تبیان، دستیار زندگی
اصلاحات موردنظر خاتمی در چارچوب نظام بود// کسانی که عبور از خاتمی را مطرح کردند، مقصودشان عبور از نظام بود غلامعلی حداد عادل رییس مجلس شورای اسلامی در آخرین روز حضور سید محمد خاتمی در مقام ریاست جمهوری و پیش از تقدیم لوح تق...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حداد عادل پیش از تقدیم لوح تقدیر مجلس به خاتمی


اصلاحات موردنظر خاتمی در چارچوب نظام بود// کسانی که عبور از خاتمی را مطرح کردند، مقصودشان عبور از نظام بود

غلامعلی حداد عادل رییس مجلس شورای اسلامی در آخرین روز حضور سید محمد خاتمی در مقام ریاست جمهوری و پیش از تقدیم لوح تقدیر نمایندگان ملت به وی ، گفت: افراد سیاری از اصلاحات دم می زدند اما اصلاحات مورد نظر خاتمی درچارچوب نظام بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی"مهر"، حداد عادل که در مراسم تجلیل مجلس از خاتمی در صحن علنی مجلس سخن می گفت،افزود: در هشت سال گذشته کسانی بودند که از اصلاحات دم می زدند، اما هر کدام مقصود خود را از آن بیان می کردند، اما اصلاحات مورد نظر آقای خاتمی درچارچوب نظام بود و خود شان بارها بر این حقیقت تاکید کرده اند.

رییس مجلس با اشاره به دوران تحصن نمایندگان مجلس ششم در پارلمان و گلایه های آنان از واکنش رییس جمهور به این مساله گفت: در آن دوران سخت ، آقای خاتمی عباراتی را در مجلس بیان کردند که همواره درحافظه ما باقی می ماند و من امروز به آن استناد می کنم .

حداد عادل سپس سخنان خاتمی در آن ایام را قرائت کرد که " برخی از من گلایه می کنند که از اصول اصلاحات خارج شده ام، به شما می گویم شما از اصول اصلاحات خارج شده اید و من به اصلاحات و اصول آن پایبندم . اصلاحات اصولی دارد و مهمترین آن حفظ نظام است و در پیگیری مسائل تا جایی پیش می روم که اصل نظام به خطر نیفتد واز هر فردی که به این اصول اعتقاد داشته باشد حمایت می کنم".

به گفته حدادعادل نام " خاتمی " همزمان با نام " اصلاحات " به اذهان تداعی می شود و در دوران 8 سال ریاست جمهوری وی هیچ کلمه ای به اندازه اصلاحات تکرار نشده است.

* وی با بیان اینکه " اصلاحات نسبت برقرار کردن میان تجدد و مدرنیته است" گفت: سوال اصلی این است که چگونه رابطه صحیح میان این دو واقعیت برقرار می شود و پاسخ به این سوال نیز فقط بر عهده ما نیست.

رییس مجلس افزود: نکته ای فراموش نشدنی در کارنامه آقای خاتمی وجود دارد و آن این است که گذشت زمان نشان داد کسانی که در اصلاحات عبور از خاتمی را مطرح می کردند، مقصودشان عبور از نظام بود و آقای خاتمی آنها را همراهی نکرد و کسانی که می خواستند از نظام عبور کنند تنها ماندند.

حداد عادل اضافه کرد: این موضع گیری های صریح و بنیادین و ایمان و اخلاق آقای خاتمی و همین خصوصیات او در 8 سال گذشته سبب شد یک رابطه خوب و منطقی و قانونی و صمیمانه میان رییس جمهورو رهبری ایجاد شود که جلوه دلپذیر و زیبای آن در دیدار شب گذشته ایشان با هیات دولت و رییس جمهوری مشهود بود.

وی با اشاره به رهنمودهای شب گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با هیات وزیران، توفیقات خاتمی در 8 سال گذشته را یاد آور شد و گفت: به قول رهبر معظم انقلاب ، این توفیقات از حافظه ملت زدوده نخواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص رابطه خاتمی با مجلس اظهار داشت: خاتمی در طول مجلس هفتم با وجود آن که برخی افراد به دنبال برقراری رابطه سازنده با مجلس نبودند، اما به لطف آقای خاتمی دولت رابطه خوبی با مجلس داشت و تلاشهایی برای توسعه تعاملات از هر دو سو صورت گرفت.

حداد عادل افزود: در 14 ماه گذشته با وجود برخی مخالفت ها این رابطه مثبت و سازنده بود و برخود واجب می دانم از حسن برخورد و همکاری ایشان و دولت با مجلس شورای اسلامی تشکر کنم.

وی تصریح کرد: چهره گشاده صبر وحوصله و تحمل نقد و انتقاد پذیری از خصوصیات فراموش نشدنی آقای خاتمی است و ما برای ایشان آرزوی موفقیت و سلامتی داریم .

حداد عادل افزود: مساله جهان اسلام مساله همه متفکران اسلامی در سراسر جهان است ، اما در این میان جمهوری اسلامی ایران که در جهان امروز به تاسیس حکومت دینی همت گماشته، بیش از هر حکومت دینی دیگر موظف است به این مساله توجه کند و آقای خاتمی بررسی این موضوع را به یک گفتمان حکومتی تبدیل کرد که این اقدام مبارک و مفید باید به همه دشواری تداوم یابد.

حداد عادل در پایان سیاست تنش زدایی خاتمی در 8 سال گذشته را یاد آور شد و گفت: قطعا دولت آقای خاتمی در این زمینه موفق بوده است و مصداق بارز اصل عزت در دوران آقای خاتمی را توجه ایشان به اهمیت مساله هسته ای می دانم و موضع شجاعانه و صحیح و به هنگام آقای خاتمی در موضوع فناوری هسته ای نمونه ای از عزت و تنش زدایی است.

رییس مجلس سپس جلسه علنی را به مدت نیم ساعت برای تنفس تعطیل اعلام کرد و به نمایندگان مجلس گفت: در این مدت شما نمایندگان می توانید با آقای خاتمی خداحافظی و روبوسی کنید و با ایشان عکس یادگاری بگیرید .

سپس نمایندگان در محوطه مجلس بهارستان با رییس جمهور عکس یادگاری گرفتند

برگرفته از سایت : HTTP://WWW.ISNA.IR