تبیان، دستیار زندگی
شهید بروجردی در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی در پوشش یک جوان تشک دوز در چهار راه سیروس تهران ضمن امرار معاش فرماندهی بزرگترین
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرمانده ای در پوشش تشک دوز!

دومین یادواره شهید محمد بروجردی با حضور پر رنگ مردم شهرستان بروجرد 31 اردیبهشت ماه سال جاری در این شهرستان برگزار می شود.

شهید محمد بروجردی

معاون استاندار لرستان و سرپرست فرمانداری بروجرد در جلسه هماهنگی برگزاری دومین یادواره شهید بروجردی اظهار داشت: بی شک برای نسل جدید ما به عنوان نسلی که دوران جنگ را تجربه نکرده اند آگاهی از چگونگی رخداد این واقعه عظیم مهم و تأثیر گذار است.

رضا آریایی با تأکید بر اینکه باید دوران دفاع مقدس را برای نسل جوان جامعه بازسازی و تشریح کرد، افزود: باید شهدای دوران جنگ تحمیلی به عنوان حافظان جان، مال و ناموس مردم و کسانی‌ که همه چیز خود را در راه حفظ و آزادی ایران اسلامی فدا کردند را به نسل جدید جامعه معرفی کرد.

وی آرامش و امنیت امروز حاکم بر کشور را نتیجه رشادت دلاورمردان و رزمندگان ایرانی در دوران دفاع مقدس دانست و گفت: نباید گرامیداشت یاد و خاطره شهدا محدود به روزهای خاصی باشد.

معاون استاندار لرستان و سرپرست فرمانداری بروجرد برگزاری یادواره‌های شهدا را زمینه ساز آشنایی مردم با شخصیت شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی ارزیابی کرد و بیان داشت: شهید محمد بروجردی برای شهرستان بروجرد مایه افتخار و مباهات است و باید ابعاد شخصیتی شهید محمد بروجردی برای آحاد مختلف مردم معرفی شود.

فرماندهی تیپ 24 بعثت شهرستان بروجرد نیز در این نشست در سخنانی عنوان کرد: متأسفانه شهید بروجردی آن گونه که در سایر استانهای غرب کشور شناخته شده است در استان لرستان و شهر بروجرد شناخته شده نیست.

سرهنگ پاسدار ایمانی با تأکید بر اینکه شهید بروجردی بهترین الگو برای جوانان ما می باشد، بیان داشت: با برگزاری یادمان ها و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا می توانیم بخشی از حقی که شهدا بر گردن ما دارند را ادا کنیم.

وی خواستار فضاسازی در سطح شهر به منظور اطلاع رسانی از برگزاری یادواره شهید بروجردی شد و خاطرنشان کرد: پیش بینی شده است که در یادواره شهید محمد بروجردی بیش از دو هزار نفر از مردم این شهرستان حضور داشته باشند.

آشنایی با شهید بروجردی :

شهید محمد بروجردی

شهید محمد بروجردی در سال 1333 در روستای«دره گرگ» از توابع بروجرد دیده به جهان گشود. وی در شش سالگی پدرش را ازدست داد و به همراه مادر به تهران مهاجرت کرد و در تهران بنا به شرایط مادی خانواده تحصیل را با کار توأمان تجربه کرد.

شهید بروجردی در سال 1355 به همراه چند نفر به سوریه رفت و درآنجا با شخصیت روحانی برجسته لبنان «امام موسی صدر» از نزدیک آشنا شد و با گذراندن دوره های آموزش نظامی و چریکی نزد« شهید چمران»و «شهید محمد منتظری» پس از دو ماه به ایران بازگشت.

شهید بروجردی در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی در پوشش یک جوان تشک دوز در چهار راه سیروس تهران ضمن امرار معاش فرماندهی بزرگترین گروه مسلحانه مبارز علیه رژیم طاغوت را بر عهده داشت.

وی در سال 1356 با همکاری دوستان خود فعالیت های نظامی فراوانی علیه رژیم پهلوی انجام داد و در قالب «گروه توحیدی صف» چندین قرارگاه پلیس را خلع سلاح کرد. وی هنگام بازگشت امام خمینی(ره) به وطن از سوی شهید بهشتی به عنوان مسئول حفاظت کمیته استقبال انتخاب شد و از فرودگاه تا مدرسه علوی محافظت از جان امام(ره) را برعهده گرفت.

شهید بروجردی که به گواه همرزمانش درمباحث نظامی و سیاسی دارای قوه تحلیل دقیقی بود در طول فعالیت هایش پس از پیروزی انقلاب اسلامی گمنام و بی ادعا در مسئولیت های مختلفی چون فرمانده سپاه منطقه هفت، قائم مقام قرارگاه حمزه و فرمانده تیپ ویژه سیدالشهدا(ع) که خود بنیانگذار آن بود خدمات شایسته و ارزشمندی ارائه داد و سرانجام در خرداد 1362 هنگامی که برای پاکسازی «مهاباد»می رفت در اثر انفجار مین به دیار حق شتافت.

مطالب مرتبط :

بروجردی هنوز هم مهجور است!

آلبوم تصاویر شهید محمد بروجردی (1)

آلبوم تصاویر شهید محمد بروجردی(2)

آلبوم تصاویر شهید محمد بروجردی(3)

تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی