تبیان، دستیار زندگی
خبرگزاری ایسنا در گزارشی روی پرونده‌ای كار كرد كه به نظر می‌رسد حالا در آرشیو سازمان تربیت‌بدنی مشغول خاك خوردن است .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه خبر از واگذاری سرخابی؟

چه خبر از واگذاری سرخابی ها ؟

خبرگزاری ایسنا دیروز در گزارشی روی پرونده‌ای كار كرد كه به نظر می‌رسد حالا در آرشیو سازمان تربیت‌بدنی مشغول خاك خوردن است. اینكه باشگاه‌های دولتی چه زمانی به بخش خصوصی واگذار می‌شوند سوالی است كه هیچ كس جوابی برای آن ندارد.

احتمالا ذهن كسی یاری نخواهد كرد كه برای اولین بار كدام رییس دولت طرح «خصوصی‌سازی» پرسپولیس و استقلال را رسانه‌ای كرد، اما تقریبا این عادت تمامی دولت‌های گذشته بوده كه در آستانه رخدادی سیاسی با نوشتن نامه برای رییس ورزش كابینه‌شان از معاون خود خواسته‌اند كه «طرح واگذاری این دو مجموعه بزرگ ملی به طرفداران تیم‌ها در دستور كار قرار گیرد.»

نكته جالب و البته تقریبا مشترك در دستور رییس دولت‌ها به روسای سازمان تربیت بدنی این بوده كه بر «میلیون‌ها هوادار» استقلال و پرسپولیس تاكید داشته‌اند و این را هم یادآور شده‌اند كه دولت‌هایشان برای «حمایت از این دو باشگاه در راستای شادی مردم و هواداران آنها از هیچ تلاش و كوششی فروگذار نكرده» است.

26 اردیبهشت سال 88 محمود احمدی نژاد رییس دولت نهم در نامه‌ای كه به محمدعلی آبادی نوشت از او خواست «به منظور ارج نهادن به علاقه و احساسات پرشور و ارزشمند مردم و توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر این باشگاه‌ها» طرح واگذاری این دو مجموعه ملی به «طرفداران» تیم‌ها در دستور كار قرار گیرد.

رییس‌جمهور در این نامه اشاره‌ای هم به اعلام آمادگی «افراد و گروه‌های مختلف» برای دریافت سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس داشت و از رییس وقت سازمان تربیت بدنی خواست تا اقدامات لازم جهت واگذاری سهام این دو باشگاه به مردم را در راستای اجرایی كردن اصل 44 قانون اساسی انجام داده و نتیجه را اعلام كند.

دقایقی بعد از دستور احمدی‌نژاد، علی‌آبادی این مصاحبه با سایت سازمان تربیت‌بدنی كه به خبر اول روز بیست‌و‌ششم اردیبهشت این سایت تبدیل شده بود از «برنامه‌های گسترده سازمان برای واگذاری استقلال و پرسپولیس» خبر داد.

یك روز بعد فدراسیون فوتبال هم بیانیه‌ای در این باره صادر و اعلام كرد امیدوار است با استقبال از دستور رییس‌جمهور دیگر تیم‌های دولتی فوتبال ایران هم به سرعت و با كمك دولت و مجلس وارد این چرخه شوند.

چه خبر از واگذاری سرخابی؟

دوم خرداد، سایت سازمان تربیت بدنی از برگزاری نخستین جلسه كارگروه واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس خبر داد. در بخشی از این خبر آمده بود: پیش‌بینی می‌شود كه با توجه به تاكید رییس‌جمهوری، روند پیگیری و اجرای واگذاری استقلال و پیروزی به مردم باشتاب و سرعت لازم پیش رفته و عملیاتی شود.

با توجه به استقبال گسترده سازمان تربیت بدنی، فدراسیون فوتبال و برخی رسانه‌ها از دستور رییس‌جمهور در یك فاصله زمانی كوتاه این امیدواری ایجاد شد كه برخلاف مرتبه‌های پیشین این بار روند خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال روند جدی‌تری به خود بگیرد، حتی سخنگوی وقت سازمان تربیت بدنی هم پیش‌بینی كرد كه «ضمن اهتمام به اصل واگذاری این دو باشگاه در كوتاه‌ترین زمان كه در قانون بودجه سال 88 نیز از آن یاد شده است تمامی اقدامات كارشناسی در این جهت در كمترین زمان انجام پذیرد.»

در روز هشتم خرداد سازمان خصوصی سازی كشور هم با انتشار فهرست سازمان‌ها و شركت‌هایی كه در اولویت واگذاری هستند اعلام كرد كه در سه ماهه چهارم سال 88 (زمستان سال قبل) صددرصد باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از زیرمجموعه سازمان تربیت بدنی ازطریق بورس به فروش می‌رسد.

البته قبل از اینكه سازمان خصوصی‌سازی اعلام كند در زمستان 88 پرسپولیس و استقلال وارد بورس می‌شوند، محمدعلی آبادی پیش‌بینی كرده بود كه تا پیش از شروع لیگ نهم این دو باشگاه واگذار شوند.

با این حال مدیریت علی‌آبادی در سازمان تربیت بدنی مجال نداد ببیند كه آیا پیش‌بینی و خوش باوری‌اش به آینده جواب می‌دهد یا نه اما سعیدلو كه به سازمان آمد متوجه شد كار به این آسانی‌ها نیست. نه اینكه دیگر از پیگیری دستور رییس‌جمهور خبر بود و نه این كه دیگر اصلا حساسیتی وجود داشت كه قضیه واگذاری استقلال و پرسپولیس توسط سازمان تربیت بدنی دنبال شود.

احتمالا به همین خاطر ماه‌ها پس از غفلت از دستور رییس جمهور، علی سعیدلو، حبیب كاشانی و امیررضا واعظ‌آشتیانی را به دفترش فراخواند تا این دو «گزارشی از چگونگی برنامه تدوین شده برای خصوصی‌سازی» این دو باشگاه ارایه كنند اما همین كه 351 روز پس از دستور رییس‌جمهور چنین جلسه‌ای برگزار شده و خبری هم از ورود سرخابی‌ها به چرخه بورس نیست به خودی خود گواه غفلت سران ورزشی به دستور رییس دولت است. ضمن این كه رییس سازمان تربیت بدنی دولت دهم برخلاف علی‌آبادی كمتر اظهارنظری درباره خصوصی‌سازی انجام داده كه البته این می‌تواند نشات گرفته از دید واقع‌بینانه سعیدلو باشد.

شاید اگر خبرنگاری از رییس سازمان بپرسد كه علی‌آبادی گفته بود پرسپولیس و استقلال در «آینده‌ای نزدیك» و شاید «پیش از شروع لیگ نهم» وارد بورس می‌شوند پس این اتفاق كی می‌افتد؟ باز هم این اتفاق را به رویا پردازی‌های رییس قبلی سازمان تربیت بدنی حواله كند!

چه خبر از واگذاری سرخابی؟

تمام اظهارنظرها درباره خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال در5 سال اخیر:

محمد علی‌آبادی: روند خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس را دنبال خواهیم كرد تا در صورت نیاز به اجرا درآوریم. 4 آذر 84، ایسنا

محمد علی‌آبادی: تصمیم‌گیری برای واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی سخت است. 19 اردیبهشت 86، ایسنا

محمد علی‌آبادی: همه باشگاه‌های ورزشی را به بخش خصوصی واگذار می‌كنیم كه البته پرسپولیس و استقلال نیز جزو این طرح هستند. طرح این اتفاق آماده شده و سعی می‌كنیم به زودی عملیاتی شود. 22 آبان 86، ایسنا

محمد علی‌آبادی: اگر بخش خصوصی آماده نباشد، اعلام زمان خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس فقط یك حرف خواهد بود. 14 مرداد 87، ایسنا

محمد علی‌آبادی: با گفتن این جمله كه «خصوصی‌سازی را انجام می‌دهیم» باشگاه‌ها خصوصی نمی‌شوند بلكه باید شرایط مساعد روند خصوصی‌سازی ایجاد شود. 28 دی 87، ایسنا

محمود احمدی نژاد: پرسپولیس و استقلال واگذار می‌شوند. 26 اردیبهشت 88 ایسنا

محمد علی‌آبادی: تدبیر ریاست جمهوری در این رابطه بسیار شایسته است. 28 اردیبهشت 88، ایسنا

محمد علی‌آبادی: سهام دو باشگاه به طرفدارانشان در سراسر كشور واگذار می‌شود تا عملا مردم مالك این دو باشگاه شوند. لذا در آینده‌ای نزدیك این اتفاق پس از فراهم آوردن مراحل مقدماتی انجام خواهد شد. 28 اردیبهشت 88، ایسنا

محمد علی‌آبادی: سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس سه ماه آینده به مردم واگذار می‌شود. 31 اردیبهشت 88، خبرگزاری مهر

محمد علی‌آبادی: 70 درصد این سهام به مردم واگذار می‌شود و باقی سهام نیز در اختیار سازمان قرار می‌گیرد كه توانایی مدیریت این دو باشگاه را دارد.2 خرداد 88، خبرگزاری مهر

محمد علی‌آبادی: نمی‌توان به راحتی پرسپولیس و استقلال را واگذار كرد. 5 خرداد 88، ایسنا

محمد علی‌آبادی: تلاش می‌كنیم تا پیش از شروع فصل جدید لیگ برتر دو باشگاه خصوصی شوند. 8 خرداد 88، ایسنا

محمد علی‌آبادی: اجرایی شدن دستوررییس جمهور پروسه‌ای زمان بر است اما با تشكیل تعاونی كه نخستین گام در این فرآیند است، پذیره‌نویسی سهام این دو باشگاه انجام می‌شود. 24 تیر 88، ایسنا

علی سعیدلو: باشگاه استقلال ظرف یك هفته طرح خصوصی‌سازی این باشگاه را تدوین و به سازمان ارائه كند. 17 آذر 88، ایسنا

علی سعیدلو: اطلاعات لازم را از باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به سازمان خصوصی‌سازی ارایه كردیم و هنوز مشخص نیست این تیم‌ها به كجا واگذار می‌شوند. 25 فروردین 89، ایسنا

نجف‌نژاد: می‌ترسند

خبرگزاری ایسنا از رییس كمیته فوتبال مجلس هم در مورد خصوصی‌سازی سرخابی مصاحبه گرفته است. نجف‌نژاد هم بدون تعارف گفته: «عزمی در سازمان تربیت‌بدنی برای واگذاری باشگاه‌های دولتی نمی‌بینم. به نظرم برای این قضیه ترس وجود دارد و لازم است برای جلوگیری از این تشویش‌ها كمیته‌ای خارج از سازمان تشكیل شده و یك برنامه‌ریزی دو، سه ماهه انجام دهد اما بررسی را به افرادی داده‌ایم كه خودشان صاحب منافع‌اند.»

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری