تبیان، دستیار زندگی
متن کامل گفت‌وگوی اختصاصی مجید مجیدی درباره پروژه «محمد ص» این پروژه می‌تواند بركات زیادی برای سینمای ایران داشته باشد و سطح سینمای مان را چند پله بالاتر ببرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجید مجیدی و پروژه «محمد ص»

مجید مجیدی

این پروژه می‌تواند بركات زیادی برای سینمای ایران داشته باشد و سطح سینمای مان را چند پله بالاتر ببرد

همشهری ماه در شماره جدید خود گفت وگویی اختصاصی با مجید مجیدی کار گردان مطرح سینمای ایران انجام داده است که مجیدی دراین گفت وگو درباره ساخت فیلم پیامبر (ص) حرف‌های مهمی زده است .متن کامل این گفت وگو که توسط بابک غفوری آذر انجام گرفته به شرح زیر است :

باهر متر و معیاری ساخت فیلم تاریخی، آن هم درباره دوران كودكی پیامبر اسلام در كارنامه فیلمسازی شما، بی‌سابقه و نمایانگر دوران جدیدی است. چه شد كه جذب چنین فیلم و مضمونی شدید؟

بسم الله الرحمن الرحیم. دلایل مختلفی در این خصوص وجود دارد. البته اگر بخواهیم مروری بر آثار من داشته باشیم، ردیابی یك مسیر مشخص و یك مضمون واحد قابل مشاهده است. شاید از لحاظ فرم و ساختار، فیلم پیامبر متفاوت به نظر برسد اما از نظر نگاه واحد و مضمون كلی موجود در آثارم، یعنی همان مفاهیم معنوی و اخلاقی که در زندگی پیامبر(ص) به صورت كامل متجلی است این فیلم در ادامه مسیر فیلمسازی‌ام قرار می گیرد در واقع، اینجاتجلی همه آن كرامات انسانی و اخلاقی در وجود مقدس خود پیامبر عظیم شان خلاصه می شود.

البته ساخت این فیلم به چند دغدغه مربوط می‌شود. یكی دغدغه‌های شخصی خودم و دیگری فضای شکل گرفته در طول سال های اخیر در ارتباط با پیامبر اسلام و هجمه هایی مثل هتك حرمت‌ ساحت مقدس ایشان و تصویر كردن چهره‌ای غلط و نوعا" خشن از اسلام و پیامبرعظیم الشان. این مسایل بیش از پیش ضرورت پرداختن به زندگی پیامبر و تصویر كردن روایتی صحیح از زندگی ایشان را برایم جدی می‌كرد. ضمن اینكه در طول این دورانی كه از عمر سینما گذشته،خوشبختانه پرداختن به ابعاد مختلف زندگی سایر پیامبران (به ویژه در ادیانی چون مسیحیت و یهودیت) كاملا مورد توجه بوده و فیلم‌های فراوان و بسیار معروفی هم درباره این پیامبران ساخته شده است . حتی در مورد بودا نیز آثار زیادی ساخته شده ، وهمه صرفاآن فیلم را به یاد می‌آورند که آن فیلم هم بیشتر به یك برهه از زندگی پیامبر توجه کرده و به نوعی تصویرگر جنگ‌های ایشان است.

بنابراین به یقین می توان گفت هیچ تصویر درست و کاملی در جهان امروز حتی در جهان اسلام از پیامبر وجود ندارد. مجموعه این دغدغه‌ها و توصیه‌هایی كه از طرف بعضی از شخصیت‌های طراز اول ومذهبی كه در طول این سال‌ها با آنها در ارتباط بودم باعث شد كه موضوع ساخت چنین فیلمی مطرح شود. الان 3 سالی است كه درگیر این پروژه هستیم. یك سال صرف تحقیقات شده و 2 سال هم صرف نوشتن و نهایی كردن فیلمنامه.

