تبیان، دستیار زندگی
از آن جا که تحولات یائسگی در طی ماه ها و سال ها حادث می شود، یائسگی را می توان به طور کلی به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراحل و عوارض دوران یائسگی

یائسگی

از آن جا که تحولات یائسگی در طی ماه ها و سال ها حادث می شود، یائسگی را می توان به طور کلی به مراحل زیر تقسیم نمود:

* قبل از یائسگی:

این مرحله زمانی است که شما علایم و نشانه های یائسگی را تجربه می نمایید حتی اگر هنوز قاعدگی ها را داشته باشید. افزایش و کاهش سطوح هورمون های بدن تان غیر یکنواخت و نامنظم است و لذا ممکن است گر گرفتگی و دیگر علایم را داشته باشید.

مرحله قبل از یائسگی ممکن است برای 4 تا 5 سال و یا بیشتر به طول انجامد. باید توجه داشته باشید که در طی این دوره نیز ممکن است بتوانید باردار شوید؛ اگر چه بعید است.

اهمیت مرحله قبل از یائسگی آن است که خیلی از اختلالات پس از یائسگی از آن زمان شروع می گردند و شما می توانید از بروز آن پیشگیری نمایید.

* پس از یائسگی:

وقتی که 12 ماه از آخرین قاعدگی شما گذشت یائسه محسوب می گردید. تخمدان های شما استروژن بسیار کمتری تولید می کند و دیگر پروژسترون تولید نمی کنند و تخمک نیز، آزاد نمی نماید. سال های پس از وقوع یائسگی را مرحله پس از یائسگی می نامند.

عوارض یائسگی:

بسیاری از عوارض بالینی می توانند پس از یائسگی توسعه یابند از جمله:

زنان و بیماری قلبی

* بیماری قلبی عروقی:

وقتی سطوح استروژن بدن تان کاهش می یابد خطر بیماری قلبی عروقی در شما افزایش می یابد. به طوری که به تدریج شیوع بیماری قلبی منجر به مرگ زنان، همانند مردان می گردد.

می توانید از اقدامات بسیاری برای کاهش خطر بیماری قلبی کمک بگیرید از جمله اقدامات کاهش دهنده ی ابتلا به بیماری قلبی عبارت هستند از: ترک سیگار در صورت مصرف آن، کاهش و کنترل فشار خون بالا، اجرای منظم تمرینات بدنی و فعالیت های بدنی هوازی و یا پیروی از یک رژیم غذایی سالم حاوی چربی اشباع کم و مقادیر فراوان از غلات کامل و سبزی ها و میوه ها.

* استئو پروز (پوکی استخوان):

در طی چند سال اول پس از یائسگی ممکن است با یک نسبت سریعی تراکم توده استخوانی شما کاهش یابد که این امر شما را در خطر ابتلاء به پوکی استخوان قرار می دهد. پوکی استخوان موجب ضعیف و نازک شدن استخوان ها می گردد و منجر به افزایش خطر شکستگی استخوان می گردد.

زنان بالغ در دوران پس از یائسگی به ویژه مستعد شکستگی استخوان های: لگن، مچ و ستون فقرات هستند. به همین علت دریافت مقادیر کافی کلسیم و ویتامین D در این دوران اهمیت بسیاری دارد( در حدود 1200 تا 1500 میلی گرم کلسیم در روز و  800 واحد بین المللی ویتامین D در روز).

انجام فعالیت بدنی منظم نیز در عدم پیشرفت پوکی استخوان اهمیت دارد. تمرینات بدنی قدرتی و تقویت کننده مانند پیاده روی و دویدن آهسته به ویژه برای تقویت استخوان های شما مفید هستند. البته لازم به ذکر است که تقویت ذخیره استخوانی از سنین نوجوانی و جوانی ضروری می باشد و در این سنین شما تنها از عدم پیشرفت پوکی استخوان می توانید پیشگیری نمایید.

* بی اختیاری یا عدم کنترل ادرار:

به موازات این که بافت های واژن و رحم شما خاصیت ارتجاعی خود را از دست دهند ممکن است که در خود یک سری مشکلات ادراری به صورت سوزش ادرار و نیز تکرر ادرار را تجربه نمایید. اغلب پس از این مراحل یک دفع ادرار نا خواسته رخ می دهد این حالت، بی ‌اختیاری ادراری همراه با فوریت (Urge) نامیده می شود که بیمار به محض احساس ادرار دچار ریزش ادرار می‌ شود و قادر به کنترل ادرار تا رسیدن به دستشویی نیست و یا ممکن است دچار دفع بی اختیار ادرار به هنگام سرفه کردن، خندیدن و یا بالا رفتن از جایی(بی اختیاری ادراری استرسی) گردد.

وزنه

* افزایش وزن:

بسیاری از زنان در طی انتقال به دوران یائسگی دچار افزایش وزن می گردند. کم نیستند خانم هایی که می گویند مانند همیشه غذا می خورند ولی وزن شان روز به روز افزایش می یابد. اولین نکته آن است که باید در این دوران کمتر غذا بخورید( شاید نیاز باشد روزانه به میزان 200 تا 400 کیلوکالری کمتر غذا بخورید) و فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید تا بتوانید وزن فعلی خود را حفظ نمایید.

لازم به ذکر است که تغییرات هورمونی در این دوران می تواند 3 تا 4 کیلو افزایش وزن را برای شما توجیه نماید ولی بیشتر افزایش وزن در این دوران، مربوط به عدم تحرک و تغییر شیوه های زندگی متناسب با این سنین می باشد.

برای مشاهده ی وب سایت دکتر فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی - همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

یائسگی؛ تعریف، علائم و علل

آشنایی با دوران یائسگی یا منوپوز

برنامه غذایی دوران یائسگی

گیاه پنج انگشت جهت‌ رفع ‌اختلالات‌ قاعدگی‌ و یائسگی

تغذیه لازم برای گر گرفتگی خانم ها

تاثیر ویتامین E در کاهش دردهای قاعدگی‌

نقش سویا در كاهش عوارض دوران یائسگی

سویا از تعریق شبانه در خانم ها جلوگیری می‌کند

یائسگی در مردان و زنان

یائسگی

تغییرات پوست در یائسگى

قطع قاعدگی به هزار و یک علت

بخش تغذیه و سلامت تبیان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.