نداشته كه این از نشانه‌های پاكی و صداقت نهاد است.»

خاتمی ادمه داد:« این سالها گذشت آخرین بهار نیز گذشت و بهارهای دیگری می‌آید كه ما نخواهیم بود. خدا به شما طول عمر دهد. كسانی كه در مسوولیتها هستند باید بدانند كه فرصتها می‌گذرد و مهم نیت و تلاشی است كه انجام می‌شود. اگر خدمتی شد نباید منتی بر سر كسی گذارده شود. منت از آن ملتی است كه به خدمتگزاران خود اعتماد می‌كند.»

وی كه در آخرین روز از دوره‌ی مسوولیت خود در سمت ریاست جمهوری سخن می‌گفت، یادآور شد:« كشور ما با بحرانها و مشكلات زیادی روبرو شد كه تبدیل این بحرانها یا كاهش آنها كار مشكلی بود.در این مدت مسائل اقتصادی پیچیده‌ای را نیز پیش رو داشتیم. ساختن كشور كار آسانی نبود همچنین بالا بردن وجهه و اعتبار این ملت بزرگ كه برخی با دشمنی‌هایشان سعی داشتند این وجهه را زشت جلوه دهند نیز كار آسانی نبود. شاید اشتباهاتی كه برخی از ما پس از انقلاب تا امروز داشته‌ایم در این مسأله بی‌تأثیر نبوده است اما سعی كردیم شأن ملت و كشور ایران بالا بیاید و این قابل توجه است كه تبدیل ایران به یك كشور اثرگذار و همچنین دفع بحرانها از كشور نیز كار آسانی نبود.»

وی با اشاره به مسائل اتمی، اظهار داشت: « امروز نیز درگیر مسائل اتمی هستیم چرا كه می‌خواهیم تكنولوژی پیشرفته‌ای در این زمینه را از سوی فرزندان توانای خود داشته باشیم و به همین دلیل نیز مورد فشار قرار داریم. این درحالیست كه كشورهایی با ضرادخانه‌های بزرگ كه امنیت منطقه را مورد تهدید قرار می‌دهند مورد حمایت هستند ولی ایران با وجود تضمین در زمینه‌ی عدم تولید سلاح اتمی، پذیرفتن پروتكل و همكاری با آژانس مورد فشار قرار دارد.»

خاتمی خاطرنشان كرد:« با توجه به انقلاب اسلامی ایران، امروز كشور ما از وابستگی به كشورهای دیگر رها شده و به كشوری تصمیم‌گیر و مستقل‌ترین كشور دنیا تبدیل شده است.شاید با یكدیگر اختلاف‌نظرهایی داشته باشیم ولی در زمینه‌ی امنیت در همه‌ی عرصه‌ها اتفاق نظر داریم.شاید عیب‌هایی وجود داشته باشد؛ اما باید بپذیریم كه كشوری هستیم كه روی پاهای خود ایستاده‌ایم و اگراشتباه می‌كنیم خودمان هستیم نه به دستور دیگران. باید این مسأله حفظ و تقویت شود.»

خاتمی گفت:« حكومت در شرایطی كه تحت فشارهای گوناگون قرار داریم، كار آسانی نیست.باید اصل عزت و مصلحت و حكمت را رعایت كنیم و درعین حال هنر ما گذر از بحران و تبدیل آن به فرصتها باشد.»

رییس جمهور گفت:« قضاوت را به آیندگان وامی‌گذاریم كه آیا شأن و درجه‌ی این ملت در وجهه‌ی جهانی بالا رفت یا نه؟ و آیا برای سیر سریع به پیشرفت با توجه به گرفتاریهای پس از جنگ از امكانات استفاده شد یا نه؟ آیا خدمات صادر شد و علم و تكنولوژی به جای كالا وارد شد یا نه؟»

وی خاطرنشان كرد:« هرچند فقر و تبعیض وجود دارد، ولی اینكه دولت در جهت رفع اینها حركت كند مهم است و تاریخ باید قضاوت كند در این هشت سال جز خیر و خدمت از سوی شما همكاران عزیزم كه یكی از شما هستم ندیدم.»

خاتمی خطاب به كارمندان ریاست جمهوری، اظهار داشت:« متأسفم از بین شما می‌روم.»

وی همچنین از همه‌ی مسوولان و مدیران نهاد ریاست جمهوری به خصوص دكتر عارف كه با دلسوزی برای ارتقاء وضعیت نهاد تلاش داشت تشكر و خاطرنشان كرد كه ایشان نیز دوست داشت در این جلسه حضور داشته باشد كه برای انجام مراسم به عربستان رفته است.

خاتمی با اشاره به برخی انتقادات صورت‌گرفته از سوی حاضران در این مراسم با بیان اینكه نقد و انتقاد و البته انتقاد منصفانه پذیرفته است، تأكید كرد:« نباید از نهادی كه زحمات فراوانی كشیده است تصویر نادرستی ارائه شود. همكاران ما همواره با دلسوزی برای كشور تلاش كرده‌اند و نباید مشكلات را بزرگتر از حد خود نشان دهیم و چهره‌ای نشان دهد كه بدترین چهره‌ها باشد.»

وی افزود: « امیدوارم در آینده راه و روال بهتری برای تأمین نیاز همكاران فراهم شود و دكتر احمدی‌نژاد كه با رأی مردم روی كار آمد حداقل برای چهار سال رییس جمهور خواهد شد با همكاری شما برای پیشرفت كشور تلاش كند. قوتها ادامه یابد و ضعفها با تدابیر جبران شود.»

وی با طلب دعای خیر برای همكاران خود در نهاد ریاست جمهوری، اظهار داشت:« گرچه دیگر با این سمت در میان شما نخواهم بود اما افتخار خواهم داشت به عنوان یك همكار قدیمی من را در جمع خود بپذیرید.»

كارمندان نهاد ریاست جمهوری نماز ظهر و عصر امروز را به امامت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد خاتمی در مسجد سلمان فارسی نهاد به جای آوردند.

پیش از سخنان رییس جمهور، حسینی معاون امور مالی و پشتیبانی نهاد ریاست جمهوری به نمایندگی از كارمندان این نهاد با برشمردن عملكردهای نهاد در زمینه‌های مختلف خاطرنشان كرد كه همواره طی هشت سال گذشته برقراری عدالت در راستای اهداف نهاد ریاست جمهوری بوده است.

در این مراسم لوح یادبودی از سوی كاركنان نهاد ریاست جمهوری به رییس جمهور اهداء شد.

پس از سخنان رییس جمهور، منصوری كه گفته شد از مسوولان آسانسور نهاد است با تقدیر و تشكر از رییس جمهور تأكید كرد كه در دوران ایشان عدالت واقعا در نهاد برپا بوده و كسانی كه گله دارند حق ندارند خاطر حضرتعالی را آزرده كنند چراكه ما در دوران شما عدالت را لمس كردیم و شما واقعا امین خوبی بودید و امانت مردم را با صداقت به دست دیگری سپردید و تا آخرین لحظه‌ی مسوولیت تلاش كردید ایران را به دنیا بشناسانید.

برگرفته از سایت : HTTP://WWW.ISNA.IR