تبیان، دستیار زندگی
با هم می خندند ، با هم گریه می کنند و از مصاحبت و هم نشینی هم لذت می برند. از شادی هم به وجد امده و از غم و اندوه هم پریشان هستند و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این ترانه عاشقانه است

چگونه دوست خوبی برای همسر خود باشیم؟

عشق

با هم می خندند ، با هم گریه می کنند و از مصاحبت و همنشینی  با هم لذت می برند از شادی هم به وجد می آیند و از غم و اندوه یکدیگر پریشان و غمگین می گردند.

آیا این توصیفات شامل رابطه شما با همسرتان می شود؟ اگر نه! این اتفاق امکان پذیر است. فقط کافی است مطالب ذیل را دنبال کنید. خواهید دید که رسیدن به این مقصود اصلا کار دشوار و غیر قابل وصولی نخواهد بود.

به طور قطع یک رابطه دوستانه با همسر یک شبه، یکباره و ناگهانی رخ نخواهد داد. اما توصیه های زیر به شما کمک خواهد کرد تا بهترین رابطه دوستانه را با همسرتان برقرار کنید:

همسرتان را هم رتبه و همانند خود در نظر بگیرید. ازدواج یک ارتباط اشتراکی است که زمانی در آن آسودگی و فراغت ایجاد می شود که یکی از طرفین دایما در تلاش برای مدیریت و یا کنترل رفتار طرف مقابل نباشد. اگر یکی از زوجین بخواهد نقش رئیس را بازی کند و یا دایما به امر و نهی پرداخته و یک سری اصول و باید و نباید را دیکته کند، این رابطه دوستانه ایجاد نمی شود و یا در صورت ایجاد ، بعد از مدتی در هم شکسته می شود. بنابراین برای همسرتان ریاست نکنید و از بالا به او نظر نیفکنید و یا حتی به مقایسه وی با دیگران نپردازید.

ازدواج یک ارتباط اشتراکی است که زمانی در آن آسودگی و فراغت ایجاد می شود که یکی از طرفین دایما در تلاش برای مدیریت و یا کنترل رفتار طرف مقابل نباشد.

مقایسه کردن همسر خویش با دیگران، به معنای نادیده انگاشتن این اصل است. اگر فردی به اصل تفاوت های فردی معتقد باشد و بداند که هر انسانی، استعداد و ویژگی های ذاتی منحصر به فردی دارد، همسر خویش را با دیگران مقایسه نمی کند. در نتیجه، با پیروی از عقل روان شناختی اش، می کوشد با روابط زناشویی سالم، زندگی خویش را به کام خود و همسرش گوارا سازد، لذا  همسرتان را همانطور که هست بپذیرید و او را برابر و هم سنگ خود بپندارید.

با یکدیگر رقابت نکنید. منظور ما این است که سعی کنید در سو رفتار و اشتباهات ازهم پیشی نگرفته و با هم رقابت نکنید. این مساله را مورد توجه قرار دهید که هر یک از شما نقش منحصر به فردی در موفقیت ارتباط زناشویی تان دارید. اگر همسرتان لجبازی، بداخلاقی، بدرفتاری و .. می کند مقابله به مثل نکنید بلکه به سهم خود تلاش کنید تا کیفیت رابطه تان بهبود یابد.

با مهربانی و ملاطفت با هم رفتار کنید. هر از چند گاهی کارهایی از جنس مهربانی برای همسرتان انجام دهید . مثلا بدون اینکه او تقاضا کند، غذای مورد علاقه اش را تهیه کنید و یا چیزی را که علاقه دارد به عنوان هدیه برای وی تهیه کنید. به آقایان توصیه می شود برای رسیدن به اهداف خود قلدری نکنند . از طرف دیگر به خانمها نیز توصیه می گردد که برای به کرسی نشاندن خواسته خود شروع به غرولند و زخم زبان نکنند. فراموش نکنید که به ازای هر عملی، عکس العملی وجود دارد چه برای کارهای مثبت و محبت آمیزی که شما در حق همسرتان انجام می دهید و چه برای رفتارهای نادرست تان.

خوب صحبت کنید. برای برخورداری از یک سطح ارتباطی و کلامی مناسب با همسرتان باید بدانید که یک گفتگو رو در رو شامل سه مولفه است:

-  واژه ها: کلامی که با زبان می گوییم

-  لحن: طرز بیان واژه

- زبان تن یا زبان بدن

هر سه عامل فوق با هم، در ارتباط مؤثر نقش دارند. اما مشکل اینجاست که ما واقعا از زبان تن خود آگاه نیستیم و نمی دانیم که زبان تن ـ مثلاً طرز نگاه کردن ـ در انتقال پیام از واژه ها بسیار غنی تر و نامحدودتر است. پس برای برقراری ارتباط سالم با همسر باید به زبان تن خود آگاه شویم و از میزان تأثیری که بر دیگران می گذاریم مطلع گردیم.