اشاره كردید درباره زندگی پیامبر اسلام جز نمونه شاخص معروف آن ساخته مصطفی عقاد، دیگر فیلم شناخته شده‌ای ساخته نشده است. اخیرا اخبار مختلفی درباره ساخت فیلم‌هایی درباره زندگی پیامبر اكثرا به تهیه‌كنندگی كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و كارگردانی چهره‌های هالیوودی منتشر شده است كه قطعا قرائت‌های خودشان را هم خواهند داشت. این موضوع تاثیری در جلب توجه شما نداشت كه چرا ما فیلمی درباره پیامبر نسازیم؟

نه این موضوع هیچگاه برای من مطرح نبوده همان طور كه گفتم حدود 3 سال است كه درگیر این پروژه هستیم استقبال هم می‌كنیم كه در جهان اسلام نه یك فیلم بلکه ده‌ها فیلم درباره پیامبر ساخته شود و این آثار كمبود شناخت از چهره اسلام و پیامبرش را رفع كنند. به نظرم هرچقدر هم فیلم از پیامبر ساخته شود باز هم كم است چون آن قدر زوایای زیبایی در زندگی حضرت نهفته است كه با صدها فیلم هم نمی توان حق مطلب را ادا كرد. البته در قالب سریال، آثاری به ویژه در جهان عرب ساخته شده اما هیچ كدام از این آثار ، قابل تامل و تفکر نبوده‌اند و توجهی نیز جلب نكرده‌اند.فیلمی هم که از آن صحبت می کنید این اواخر تنها یک خبر در باره بودجه ان اعلام شده و دیگر حتی از سازندگانش هم اسمی نیامده و متاسفانه فکر نمی کنم جدی باشد.

مجید مجیدی

چرا از بین مراحل مختلف زندگی پیامبر، معطوف دوران كودكی ایشان شدید؟

ما فرض را بر این گرفته‌ایم كه مخاطب ما نسبت به موضوع اطلاعاتی ندارد. چراكه ما جدا از مخاطبان جهان اسلام به مخاطبان دیگر هم توجه داریم و می‌خواهیم آن ها را نیز جلب كنیم. اینكه اسلام چگونه شكل گرفت و برای چه بوجود آمده و در چه برهه‌ای از تاریخ این مساله اتفاق افتاده و اساسا ضرورت مبعوث شدن پیامبر جدید در چه بسترهای اجتماعی شكل گرفته، را می‌خواهیم در قالب روایت این دوران تصویر كنیم. طرح اینكه پیامبر در پست‌ترین دوره تاریخ انسان یعنی جاهلیت عمیق آن سرزمین برانگیخته می‌شود و بعد تحول عظیمی را شكل می‌دهد، خود مهم‌ترین نمود عینی معجزه اسلام است. نشان دادن این وضعیت از بدو تولد حضرت ، مرحله به مرحله، مخاطب بی‌اطلاع و بخصوص نسل‌های جوان را آشنا و معطوف به این مسئله می‌كند كه اخلاق زیربنای معرفتی هر جامعه می‌تواند باشد. از منظر دیگر هم درباره این دوران مناقشه و اختلاف نظربین فرقه های مختلف اسلامی كمتر است. ضمن اینكه من اعتقاد دارم دنیای امروز هم وجه تشابه زیادی با آن دوران جاهلیت پیدا كرده است. اسم این دوران را می توان«جاهلیت مدرن» گذاشت. انبوه مصائب و مشكلات بشری در قالب جنگ‌ها و كشتارها، فروپاشی آموزه‌ها و ارزش‌های اخلاقی، بحران‌های هویتی و معرفتی جوامع مختلف و بسیاری موارد دیگر، این احساس را ایجاد می کند كه صرفا شکل مسائل جهان نسبت به دوران جاهلیت عوض شده ولی محتوا همان است. وقتی از این منظر نگریسته شود درک می کنیم كه هیچ چیز جز اخلاق و معنویت نمی‌تواند این شرایط را تغییر دهد. منتهی اخلاق و معنویتی كه نه بر مبنای تعاریف اشخاص بلكه مبتنی بر قرائت قرآن و از زبان پیامبر اسلام باشد.

در منابع تاریخی و روایتی درباره دوران كودكی پیامبر (ص)اشاره‌های كمی می‌بینیم و همه انگار معطوف دوران بعثت و بعد از آن هستند.

این هم از غفلت هایی است كه در تاریخ اسلام شده است. به زندگی حضرت تا پیش از بعثت خیلی كم پرداخته شده در حالی كه این بخش از زندگی ایشان، از بخش‌های مهم است. بخصوص دروان كودكی كه شخصیت هر انسان در آن دوران شکل می گیرد. توجه به این دوران می‌تواند بسیاری از تصورات ذهنی موجود درباره زندگی حضرت را تغییر دهد. این مساله که وجوه آسمانی حضرت در كنار اعمال عادی انسانی وی قراردارد و ملموس بودن این لحظات، می‌تواند برای مخاطب بسیار جالب و تاثیرگذار باشد. ما در این بخش تحقیقات گسترده‌ای كردیم. از منابع و اشخاص و اساتید زیادی در حوزه‌های مختلف و از كشورهای گوناگون بهره گرفتیم. از الجزایر، مصر، مراكش، یمن، عراق. در واقع از همه افراد و محققانی كه دستی در این موضوع داشتند استفاده كردیم. .

مجید مجیدی

از منابع و محققان داخلی چطور؟

بله. در داخل کشور هم با بسیاری از اساتید در زمینه‌های مختلف صحبت شد همچنین از علما ، مراجع تقلید، عرب شناسان، محققان ، زبان شناسان و تاریخ شناسان فراوانی بهره گرفتیم .

به دلیل نیاز فیلمنامه، ما به چند دسته از صاحبان علم رجوع كردیم. در یک بعد به مراجع و علمای طراز اول نیاز داشتیم كه بتوانیم از كلیت كار برداشت درستی داشته باشیم، لذا از نظرات بسیاری از مراجع بهره گرفتیم. مرحله به مرحله این ارتباط ادامه یافت و تا نهایی شدن فیلمنامه نیز ادامه خواهد داشت. بخش دیگر سراغ كسانی رفتیم كه علم زبان و ادبیات عرب می‌دانستند. برای اینكه ما باید فرهنگ آن دوره اعراب كه عمدتا شفاهی بود را می‌شناختیم . مثلا بسیاری از نكات تاریخی و آداب و رسوم و سنن آن ها در قالب اشعار آن دوران بیان شده است. گروهی از تاریخ‌ دانان بویژه کارشناسان تاریخ اسلام هم طبعا طرف تحقیق ما بودند از سوی دیگر كسانی هم كه به نوعی عرفان اسلام را می‌دانند طرف مشورت بودند. تمام این افراد در شكل‌گیری ساختمان كار به ما كمك كردند و می‌كنند. در مرحله بعد نیز از نظرات کسانی که فرهنگ و مردم‌شناسی عرب را می‌دانند بهره گرفتیم. گروهی نیز اصولا جزئیات زندگی اعراب را برای ما شرح دادند. اتفاقا تاثیر این ظرایف در شكل‌گیری وباورپذیری نهایی كار بسیار زیاد است. حلقه‌های مختلف در تخصص‌های مختلف در كار تحقیقات این پروژه با ما بودند و هستند.

اشاره كردید كه درباره دوران كودكی اختلاف بین مذاهب اسلامی كمتر است اما به هرصورت بعضی افتراق‌های وجود دارد. فیلم قرار است در نهایت به كدام مذهب در روایت زندگی پیامبر نزدیك باشد؟

فیلم روایت جامعی از دوران كودكی حضرت ارائه خواهد داد. ما همه تلاشمان را می‌كنیم كه جوهره اصلی شخصیت و رسالت پیامبر را كه همان تبلور كرامت انسانی و اخلاق است را به تصویر بكشیم. ما بر این وجوه تاكید می‌كنیم و در روایت این دوران به فصل مشترك‌های مذاهب توجه داریم. این موضوع مورد توافق همه است و نقطه افتراقی در این زمینه وجود ندارد. از نمایش وجوه اغراق‌آمیز هم درباره پیامبر اجتناب داریم .

موضوعی كه در مورد تحقیق و صحبت با زبان‌شناس‌ها و فرهنگ شناس‌های عرب اشاره كردم موضوع مهمی است كه می‌خواهم نكته تكمیلی به آن اضافه كنم . مساله این است كه در تاریخ اسلام تصویر بسیار كم است و این تاریخ بیشتر به روایت كلامی و شفاهی متکی است. درست بر عكس مسیحیت كه بسیار تلاش شده تاریخ تصویری داشته باشد. همین در ارائه فرهنگ مسیحی در جهان بسیار تاثیرگذار بوده و باعث شده بتوانند نوع تفكرات و اعتقادات خودشان را در جهان به خوبی عرضه كنند. مثلا نماد صلیب را ببینید دومین علامتی است که در دنیا نزد همه افراد شناخته شده است. فرهنگ تصویری بسیار توانسته در مسیحیت تاثیرگذار باشد. این كار ما را، به مراتب سخت‌تر كرد و ما باید از فرهنگ شفاهی تصویر سازی كنیم. برای همین ما در فیلمنامه به شدت بر تصویرسازی تاكید كردیم و كاملا از روایت كلامی فاصله گرفته‌ایم. برعكس آنچه كه معمولا در تمام كارهای تاریخی صورت می گیرد و همه چیز بر كلام استوار می‌شود و می‌بینید كه اكثر این آثار حتی راوی هم دارند ما تلاش كردیم كه وجه تصویر را در قصه بارز كنیم و فکر می کنیم این شیوه با مخاطب بهتر ارتباط برقرار می‌كند.

ضمنا معتقدیم كه زبان امروز دنیا، زبان تصویری است و دیگر دوره كلام گذشته است. بخاطر همین این سختی را پذیرفتیم كه تاریخ شفاهی و كلامی را تا آنجا كه ممكن است تصویری كنیم. این را هم در نظر بگیرید كه مقاومت‌هایی در عدم پذیرش این نوع روایت در جهان اسلام همواره وجود داشته و ما باید این نكته را هم در نظر می‌گرفتیم.

مجید مجیدی

پیش از این از سرمایه‌گذاری‌ كشورهای خارجی در این پروژه خبر داده و اخباری هم درباره بودجه زیاد آن منتشر شد. آیا این فیلم را باید یك تولید مشترك دانست یا آن را محصول كامل سینمای ایران معرفی كرد؟ می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره شركای خارجی و تامین بودجه فیلم بدهید؟

مجیدی: ما تصویری كه از ابتدا برای خودمان در تولید این كار ترسیم كردیم این بود كه یا این كار را انجام نمی‌دهیم یا اگر انجام می‌دهیم باید در بهترین شكل ممكن باشد. خیلی جفاست كه اولین فیلمی كه درباره پیامبر در ایران كار می‌شود، شكل خوبی نداشته باشد و به نوعی سرهم بندی باشد. برای همین از روز اول قرار گذاشتیم كه از همه ظرفیت‌های داخل و خارج كشور در همه حوزه‌ها چه اقتصادی، چه تكنیكی، چه عوامل و چه امكانات و ... استفاده كنیم. ابتدا بسیار سخت به نظر می‌رسید اما درادامه اتفاق‌های بسیار خوبی افتاد. ما با این نگاه كلان وارد عرصه شدیم و اصلا توجه نكردیم كه چقدر سرمایه باید جذب شود. البته برآوردی از هزینه ها داشتیم ولی نگران این نبودیم كه بودجه و هزینه به چه نحو تامین خواهد شد. حالا بعضی‌ها می‌خواهند مقایسه و شبیه سازی بكنند كه به نظرم نگاه بسیار سطحی و جفاكارانه‌ای است. برای مثال همین خبر بودجه 30 میلیون دلاری فیلم نوعی برخورد سطحی با این پروژه است بحث مادی در این موضوع را اگر ناصواب تلقی نکنیم قطعا نمی توانیم منکر جفا بودن آن باشیم. ما نمی توانیم این پروژه را در مقیاس پروژه‌های معمولی سینمای ایران تعریف كنیم بلکه سعی داریم تمام توان و سرمایه موجود را به بهترین شکل ممکن برای ساختن فیلمی در شان حضرت جذب وبه کار بگیریم.

البته به شکل طبیعی فیلم را می توان محصول مشترك دانست اما اصل آن ساخته سینمای ایران است. من از شركای خارجی در این مرحله چون ملاحظاتی هست و تعدادی هنوز قطعی نشده اند، نمی‌توانم نامی ببرم.

در واقع مارفتیم و روی كل امكانات دنیا حساب كردیم. البته این فیلم حاصل خلاقیت و هنر ایرانی است. كارگردان ایرانی دارد. مولفش ایرانی است. از این جهت یک فیلم ایرانی است. از جهت دیگر كه عرض كردم متعلق به كل دنیا است. پس فیلم باید در اندازه و به زبانی ساخته شود كه مخاطب جهانی را جذب كند و با آن ارتباط برقرار كند. این مسائل ما را موظف می كرد و می كند كه در چارچوب‌های معمول قرار نگیریم. اینكه مثلا بودجه فیلم چه مقدار است . بودجه فیلم به اقتضای حاصل فیلم خواهد بود و الان نمی‌توان آن را مشخص كرد. ما باید بودجه ای برای شروع فراهم می کردیم كه به خاطر وجود شخصیت مبارك حضرت و موضوع فیلم افراد فراوانی در خارج و داخل از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی علاقمندند در ساخت فیلمی درباره ایشان سهمی داشته باشند و كمك كنند. عده‌ای حتی در قالب نذر و تكلیف در تولید فیلم و تامین هزینه‌های فیلم و ارایه خدمات جلو آمده‌اند. ما به اقتضای وضعیت نهایی فیلمنامه و نیازمندی‌های موجود به یك حداقل بودجه رسیدیم و الان در این مرحله هستیم. یعنی در مرحله تعیین طراح صحنه و دكور فیلم، جلوه‌های ویژه و تعیین عوامل هستیم تا چشم‌انداز روشن‌تری از هزینه‌ها نیزبدست آید. در مرحله بعد این امكان برای مشتاقان و صاحب‌سرمایه‌های بین المللی ، عمدتا از جهان اسلام وجود دارد كه برای مشاركت در پروژه سهیم شوند. ما برای هر فرد و نهادی كه علاقمند به مشاركت در پروژه است، امكانش را فراهم كرده‌ایم و به همین شكل هم پیش خواهیم رفت. این در حالی است كه ما مرحله توزیع و پخش را هم داریم كه آن هم بودجه بسیار زیادی به اندازه تولید را در برمی‌گیرد. آنچه در حال حاضر مشخص است این است كه ما حداقل بودجه لازم را تامین كرده‌ایم و كار شروع شده است. هم اکنون در مرحله بسط و گسترش دادن فیلمنامه هستیم و تا یكی دو ماه آینده هم این مرحله تمام می‌شود و پیش‌تولید آغاز خواهد شد. در شروع این مرحله، اطلاعات و ما به ازاهای ما برای رسیدن به نتیجه نهایی كامل و بودجه شكل مشخص‌تری خواهد شد.

سینمای ایران باوجود تمام تلاش‌های قبلی هنوز نتوانسته نمونه موفقی در ساخت فیلم‌ با كشورهای دیگر داشته باشد. اساسا در ظرفیت سینمای ایران ساخت چنین فیلمی را می بینید؟

من معتقدم ظرفیت سینمای ایران خیلی بیشتر از میزان فعلی است. در بعد وجود هنرمندان توانمند و خلاق و علاقمندان و مخاطبان بالقوه ما كمبودی نداریم. مشكل در نوع نگاه كلان و مدیریت فرهنگی است كه سینمای ایران نتوانسته به ظرفیت‌های حقیقی‌اش برسد و بیشتر از همین ناحیه ضربه خورده‌ایم. نگاه مدیران در چارچوب‌های دولتی و محدود قرار گرفته و همین باعث شكل‌گیری شرایط فعلی شده است. من بارها در مناسبات مختلف گفته‌ام كه سینمای ایران یك ظرفیت بالقوه دارد و هر چه كه از عمرش می‌گذرد ما این گنجینه و توانمندی را داریم از دست می‌دهیم. دهه 90 اوج بالندگی سینمای ایران در جهان بود و ما به خوبی نتوانستیم از این امكان كه بوجود آمد استفاده كنیم و همپای موفقیت‌ها، ظرفیت‌های سینمای مان را بیشتر كنیم و بتوانیم این سینما را مجهز به امكانات روز و بازارهای جهانی كنیم. من دلیل فاصله گرفتن از آن دهه را غفلت مدیریت‌ها و سیاست گذاری‌های كلان فرهنگی می‌دانم. پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای و فرعی در سینما،تنزل این رسانه را باعث شده در حالی‌كه الان از نظر نیروهای انسانی در طلایی‌ترین دوره سینمای كشور به سر می‌بریم. این خودش یك سرمایه بسیار گرانبهاست كه بهره‌برداری درستی از آن نمی شود و حتی به سمت منزوی كردن این نیروها هم پیش می‌رویم. همیشه گفته‌ام كه محدود كردن هنرمند یا به نوعی فرمول ، نسخه و یا دفترچه نوشتن برای وی حاصلی به بار نخواهد آورد. تعیین تكلیف برای هنرمند نتیجه‌اش همین شرایط فعلی و مهجور ماندن ظرفیت‌ها است.

معتقدم این پروژه می‌تواند بركات زیادی برای سینمای ایران داشته باشد و سطح سینمای مان را چند پله بالاتر ببرد و همچنین باعث خودباوری در سینما شود. این فیلم می‌تواند گام بلندی در راستای جهانی كردن سینمای ایران باشد تا از امكانات روز دنیا برای ارایه اعتقادات و باورهایمان به جهانیان بهره گیریم.

در همین ابتدا در موضوع جلوه‌های ویژه رایانه‌ای می توانیم از نیروهای مستعد موجود در کشور بهره گیریم تا زمینه جهانی شدن آن هارا فراهم کنیم این نیروها اگر امكانات روز دنیارا در اختیار بگیرند می توانند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند اما متولیان اصلی كه باید راه و مسیر را برای تعالی آنها فراهم كنند درگیر مسائل حاشیه‌ای و پیش پاافتاده هستند. متاسفانه وقتی هم كه فرهنگ آلوده به مسایل سیاسی می‌شود دیگر بدترین شرایط پیش می‌آید و همه چیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اینطور كه من متوجه شدم پس این فیلم تولید بخش خصوصی سینمای ایران است اما از امكانات بین‌المللی و عوامل خارجی در تولیدش استفاده می‌شود.

دقیقا

مجید مجیدی

خب چند درصد از عواملش قرار است خارجی باشند؟ آیا به شكل معمول اینگونه فیلم‌ها مذاكراتی با بازیگران شناخته شده خارجی یا عوامل مطرح دیگر در زمینه‌های چون طراحی صحنه و فیلمبرداری و تدوین و موسیقی انجام شده است؟

ما با توجه به نیازهای پروژه که اشاره شد این مسایل را در نظر می‌گیریم نه پیش فرض‌های دیگر را. برای این محصول تالیفی سینمای ایران، هرجا كه لازم ببینیم نیاز به فرد متخصص دارد، از آن استفاده می‌كنیم.

ما از توانایی‌های داخلی هم قطعا استفاده خواهیم كرد. اما مهم خودباوری‌ است كه امروز این درک كم شده است. وقتی ارتباط ما با بدنه سینمای غرب برقرار شد ابتدا این ارتباط در قالب جشنواره‌ها صورت گرفت كه ویژگی‌های خاص خود را داشت اما بعدها كه با دست اندركاران سینمای غرب مواجه شدیم دیدیم آن قدر ستایشگر سینمای ایران هستند كه می توانیم در یك موقعیت برابر با آنها صحبت كنیم و حتی در حوزه‌هایی هم برتر باشیم. این مساله همیشه پنهان بوده و هیچ وقت بررسی دقیق و جامعی نشده است. به دلیل جایگاه سینمای ایران است که وقتی موضوع فیلم پیامبر مطرح می شود نه تنها دست اندرکاران سینمایی مورد نظر ما (از کشورهای غربی) حاضرند تجربیات خود را در اختیار ما قرار دهند بلكه مشاركت در پروژه را یك امتیاز برای خودشان تلقی می‌كنند. برای همین آن قدر این دامنه استقبال گسترده شد كه ما هم اکنون در حال انتخاب هستیم. مثلا در حوزه طراحی صحنه ابتدا می‌گفتیم طراح صحنه فیلم «مصائب مسیح» مناسب کار ما است اما بعدا دیدیم كه گزینه هایی بهتر از آن هم می‌توانیم در این فیلم استفاده کنیم و آن ها هم اعلام آمادگی كرده‌اند.

اما درباره عوامل، قطعا مدیر هنری فیلم خارجی خواهد بود ولی حتما از توانایی‌های سینماگران ایرانی هم در طراحی ها بهره خواهیم برد و این مساله نوعی همکاری وتعامل را میان سینماگران ایرانی و دست اندركارن طراز اول جهانی فراهم خواهد كرد. قرار است مدیرفیلمبرداری هم خارجی باشد و از مدیران فیلمبرداری داخلی هم به صورت تركیبی استفاده می‌كنیم . در خصوص بقیه عوامل نیز هم اکنون در حال ارزیابی هستیم. از جمله بازیگران. در این حوزه از برخی بازیگران سینمای غرب، جهان اسلام و نیز سینمای خودمان استفاده خواهیم کرد البته چند بازیگر سرشناس جهان عرب نیز در این پروژه حضور خواهند داشت. از غرب یك یا دو نفر بازیگر مد نظر داریم همچنین از بازیگرانی از کشورهای هند و تركیه نیز استفاده خواهیم کرد.

از سوی دیگر از ظرفیت‌های بازیگری خودمان هم استفاده می‌كنیم. حتی چهره‌های جدید و توانای شهرستانی را هم مورد توجه قرار خواهیم داد در واقع یك شناسایی و انتخاب كلی را در كل كشور شروع كرده‌ایم و در این مسیر توجه ویژه‌ای به بازیگران تئاتر شهرستان‌ها داریم تلاش می کنیم تا از همه توانمندی‌ها موجود کشور در حوزه بازیگری بهره گیریم.

بعد از اعلام خبر ساخت فیلم اخیرا برخی از مدیران سینمایی كشور گفته‌اند كه این فیلم هم باید مانند تمام آثار دیگر سینمای ایران مراحل معمول اخذ مجوز را طی كند. آیا شما درخواست پروانه ساخت داده‌اید؟

ما هیچ گونه مشكلی با آنچه كه در قانون تعریف شده نخواهیم داشت و به آن عمل خواهیم كرد. اما معتقدم که این دولت علاقه ای به کمک به چنین فیلم هایی نداردچرا که اگر علاقمندبود به زعم من به جای این برخورد و رفتار، می بایست به استقبال پروژه می آمد و حتی برای رفع موانع و مشکلات آن به عنوان فیلمی افتخارآمیز برای کشور، علاقه نشان می داد . اما قطعاما نمی توانیم متکی به امكانات محدود دولت كه هیچ تناسبی با نیاز این فیلم ندارد باشیم البته از همه استعدادها و قدرت هنری نیروی انسانی سینمای ایران استفاده خواهیم كرد.و تلاش داریم كه از طریق این كار امكانات زیادی به بخش خصوصی سینمای ایران و خانواده‌اش تزریق كنیم. اصلا همین تنگ‌نظری‌ها در بخش مدیریتی باعث شده ما در همین حد باقی بمانیم.

من جسته گریخته شنیدم كه در برخی جاها صحبت‌هایی شده و مسایل خاصی مطرح شده که در راستای همراهی با این پروژه نیست، شما این زاویه دید را با زاویه دید مردم مقایسه كنید. بعد از اینكه خبر شروع این پروژه را اعلام کردیم با واكنش‌های مثبت زیادی از سوی مردم رو به رو شدیم. مثلا بنایی از یكی از شهرهای کشور با من تماس گرفت كه آقای مجیدی وقتی خواستید دكور مكه را بسازید من همراه تمام عواملم حاضرم بیایم و بدون چشمداشت مالی كمك كنم یا مهندسی نامه فرستاده كه من كارخانه تولید لوازم فنی دارم و حاضرم به هر شكل در كنار كار باشم. یا تعدادی آمده‌اند و مبالغی را كه می‌گویند برای این پروژه كنار گذاشته‌اند به ما بدهند. مبالغی که بسیار ارزشمند و دلگرم كننده هستند و نمایانگر تفاوت نگاه‌های معرفتی افراد هستند. در ابعاد جهانی هم اکنون 10 كشور برای پیش خرید این فیلم اعلام آمادگی كرده‌اند كه این اقدام وارقام پیشنهادی كاملا بی سابقه است.

پروژه هم‌اكنون از نظر تولیدی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ چه زمان فیلمبرداری آغاز می‌شود؟ پیش‌بینی آماده‌سازی نهایی آن برای چه سالی است؟

مجیدی: انشاا...پیش تولید ما حدود دو ماه دیگر آغاز می‌شود. مطالعات تولید فیلم تمام شده و تقریبا ترکیب نهایی عوامل تا یك ماه دیگر مشخص می‌شود همچنین ویرایش سوم فیلمنامه در حال اتمام است اما تا زمانی كه فیلم مقابل دوربین برود، تكمیل آن ادامه خواهد یافت و محدودیتی در این باره نگذاشته‌ایم.

همچنان فیلمنامه توسط افراد مختلف خوانده و نظرات مناسب در آن اعمال می‌شود. ساخت و سازها را هم شروع می‌كنیم. برنامه ما این است كه دكورها به شكل ماندگاری ساخته شود که برای بقیه پروژه‌ها قابل استفاده باشد. ما یك سال برای پیش‌تولید و ساخت و سازها و ابتدای سال آینده را برای شروع فیلمبرداری پیش‌بینی كرده‌ایم. بین 5 تا 6 ماه برآورد فیلمبرداری و4 تا 6 ماه هم برای بعداز فیلمبرداری برنامه‌ریزی كرده‌ایم. پیش بینی و برنامه ریزی ما این است كه مجموعا تا 2 سال آینده فیلم آماده نمایش باشد. اینگونه فیلم‌ها در این ابعاد و اندازه همزمان با شروع فیلمبرداری وارد بخش ماركتینگ و پخش می‌شوند و این مراحل هم مدنظر است. به هر شكل این راهی است كه ما شروع كرده‌ایم و امیدواریم دیگران بتوانند به نحو بهتری آن را ادامه بدهند.

مطالب مرتبط :

محمد (ص) را کدام کارگردان می سازد؟!

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی