تبیان، دستیار زندگی
طبیعت گردی، یعنی ماجراجویی! بنابراین عجیب نیست اگر در بخشی از سفرتان مار و عقرب و خرس و گرگ هم تصمیم بگیرند در مسیر شما شریک شوند و لحظاتی را با شما بگذرانند! هر چه باشد این شمایید که به سکونتگاه آنها وارد شده اید و باید مراقب رفتار کردنتان باشید!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ ماری!

طبیعت گردی، یعنی ماجراجویی! بنابراین عجیب نیست اگر در بخشی از سفرتان مار و عقرب و خرس و گرگ هم تصمیم بگیرند در مسیر شما شریک شوند و لحظاتی را با شما بگذرانند! هر چه باشد این شمایید که به سکونتگاه آنها وارد شده اید و باید مراقب رفتار کردنتان باشید! راه و روش این رفتار کردن همان چیزی است که فرق یک گردشگر حرفه ای و آماتور را مشخص می کند. اگر دوست دارید بدانید که چطور با مارها کنار بیایید یا به جنگ آنها بروید، این مطلب به کارتان خواهد آمد.

مار

1- یک مکان خنک و سایه دار مثل یک شکاف سنگی، یک غار یا تورفتگی سنگی، سنگ های کنار چشمه ها، شاخه ها ی سایه دار درختها و... همانقدر که برای شما می تواند جذاب باشد، برای یک مار هم که در طول روز مجبور به خنک نگه داشتن خود است  جذاب خواهد بود. پس قبل از وارد شدن به این مکان ها بسیار دقت کنید و با سرو صدا کردن حضورتان را به مارها اعلام کنید تا آنها به نفع شما منطقه را ترک کنند! بعضی ها برای پیشگیری از این قضیه یک زنگوله کوچک به خود می بندند که دایما صدا کند و مار ها از جلوی راهشان دور شوند، اگر حوصله این همه آلودگی صوتی را ندارید پس حداقل از سوت زدن، آواز خواندن و ...غافل نشوید.

2- هنگام راه رفتن در میان علف های بلند حتما با دقت به زیر پای خود نگاه کنید. حتما هنگام راه رفتن از یک چوبدست، عصا، باتوم و.. استفاده کنید و با کشیدن آن به زمین و ضربه زدن به سنگ ها و یا شاخه های جلوی پایتان مار را از ورود خود آگاه کنید.

این فکر که مارهای کوچک خطری ندارند، کاملا نادرست است. مار جعفری

كه از سمی ترین انواع افعی های ایران به حساب می آید، ماری است

بسیار زیبا، كوچك و ظریف و با قطری كم!

3- 85% مارگزیدگی ها در ناحیه زانو به پایین اتفاق میفتد، پس در انتخاب کفش مناسب دقت کنید و با پوشیدن جوراب های ضخیم تا زیر زانوی خود را محافظت کنید.

4- بدون دقت و بی محابا دست به زیر سنگ های بزرگ و توده های علفی فرو نبرید حتی اگر از دیدن یک گل یا سبزی خاص ذوق زده شده اید!

5- بعضی ها با دیدن مار وظیفه خود می دانند که یا آن را بکشند و یا آن را بگیرند و هر طور شده ادب کنند. کاری که دلیل اصلی 50% مارگزیدگی ها است! پس اگر در طبیعت با ماری مواجه شدید، سر به سرش نگذارید و خیلی آرام بدون اینکه تحریکش کنید عقب نشینی کرده و فقط از دیدن این موجود زیبا لذت ببرید.

مار

6- هیچوقت کوله پشتی خود را با در باز بر روی زمین رها نکنید.

7- لباس های خود را برای مدت طولانی بر روی زمین رها نکنید.

8- اگر کفش خود را در آورده اید به هنگام دوباره پوشیدن آن دقت کنید که چیزی داخل آن نرفته باشد. مارها از این که شما پایتان را در خانه جدید و تاریک آنها فرو کنید خوشحال نمی شوند!

هرگز به یک مار حتی اگر مرده به نظر می رسد، دست نزنید چون ممکن است

آنها هم داستان طوطی و بازرگان را شنیده باشند!

9- اگر چادر زده اید، همیشه در آن را بسته نگه دارید و به هنگام شب وسایل و مخصوصا کفش های خود را به داخل چادر بیاورید اگر هم به هر دلیلی ناچار به بیرون گذاشتن برخی لوازم از جمله كفش های خود شدید، حتما آنها را داخل یك كیسه غیر قابل نفوذ قرار دهید... هرچند که برخی از قدیمی ها هم نسخه ای دارند و می گویند ریختن تنباکوی خیس شده به دور چادر سبب دور شدن مارها می شود.

مار

10- اول خوب نگاه کنید و بعد بپرید! هیچوقت به جایی که آنرا نمی بینید (پشت یک سنگ، یک توده علفی و ...) نپرید. از کجا معلوم؟! شاید کنار یک افعی فرود بیایید!

11- هرگز به یک مار حتی اگر مرده به نظر می رسد، دست نزنید چون ممکن است آنها هم داستان طوطی و بازرگان را شنیده باشند!

12- اگر در فاصله بسیار نزدیک (یکی دو قدم) با ماری مواجه شدید و دیدید که حالت دفاعی به خود گرفته است، خونسردی خود را حفظ کنید و سعی کنید بدون اینکه برگردید با چند قدم به عقب، خیلی آرام از آن دور شوید.

13- اگر متوجه شخصی و ماری در نزدیکی او شدید بدون اینکه هول شوید با صدای بلند و بدون اینکه او را بترسانید به خوبی او را راهنمایی کنید تا از منطقه خطر دور شود.

14- این فکر که مارهای کوچک خطری ندارند، کاملا نادرست است، از کجا می دانید شاید با یک بچه افعی مواجه شده باشید! بد نیست بدانید كه مار جعفری كه از سمی ترین انواع افعی های ایران به حساب می آید، ماری است بسیار زیبا، كوچك و ظریف و با قطری كم!

مار

15- اوج فعالیت مارها پس از تاریكی هوا است که در این هنگام به شکار می پردازند و این به معنی آن است که شب هنگام مار می تواند هر جایی باشد، پس اگر در شب قصد پیاده روی دارید از چراغ استفاده کنید و جلوی پای خود را به دقت نگاه کنید.

16-صبح زود مارها از سرمای دم صبح بی حال می شوند، به همین خاطر برای گرم شدن خود را به مکان هایی که بعد از طلوع آفتاب گیر هستند، می کشانند، پس مراقب چنین مکان هایی باشید!


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

برگرفته از بیابان های ایران