جدایی فیزیکی بذر جدایی عاطفی را می پراکند.

از دگر سو سعی کنید همیشه با یک تن صدای ملایم و عاشقانه با همسرتان صحبت کنید و با کلماتتان باعث رنجش و یا تحقیر همسرتان نشوید. وقتی عصبانی می شوید، صحبت نکنید لذا ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و بعد با همسرتان وارد گفتگو شده و به حل مشکلات خود بپردازید. این اقدام باعث می شود که از بکاربردن کلمات تنفر آوری که بعدها نیز امکان پاک کردن اثراتش وجود ندارد، خودداری کنید(اول فکر کنید و بعد به صحبت کردن بپردازید)

از طرف دیگر هنگامی که همسرتان خشمگین است به حرف هایش گوش کنید و بگذارید ناراحتی هایش را ابراز کند. از بیان جملاتی که ممکن است به خشم او بیشتر دامن بزند خودداری کنید. سکوتی رابرقرار کنید، وضع آرامی را به خود بگیرید و با صدایی آرام صحبت کنید و به همسرتان کمک کرده تا مشکل را برطرف کند تا به این ترتیب آن وضعیت مجددا رخ ندهد.

رابطه دوستانه

در همه چیز با یکدیگر شریک باشید. این شراکت می تواند شامل اموال و دارایی ها و حتی احساسات وعواطف نیز باشد. اجازه دهید فکر، اندیشه، اشتغالات ذهنی و نگرانی هایتان را همسرتان بداند و در مورد خواسته ها و آرزوهایتان با وی به گفتگو بنشینید.

نتیجه این  تبادل عاطفی بالندگی و شکوفایی واقعی انسان است و چنانچه این نیاز اصلاً و یا به شکل صحیح ارضا نشود نتیجه ای جز پژمردگی یا انحراف نخواهد داشت. نکته حایز اهمیت این که فقط وجود محبت بین همسران کافی نیست; لازمه ارضای این نیاز ابراز محبت است و به همین سبب کسانی که هنر نثار محبت، بر شریک زندگی خود را دارند کام یاب ترند .

وقت تان را با هم بگذرانید. جدایی فیزیکی بذر جدایی عاطفی را می پراکند. بنابراین تا جایی که امکان دارد با هم باشید و زمانهایی را که در خانه به سر می برید، به جای اینکه هر یک در دو انتهای خانه مشغول انجام کارهای خود باشید، بیشتر اوقاتتان را با هم سپری کنید. سعی کنید حتما هر از چند گاهی بدون فرزندان و تنها با همسرتان، به گردش، تفریح مسافرت و یا حتی سینما بروید. برخی از زنان و یا مردان تمایل فراوانی برای رفتن به سفر با دوستان و همکاران خود دارند که البته این اقدام همیشه بد نیست اما بهتر است که میزان این نوع سفرها به حداقل برسد و همواره سعی کنید که با هم بودن را در زندگی مشترک تجربه کنید. این توصیه به این دلیل ارایه می شود که زوجین هرگز به دوری از هم عادت نکرده و خو نگیرند.

به دنبال فعالیتهاو سرگرمی هایی باشید که برای هر دو شما جذاب و دوست داشتنی است و زمانی که دورازهم هستید حداقل از طریق تلفن و .. از احوال هم با خبر شوید.

و نکته اخر ......

برای اینکه با همسرتان بهترین دوست و یار نزدیک باشید، پیروی کردن از این قوانین طلایی بسیار موثر خواهد بود:

آن گونه که دوست داری با تو رفتار شود با همسرت رفتار کن و انتظار نداشته باش که همیشه همسرت گامهای اولیه را برای برقراری رابطه دوستانه بردارد؛ بلکه همیشه سعی کنید شما آغازگر نکات عنوان شده در ارتباطتان باشید . خواهید دید که با گذشت زمان یک رابطه دوستانه بین شما و همسرتان برقرار می شود.

گروه خانواده و زندگی سایت تبیان- مریم عطاریان

مقالات مرتبط

لوازم ضروری برای ازدواج موفق

خط قرمز های رابطه زناشویی

دور ریختنی های هنگام ازدواج!؟

کاربران محترم می توانند مطالب خود در این زمینه را در بخش انجمن های تخصصی تبیان قرار دهند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.