تبیان، دستیار زندگی
همان ‌طور که می ‌دانید سیب‌ زمینی ریشه‌ ای است غده‌ ای که چون جزء اصلی ‌اش را نشاسته تشکیل می‌ دهد، مملو از انرژی است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیب ‌زمینی را آب پز کنید

سیب زمینی پخته شده

همان ‌طور که می ‌دانید سیب‌ زمینی ریشه‌ ای است غده‌ ای که چون جزء اصلی ‌اش را نشاسته تشکیل می‌ دهد، مملو از انرژی است؛ به همین دلیل در برنامه‌ های غذایی، خوردن یک سیب‌ زمینی متوسط معادل یک برش نان محاسبه می ‌شود و دارای 80 کیلوکالری انرژی است.

بهترین روش پختن سیب‌ زمینی، آب ‌پز کردن آن است؛ آن هم در آب گوشت، زیرا باعث پخته شدن تمام قسمت‌ هایش می‌ شود در حالی که حین تنوری یا کباب کردن روی شعله‌ های مستقیم آتش چون حرارت به طور یکنواخت به آن نمی ‌رسد در نتیجه فقط باعث سوختن پوست‌ اش می ‌شود.

در ضمن، اگر سیب ‌زمینی آب ‌پز به همراه مواد غذایی دیگری مانند تخم‌ مرغ پخته، انواع سبزیجات تازه و کمی‌ کره تناول شود، ارزش غذایی بالاتری را به خود اختصاص می ‌دهد و می ‌تواند وعده‌ ای ارزشمند را برای کسانی که به کالری در کنار انواع مواد مغذی نیازمند هستند، برساند.

در ضمن، فراموش نکنید که بدترین روش تهیه سیب‌ زمینی به خصوص برای آن هایی که مشکل اضافه وزن دارند سرخ کردن است زیرا علاوه بر کالری خود سیب‌ زمینی، چربی جذب شده اش نیز انرژی مضاعفی خواهد داشت که می ‌تواند به راحتی موجب تشدید چاقی شود.

سیب زمینی

درباره اندیس گلایسمی‌ سیب ‌زمینی نیز باید بگویم که در روش ‌های پخت مختلف این شاخص متفاوت خواهد بود؛ به این ترتیب که در طول آب ‌پز کردن در مقایسه با تنوری کردن اندیس کمتری پیدا خواهد کرد که اگر در این بین پوره نیز بشود میزان این شاخص بالاتر می ‌رود در حالی که در پی سرخ کردن این اندیس کمتر خواهد بود؛ اما مصرف روغن در این روش، مساله ‌ساز خواهد بود.

خیلی ‌ها به محض تصمیم به کاهش وزن، سیب‌ زمینی را از برنامه غذایی شان حذف می ‌کنند؛ در حالی که باید به این عزیزان گفت چاقی یا لاغری به نوع غذایی که خورده می‌ شود ارتباط ندارد بلکه به میزان خوردن مرتبط است؛ یعنی کره، سیب ‌زمینی و برنج به خودی خود چاق‌ کننده نیستند ولی وقتی زیاد و غیر اصولی خورده شوند، چاقی به دنبال خواهند داشت. مطمئن باشید اگر هر چیزی را به اندازه بخورید، مشکل چاقی گریبان ‌گیرتان نخواهد شد.

دکتر موسی صالحی - متخصص تغذیه و رژیم درمانی

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

کدام سیب ‌زمینی سالم ‌تر است: سرخ کرده یا تنوری؟

خواص درمانی و تغذیه ای سیب زمینی

نكاتی درباره سیب زمینی

سم مرگبار در چیپس و سیب زمینی سرخ كرده

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.